• Äldre 10 Feb 16:11
    5445 visningar
    34 svar
    34
    5445

    Kristna småbarnsföräldrar, var finns ni?

    För något år sedan fanns en "kristen pladdertråd" där vi kunde mötas, dela tankar funderingar och böneämnen. Nu hittar jag ingen så jag öppnar en ny sådan.
    Själv är jag tvåbarnsmamma till två tjejer på 2 år och drygt 4 år. Ju större barnen blir desta mer längtar jag efter och känner ett behov av att dela saker som rör familjelivet tillsammans med andra kristna familjer.
    Hur gör ni på söndagar, går tni till kyrkan?
    Hur fungerar det gemensamma andaktslivet i familjen?
    Hur tänker ni när det gäller att välja förskola/skola till dina barn?
    Ja det vara bara lite av de tankar jag har.
    Vill några komma med di denna tråden?

    Ancilla Domini

  • Svar på tråden Kristna småbarnsföräldrar, var finns ni?
  • Äldre 10 Feb 18:25
    #3

    Kul att ni två hittat hit. Naturligtvis är gravida blivande mammor också vara med.
    Var bor ni? Själv bor jag några mil utanför vår huvudstad.
    Lever ni med krista män?
    Själva har jag fått gåvan att få en underbar troende make.

    Vi ses igen
    Ancilla

  • Äldre 11 Feb 06:20
    #5

    Varmt välkommen hit God cares.

    Ancilla

  • Äldre 11 Feb 22:17
    #9

    Välkommen Anette!
    Naturligtvis vill vi hjälpa till att omsluta din vän och framförallt hennes lilla dotter i förbön.
    Måste vara otroligt tufft att ens barn blir svårt sjukt.
    Det är svårt att förstå tror jag om man inte upplevt det själv.

    Ha en bra fredagskväll.

    Ancilla

  • Äldre 12 Feb 16:56
    #15

    Men så roligt att flera kommer och vill vara dmed här.
    Vill också säga grattis till alla gravida, både till dem som väntar ett undervärk och som får MÅNGA på en gång.
    Pergosyskon: Tycker du barngudstjänsterna ni besöker en gång i månaden är bra?
    Jag har erfarenhet av att gå till kyrkan när det står familjegudstjänst men så är det bara en liten stund som är riktat till barnen. Jag skulle så gärna vilja se barngudstjänster som är rakt igenom för barn. DÅ passar detäven för ovana vuxna småbarnsföräldrar som kyrkan ofta bjuder in via tex öppa förskolan.
    Tyvärr har jag träffat allt för många opedagogiska präster, men naturligtvis finns det både bra präster och gudstjänster också. Det jag efterlyser är att det skall fungera att ta med sina barn och att hela gudstjänsten verkligen är för dem. Hoppas ni fattar vad jag menar.

    Ancilla

  • Äldre 25 Feb 16:02
    #21
    mrs lundin skrev 2011-02-25 15:34:38 följande:

    här händer det visst inte så mkt.. vore tråkigt om tråden dog ut.


    Är ni andra med i hemgrupper/cellgrupper eller liknande? för oss är det en viktigt del av kyrkan. Vi möts en gång i veckan hemma hos varandra, pratar, dricker kaffe, sjunger, ber och läser bibeln och så snackar massor! Våran grupp är tyvärr ganska liten och därför sårbar (om nån inte kan eller blir sjuk tex), men lite kul att att ett annat par i gruppen oxå väntar barn, fast till sommaren!


    Är det bara ni som har barn? Vi har en stor längtan att vara med i en cellgrupp där det finns fler med barn så man kan göra saker också för barnen. Att dela tron med andra kristna småbarnsföräldrar och att kunna få be för varandra är otroligt värdefullt .
    LÅter som att ni är med i en bra församling där man tänkt på småbarnsföräldrar. Vad tycker i om tiden att fira gudstjänst, känns det bra med eftermiddag?

    Ancilla
  • Äldre 25 Feb 18:55
    #23

    Mrs Lundin: Trevligt att det är fler som skall få barn. Man har så otroligt mycket gemensamt när man är i samma livsfas och det betyder mycket även som kristen. Det där med middag efter gudstjänsten har jag hört om förut och tycker är en superide. Alla skall ju ändå hem och äta. MIn man är uppvuxen som missionärsbarn i Thailand och de hade alltid lunch eller middag i samband med gudstjänst. Där är maten en del i det hela där man kan fortsätta att samtala. Ha en trevlig fredagskväll. Själv skall jag nu iväg på tjejträff med de mammor jag träffade i mammagruppen med andra dottern. Ett trevligt gäng som fortsatt att hålla i hop och prata om mer än bara bebisbajs och barnmat.. Nu pratar vi kanske 10 %om barnen och 90% om allan, typ jobb, relationer och livet

  • Äldre 9 Mar 07:25
    #24

    Hejsan alla kristna vänner i detta avlånga land. Hur har ni det? Väntar ni på våren som jag gör? Min 4¨åriga dotter säger varje dag: Mamma jag gillar inte snö kan det inte bli vår nu?
    :Jo det blir det snart, svarar jag.
    :Men mamma kan vi inte be till Gud då att han gör så att det blir vår?
    :

    Ja då har hon tagit till det mest tillförlitliga sättet att förändra något och det känns ju bra att hon vet vem man vänder sig till. Jag har sagt att Gud kommer att göra så att det blir vår och att Han kommer att skapa nya löv på trä och buskar men Han gör det i sin tid.

    Nu är det bara att vänta på vårregn och sol så att snö och is försvinner.

    Önskar er en bra dag.

    Ancilla

  • Äldre 9 Mar 11:43
    #26

    Välkommen Lotusblomster. Att se snödroppar och små gröna skott är otänkbart här, TYVÄRR!
    Här är det pulkåning, skridskor och annat som är aktiviteterna men jag längtar till vi kan gå till skogen och ha picknick med oss.

    Allt gott

    Ancilla

  • Äldre 23 Apr 10:58
    #27

    Glad påsk alla FL vänner. Hoppas ni har fått njuta av det underbara vädret.
    Själv så städar vi idag eftersom vi skall sälja vårt hus och ha visning på måndag och tisdag.
    Igår var vi med på en ekumenisk långfredagspåskvandring genom staden.
    Hur firar ni andra påsken?

    Ancilla

  • Äldre 23 Apr 11:00
    #28

    Pergosyskon, hur går det före dig med graviditeten? Hur mår du doch alla dina små?

    Allt gott

    Ancilla

  • Äldre 20 Aug 09:54
    #30

    Hej Zinara!
    SÅ roligt att någon ville skriva i denna tråd igen. Men så roligt att höra att din man blivit frälst. Det måste verkligen kännas fantastiskt. Själv så har jag och min familj flyttat från Stockholmstrakten till ett ställe 2 mil utanför Göteborg. Allt gick fort närjag väl fick jobbet. Vi sälde radhuset, min man sade upp sig mm. Nu hyr vi ett hus till att börja med men vi vill gärna ha nåot eget snart. Skall på 2 visningar idag oc h 2 i morgon. Det är svårt att veta vad man skall satsa på när det gäller uppvärmning. Några har direktverkande el men är då lite billigare, någon har vattenburen elvärme och  och har billigare driftskostnad men kostar då lite mer. Våra frågor rör sig nu runt hur mycket man kan spara om man installerar luft-luft värmepump och luft-vatten-pump- Hur bor ni?

    Allt gott

    Ancilla

  • Äldre 31 Jan 18:55
    #33

    Hej Fru sköld. Ja tråden verkar stå still men vi kanske kan få igång den.
    Hur har du det?
     

Svar på tråden Kristna småbarnsföräldrar, var finns ni?