• Kicki86girl

    Ge mig fördelar och nackdelar med att köpa lägenhet på bottenplan

    Vi tittar lite på ny lägenhet nu och det har kommit en intressant som ligger i ett bra område men på bottenplan. Lägenheten vi bor i nu ligger på andra våningen och vi har trivts bra men den börjar bli lite för liten nu, det är ingen lägenhet som man kan skaffa familj i osv.

    Vad säger ni som bor/har bott på bottenplan i ett lägenhetshus? Vad är fördelarna och nackdelarna som man kanske inte tänker på?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Ge mig fördelar och nackdelar med att köpa lägenhet på bottenplan
  • lillapuss

    Jag är uppvuxen i villa och trodde aldrig att jag skulle kunna bo på bottenplan i lägenhet pga insynen, MEN jag har bott på bottenplan och jag såg inga nackdalar alls. Insynen störde mig inte alls, men det beror väl på VAR man bor.

  • Helena77

    Vi bodde högre upp innan vi flyttade hit för en massa år sen och jag skulle aldrig flytta upp igen!!!

    Fördelar:
    Underbart att bara kunna gå rakt ut på sommaren och sätta sig på uteplatsen och sola/äta/fika/umgås/grilla

    Underbart att kunna har pool på sommaren på sin uteplats

    Roligt att ha en liten trädgård att göra fin

    Skönt när man har barnvagn och slippa krångla upp den för trappor

    Lättare för barnen när dom är ute och leker och slipper springa upp och ner för trappor

    Du kan lättare ha kläder ute på tork än om du bara har balkong

    Jag tycker inte att insynen varit några problem,man vänjer sig och på höstkvällar när det ärmörkt ute kan man faktiskt vinkla ner persiennerna omman vill

  • Krans

     Vi bodde på bottenplan förut. Och fy vad jag hatade det folk skrämde halvt slag på bankade på fönstret och så. Vi bodde precis vid en gångväg som ledde till centrum där många av våra vänner passerade dagligen. Så det var väldigt tröttsamt. Men nu efter att vi flyttat till större och istället tre trappor upp så känner jag att jag nog hellre bor på bottenvåningen iof bor vi nu mer ute på landet.

  • beccagranen

    Bottenplan, om man har gräsmatta/altan. Kännslan blir nästan som att bo i radhus, det är toppen.
    Nackdelar är väl (beroende på hur det serut) att insekter kommer in om man har mycket plantor/växter utanför. Finns det buskar eller växter under fönster så ta bort dom. Lite meck under vintern, då man kanske måste skotta av etc. Sen är ju insynen inte lika rolig, men det går ju att lösa enkelt med fönsterfilm (finns frostat för 39kr rulle på Ikea, räcker till 2-3 fönster). Annars är det bara fördelar.

  • Helle333
    Kicki86girl skrev 2011-02-12 15:05:40 följande:
    Vi tittar lite på ny lägenhet nu och det har kommit en intressant som ligger i ett bra område men på bottenplan. Lägenheten vi bor i nu ligger på andra våningen och vi har trivts bra men den börjar bli lite för liten nu, det är ingen lägenhet som man kan skaffa familj i osv.

    Vad säger ni som bor/har bott på bottenplan i ett lägenhetshus? Vad är fördelarna och nackdelarna som man kanske inte tänker på?

    Tacksam för svar!
    Min sambo står för nackdelarna: Han avskyr insynen och drar därmed ner persiennerna så vi bor i en jäkla grotta. Jag drar upp dem och han drar ner dem.

    Jag: Jag tycker det är så skönt att vi har markplan, man slipper släpa tunga matkassar, barnvagn osv en massa trappor (har bott på fjärde våningen utan hiss, NEVER AGAIN), vi har balkong med en grind så vi kan ha cyklarna fastlåsta i balkongräcket och sedan är det bara att öppna grinden och kliva ner på den gräsplätt vi har som vi har ansvaret att ta hand om. Fördel igen. Egen gräsplätt!!! Är ju inte säkert det finns vid alla hus. 
    Jag älskar att bo på bottenvåningen och fasar för när vi ska flytta då jag misstänker starkt att de hus vi vill bo i inte har markplan utan det är en trapp upp. I och för sig är en trapp ingen fara. Det är när det blir fler, när man måste släpa allting som det blir jobbigt.
    Är man rädd för insyn kan man ju skaffa såna där fönsterdekorationer som täcker nedre halvan av fönstren om man vill.
  • Helle333
    IsaacsEliasMamma skrev 2011-02-14 08:25:52 följande:
    Nackdelar jag kan komma på bo i bottenplan i ett lägenhetshus är insynen, massa spring när alla ska in i porten, har man uteplats så kanske folk slänger ner fimpar och skit på tomten.
    Det är ju faktiskt sant. Jag fick säga till de rökande grannarna rejält flera gånger innan de slutade slänga ner sina äckliga fimpar på vår gräsplätt
  • Maisie
    Anghammarad skrev 2011-02-14 13:04:23 följande:
    Den enda fördelen är att lägenheter på bottenplan är billigare. 
    Det beror fortfarande på var/hur huset ligger. Inne i stan kanske, men vi bor i ett område med villor, radhus och tvåvåningshus och här är lägenheterna på bottenplan dyrare.
  • Flickmamma
    Anghammarad skrev 2011-02-14 13:04:23 följande:
    Den enda fördelen är att lägenheter på bottenplan är billigare. 
    inte hos oss, här går de för 3-400 000 mer än på andra våningen.
Svar på tråden Ge mig fördelar och nackdelar med att köpa lägenhet på bottenplan