• smulan1704

    Ångest inför mina föräldrar...

    Jag har sån himla ångest över mina föräldrar!

    De är lite äldre och ibland har vi delade meningar om familjelivet och livet i allmänhet. 
    Det började med att jag blev arbetslös. Vi hade mycket skulder att betala av och dessutom ett huslån. Vi fick mycket hjälp av  mina föräldrar. Eftersom det är båda pensionärer och har det hyffsat gott ställt ville de gärna hjälpa oss. Efter hand har det blivit väldigt mycket pengar som de bara har "gett" oss.
    Vi är jättetacksamma över deras hjälp men vi vill verkligen försöka klara av livet själva..

    För två år sedan flyttade vi "hem" till ett hus ganska nära mina föräldrar. Efter att ha bott flera mil bort blev de såklart glada och jag gissar att det är därför de velat hjälpa oss så mycket.
    Men att bo i stort hus på landet kostar.. MYCKET!! Speciellt nu i vinter när elen har skjutit i höjden. Dessutom måste vi alltid åka bil om vi ska nånstans.. och bensin är ju inte billigt heller som de flesta vet. Och dessutom måste vi ha två bilar..

    Nu har vi pratat om att flytta till ett billigare boende till staden där vi bodde innan. Där bor även alla våra vänner, svärfar, svägerskor och resten av släkten på min sambos sida.

    Vi har en dotter som fyller 3 till sommaren och även en bebis som är beräknad till sommaren..

    Jag mår så himla dåligt.. Jag vill ju såklart bo kvar för mina föräldrars skull men vi kan ju inte leva på deras pengar hela tiden. Dessutom ska jag gå hemma nu i över ett år till och jag vill verkligen inte sitta här ute mitt i ingenstans utan att kunna träffa folk.. (Har inga vänner här ute tyvärr)

    Har pratat med mina föräldrar och de tycker vi är dumma i huvudet som vill flytta.. Men som sagt: Vi vill inte leva på deras villkor.. Vi vill kunna göra som vi vill..

    Finns det nån som kan hjälpa mig få ordning på mina tankar?


    BF 9 JULI 2011 (andra barnet)
  • Svar på tråden Ångest inför mina föräldrar...
  • Aulielva

    Å, jag känner med dig!

    Hur många mil bort ska ni evt flytta?

    Då mina barn var 3,5 och 1 år gamla flyttade vi 60 mil, från min hemtad till sambons hemstad. Jag hade så dåligt samvete pga mina föräldrar. Jag tog deras älskade barnbarn ifrån dem kändes det som. Men det är som du säger, man måste faktisk få tänka på sig själv. Mina föräldrar hatade att vi flyttade och visade rärr mycket också i en början. Det tog lååång tid innan jag kom över det dåliga samvetet och nu bor vi åter igen i min hemstad (vårat eget beslut självklart).

    Men det känns alltid jobbigt att "svika" de man tycker om. Fast samtidigt är det inte så mycket att göra. Ni måste få vara lite "cyniska" och välja själv det som blir bäst för er. Lycka till!

  • smulan1704
    Aulielva skrev 2011-02-10 10:54:51 följande:
    Å, jag känner med dig!

    Hur många mil bort ska ni evt flytta?

    Då mina barn var 3,5 och 1 år gamla flyttade vi 60 mil, från min hemtad till sambons hemstad. Jag hade så dåligt samvete pga mina föräldrar. Jag tog deras älskade barnbarn ifrån dem kändes det som. Men det är som du säger, man måste faktisk få tänka på sig själv. Mina föräldrar hatade att vi flyttade och visade rärr mycket också i en början. Det tog lååång tid innan jag kom över det dåliga samvetet och nu bor vi åter igen i min hemstad (vårat eget beslut självklart).

    Men det känns alltid jobbigt att "svika" de man tycker om. Fast samtidigt är det inte så mycket att göra. Ni måste få vara lite "cyniska" och välja själv det som blir bäst för er. Lycka till!
    Vi ska ju inte flytta till världens ände direkt.. ca 8 mil bara.. Och det är jättebra tågförbindelse och stora och bra vägar dit så det är ju inte hela världen.. Men det är som du säger att de tycker att vi tar deras barnbarn ifrån dem..

    Jag önskar att de kunde förstå.. Hade nog vart lättare om de vart yngre. Men nu är de ju pensionärer och kan komma och hälsa på hela tiden då de inte gör så mycket annat på sin fritid..
    BF 9 JULI 2011 (andra barnet)
  • Stora Havet

    Om ni bara ska flytta 8 mil (det kan man ju lätt åka över dagen - om dina föräldrar vill komma och hälsa på eller viceversa) så är det verkligen inget ni ska ha dåligt samvete över. Låter jättesnällt att dina föräldrar hjälpt er så mycket hittills, men det är viktigt att få ordning på sin ekonomi. Och att trivas där man bor.

    Skulle jag vara mammaledig, så vill jag kunna träffa folk, andra mammor, vänner, gå på café, gå på babysim eller babysång, vara med i mammagrupp, gå promenader tillsammans med andra mammor.

    Och kan ni hitta ett billigare (mindre?) boende i stan så är det ju också viktigt. I Stockholms innerstad är det vanligt att man bor 2 vuxna och 2 barn i en liten 2:a (lägenhet alltså), för att det är så jäkla dyrt att bo i Stockholm (innerstan).

    Dina föräldrar får vänja sig, jag tycker inte alls att det är något problem om ni flyttar bara 8 mil (tänk på alla norrlänningar som bor i Stockholm och har mellan 60 - 100 mil hem till sina föräldrar/mormor/farmor). Dessutom kan ju er 3-åring, om ni tycker det är okej och att barnet har en nära kontakt med sin mormor/morfar, få sova över någon helg eller någon natt hos morföräldrarna framöver för att barnet ska få all uppmärksamhet (nu när ny bebis kommer, kanske inte för tidigt bara så att inte 3-åringen tror att det blir undanskuffat).

    Nej, det här är inget stort problem - en omställning javisst. Lycka till!

  • smulan1704
    Stora Havet skrev 2011-02-20 22:35:15 följande:

    Om ni bara ska flytta 8 mil (det kan man ju lätt åka över dagen - om dina föräldrar vill komma och hälsa på eller viceversa) så är det verkligen inget ni ska ha dåligt samvete över. Låter jättesnällt att dina föräldrar hjälpt er så mycket hittills, men det är viktigt att få ordning på sin ekonomi. Och att trivas där man bor.

    Skulle jag vara mammaledig, så vill jag kunna träffa folk, andra mammor, vänner, gå på café, gå på babysim eller babysång, vara med i mammagrupp, gå promenader tillsammans med andra mammor.

    Och kan ni hitta ett billigare (mindre?) boende i stan så är det ju också viktigt. I Stockholms innerstad är det vanligt att man bor 2 vuxna och 2 barn i en liten 2:a (lägenhet alltså), för att det är så jäkla dyrt att bo i Stockholm (innerstan).

    Dina föräldrar får vänja sig, jag tycker inte alls att det är något problem om ni flyttar bara 8 mil (tänk på alla norrlänningar som bor i Stockholm och har mellan 60 - 100 mil hem till sina föräldrar/mormor/farmor). Dessutom kan ju er 3-åring, om ni tycker det är okej och att barnet har en nära kontakt med sin mormor/morfar, få sova över någon helg eller någon natt hos morföräldrarna framöver för att barnet ska få all uppmärksamhet (nu när ny bebis kommer, kanske inte för tidigt bara så att inte 3-åringen tror att det blir undanskuffat).

    Nej, det här är inget stort problem - en omställning javisst. Lycka till!


    Tack för de värmande orden.. Nu är det iallafall helt bestämt att vi ska flytta! Släppte bomben för mina föräldrar förra veckan.. De blev inte glada=( Jag hoppas de kan ta in det och försöka förstå oss också.. De har mycket bra kontakt med 3-åringen så att låta henne sova där är inga problem..

    Nu längtar vi bara till stan=)
    BF 9 JULI 2011 (andra barnet)
Svar på tråden Ångest inför mina föräldrar...