• Anonym (Egoma­mman ??)
    Äldre 12 Feb 23:00
    28888 visningar
    347 svar
    347
    28888

    Barnets första födelsedag vs Nära väns bröllop samma dag

    Detta blev visst lite långt, hoppas ni orkar läsa {#emotions_dlg.flower}

    Hade en diskussion med en nära vän när hon var på besök häromdagen. Vi bor rätt långt ifrån varann. I somras (2010) när jag var höggravid fick jag reda på att hon och hennes sambo ska gifta sig sommaren som kommer, (alltså denna sommar 2011). De berättade redan då ett datum när bröllopet skulle vara och det var bara några dagar från mitt BF fast nästa sommar då. Blev genast lite nervös över att föda på deras inplanerade bröllopsdatum... Nu blev det inte så utan våran dotter föddes en annan dag som tur var så deras kommande bröllopsdag blev "ledig" =). Som sagt, när jag hade min vän på besök sa jag häromdagen  "tur att inte vår dotter föddes på den dagen för då hade vi inte kunnat komma på bröllopet jue". Hon blev superupprörd och sa "vaddå, skulle ni inte ha kommit?, då skulle jag aldrig ha förlåtit er" och så började hon gapskratta... Påpekade detta för mig flera gånger.

    Försökte dock förklara för henne att förutom oss så är det ju även mor- och farföräldrar samt övrig släkt som jag vet vill fira min dotter på hennes FÖRSTA FÖDELSEDAG, 1 årsdagagen!!!
    Det är ju så att jag, som förstagångsförälder i alla fall, tycker det är jätteviktig och  jag kommer vara så stolt över att få fira hennes första födelsedag!!

    Vi har våra släkter på 2 olika ställen i landet med ganska många mils avstånd från där vi bor och som gärna alla vill fira vår dotter samtidigt (även högtider  vill de gärna fira med oss som jul, nyår etc men som vi kommer få turas om med varannat år). Dessutom kommer bröllopet vara på ett ställe väldigt långt från oss så vi måste betala en rätt dyr resa och boende. Missförstå mig inte för jag gör detta gärna för min vän på hennes stora dag men om jag hade blivit tvungen att välja hade jag valt dottern och hennes födelsedag först. Jag vet inte om jag är ego där, hade kanske ångrat mig i efterhand hur jag än gjort  men nu slapp jag ju som tur var välja! (Har själv aldrig drömt om ett stort bröllop och tänker inte ha nåt heller den dagen vi ska gifta oss, är inte heller mycket för att gå på bröllop, känns mest "besvärligt" och jag känner mig obekväm i såna situationer). Kanske är det också så att min vän hade förstått mig om hon varit i min sits och haft egna barn?? Eller så hade vi väl kunnat fira dottern på bröllopet men nej i nuläget känns det inte så... det är ändå dotterns första födelsedag även om hon är liten!! Sambon håller med mig. Kanske tycker vi så för att det är första barnet och allt är stort och speciellt???

    Till saken hör att jag sedan sa till min vän vilket lungade ner henne "så klart vi hade kommit ändå, även om hon fyllt år". Ja.. lätt för mig och säga det nu när det inte blev samma datum men vad tycker ni andra och hur skulle ni ha gjort??? Intressant att disskutera!!!

  • Svar på tråden Barnets första födelsedag vs Nära väns bröllop samma dag
  • Anonym
    Äldre 15 Feb 19:10
    Tilda78 skrev 2011-02-15 12:20:09 följande:
    Tilda78 skrev 2011-02-15 12:20:09 följande:
    Precis, ts skulle INTE ens närvara på sitt barns födelsedag, utan vara på väg till ett bröllop låååånnngt bort! Det verkar nästan ingen här inne ha fattat ännu...
    VAR står det?

    TS skriver ju att
    Eller så hade vi väl kunnat fira dottern på bröllopet men nej i nuläget känns det inte så... det är ändå dotterns första födelsedag även om hon är liten!!
    det låter absolut inte som att hon ska vara ifrån barnet, eller hur?
  • Äldre 15 Feb 23:13

    Ja det läste jag bland de första hundra inläggen då jag följt denna tråd från början. Hon skrev där att hon inte kunde vara med sitt barn på själva födelsedagen eftersom hon skulle vara tvungen att spendera den dagen på resande fot till bröllopet. Som skulle firas en bra bit hemifrån.

    Själv tycker jag att det låter hemskt att så många här skriver att de inom familjen inte firar (sjunger, ger present, fikar) sina barns födelsedagar den dagen det är! Så himla lång tid behöver man inte lägga på det så att man inte hinner det trots att man arbetar. Skulle aldrig få för mig att väcka barnet på morgonen med "ja må du leva" en annan dag!

  • Anonym
    Äldre 16 Feb 00:14
    Tilda78 skrev 2011-02-15 23:13:00 följande
    Själv tycker jag att det låter hemskt att så många här skriver att de inom familjen inte firar (sjunger, ger present, fikar) sina barns födelsedagar den dagen det är! Så himla lång tid behöver man inte lägga på det så att man inte hinner det trots att man arbetar. Skulle aldrig få för mig att väcka barnet på morgonen med "ja må du leva" en annan dag!
    Hur många har skrivit det? Har knappt läst om någon...

    Däremot många som skrivit att visst säger man grattis, sjunger och ger god frukost men firandet i övrigt får vänta till en annan dag.
  • Anonym
    Äldre 16 Feb 15:40
    Tilda78 skrev 2011-02-15 23:13:00 följande:
    Ja det läste jag bland de första hundra inläggen då jag följt denna tråd från början. Hon skrev där att hon inte kunde vara med sitt barn på själva födelsedagen eftersom hon skulle vara tvungen att spendera den dagen på resande fot till bröllopet. Som skulle firas en bra bit hemifrån.

    Själv tycker jag att det låter hemskt att så många här skriver att de inom familjen inte firar (sjunger, ger present, fikar) sina barns födelsedagar den dagen det är! Så himla lång tid behöver man inte lägga på det så att man inte hinner det trots att man arbetar. Skulle aldrig få för mig att väcka barnet på morgonen med "ja må du leva" en annan dag!
    nu tror jag du kommer ihåg fel.
    TS skriver att
    Anonym (Egomamman ??) skrev 2011-02-12 23:00:17 följande:
    Eller så hade vi väl kunnat fira dottern på bröllopet men nej i nuläget känns det inte så... det är ändå dotterns första födelsedag även om hon är liten!!
  • Anonym
    Äldre 16 Feb 15:41
    Anonym (Egomamman ??) skrev 2011-02-12 23:13:37 följande:
    Nej... hon var rätt ärligt upprörd och fattade inte alls vad jag menade... därför jag funderat på detta ett tag nu.. Om det är jag som tänkte helt egoistiskt... Skönt att höra att jag inte är ensam om att tänka så, och tur jag nu slipper välja utan kan fira både dotter och vän Solig
    Anonym (Egomamman ??) skrev 2011-02-12 23:18:17 följande:
    Kul att läsa era svar! Som sagt vet jag inte om det "bara" beror på att det är hennes första födelsedag som det känns så, har ju alltid firat min egen och syskons födelsedag som små på andra dagar och det har känts helt okej, samt att jag tänkt att hon ju är liten och inte förstår. Men just det stora i att det är hennes FÖRSTA födelsedag... Kan inte släppa det!! Men samtidigt är det ju min väns STORA (och förhoppningsvis) ENDA BRÖLLOPSDAG! Cool
    det här är de enda andra inlägg ts skrivit, så var du får att hon skulle vara ifrån barnet vet jag inte.
  • Anonym
    Äldre 16 Feb 15:42
    Tilda78 skrev 2011-02-15 23:13:00 följande:
    Själv tycker jag att det låter hemskt att så många här skriver att de inom familjen inte firar (sjunger, ger present, fikar) sina barns födelsedagar den dagen det är! Så himla lång tid behöver man inte lägga på det så att man inte hinner det trots att man arbetar. Skulle aldrig få för mig att väcka barnet på morgonen med "ja må du leva" en annan dag!
    vem har skrivit det?
    jag tycker ALLA skriver att om de är hemma firas barnet, men kalaset kanske inte hålls på samma dag.
  • Äldre 16 Feb 16:10
    Anonym skrev 2011-02-16 15:42:01 följande:
    vem har skrivit det?
    jag tycker ALLA skriver att om de är hemma firas barnet, men kalaset kanske inte hålls på samma dag.
    Jag har just börjat fatta att många resonerar som att kalaset = firandet. För mig har det alltid varit firandet med familjen som är det viktiga, dvs morgonuppvaktning med paket och middag med tårta på kvällen. Att högtiden förlängdes med besök från släkt och vänner var trevligt men ändå bara en bonus. Inget man skulle sakna om det inte blev av, utom möjligen i lågstadiet när kalas för vännerna var viktigt.

    Så att fira på fel dag låter fruktansvärt för mig, vem vill bli väckt med sång och paket lördagen efter bröllopet för att mamma hade så mycket på jobbet under själva födelsedagen?

    Andra kalas kan man för min del gärna flytta till helgen eller nästa högtid när släkten ändå samlas. Men det är klart, ettårsdagen är speciell för ingen väcker väl en ettåring tidigt på morgonen? De ettårsfiranden jag varit med om har hållits mer på dagtid när barnet är så piggt som möjligt.
  • Anonym
    Äldre 16 Feb 16:17
    Björnmossa skrev 2011-02-16 16:10:27 följande:
    Jag har just börjat fatta att många resonerar som att kalaset = firandet. För mig har det alltid varit firandet med familjen som är det viktiga, dvs morgonuppvaktning med paket och middag med tårta på kvällen. Att högtiden förlängdes med besök från släkt och vänner var trevligt men ändå bara en bonus. Inget man skulle sakna om det inte blev av, utom möjligen i lågstadiet när kalas för vännerna var viktigt.

    Så att fira på fel dag låter fruktansvärt för mig, vem vill bli väckt med sång och paket lördagen efter bröllopet för att mamma hade så mycket på jobbet under själva födelsedagen?

    Andra kalas kan man för min del gärna flytta till helgen eller nästa högtid när släkten ändå samlas. Men det är klart, ettårsdagen är speciell för ingen väcker väl en ettåring tidigt på morgonen? De ettårsfiranden jag varit med om har hållits mer på dagtid när barnet är så piggt som möjligt.
    men har nån skrivit att de skiter totalt i barnet på den riktiga dagen för att istället fira på helgen?
  • Äldre 16 Feb 16:26
    Anonym skrev 2011-02-16 16:17:16 följande:
    men har nån skrivit att de skiter totalt i barnet på den riktiga dagen för att istället fira på helgen?
    Ingen har använt formuleringen "skiter totalt i", men många har sagt att om de har mycket att göra på födelsedagen så firar de på helgen istället. För mig låter det som att inte fira på födelsedagen, dvs ingen uppvaktning, inga paket och ingen särskild middag eller tårta. Det är det som är firande i min värld.
  • Anonym
    Äldre 16 Feb 16:33
    Björnmossa skrev 2011-02-16 16:26:19 följande:
    Ingen har använt formuleringen "skiter totalt i", men många har sagt att om de har mycket att göra på födelsedagen så firar de på helgen istället. För mig låter det som att inte fira på födelsedagen, dvs ingen uppvaktning, inga paket och ingen särskild middag eller tårta. Det är det som är firande i min värld.
    jag tolkar precis tvärtom efter vad jag läst, att det firas med paket & sång på morgonen/efter skola/dagis, men kalaset får vänta.
    kan du citera ett enda inlägg där det står att nåt annat än kalaset får flyttas?
  • Anonym
    Äldre 16 Feb 16:46
    Anonym skrev 2011-02-16 16:17:16 följande:
    men har nån skrivit att de skiter totalt i barnet på den riktiga dagen för att istället fira på helgen?
    Ja det finns dem som tycker att det inte behöver sjungas och uppmärksammas på barnens födelsedagar.
  • Äldre 16 Feb 17:09
    Anonym skrev 2011-02-16 16:33:00 följande:
    jag tolkar precis tvärtom efter vad jag läst, att det firas med paket & sång på morgonen/efter skola/dagis, men kalaset får vänta.
    kan du citera ett enda inlägg där det står att nåt annat än kalaset får flyttas?
    Men läser du inte vad jag skriver?

    Folk har skrivit att de FIRAR en annan dag och ett kompiskalas är inte ett firande för mig. fattar du?
  • Anonym
    Äldre 16 Feb 17:15
    Björnmossa skrev 2011-02-16 17:09:56 följande:
    Men läser du inte vad jag skriver?

    Folk har skrivit att de FIRAR en annan dag och ett kompiskalas är inte ett firande för mig. fattar du?
    läser du vad jag skriver?
    jag tolkar det annorlunda och har bara sett att folk skrivit just att de uppvaktar barnet på rätt dag men skjuter på kalaset.
  • Äldre 16 Feb 17:23
    Anonym skrev 2011-02-16 17:15:11 följande:
    läser du vad jag skriver?
    jag tolkar det annorlunda och har bara sett att folk skrivit just att de uppvaktar barnet på rätt dag men skjuter på kalaset.
    Det är helt omöjligt att veta hur många Anonym som är här inne, du kanske är en helt ny, men 337 kunde du väl ha läst iaf.

    Några som inte "firar" barnet på födelsedagen: 289, 261, 241, 249... Öppnade några sidor bakåt på måfå och överallt pratar folk om att det inte är viktigt att "fira" barnet just på födelsedagen.
  • Äldre 16 Feb 19:07

    Jag är rätt säker på att ts skrivit det om resan, kanske tagit bort det inlägget av någon anledning? Verkar ändå som att hon inte är här i denna diskussionen längre. Vilket man ju kan förstå efter allt skrivande hit o dit....

  • Äldre 4 Mar 10:29

    Har bara läst Ts.

    Jag tycker att man ska ha en riktigt bra anledning för att strunta i någons bröllop, särskilt en nära vän! En födelsedag är inte en bra anledning i min värld. sjukdom, barnafödande eller kanske en resa som var bokad redan innan inbjudan kommit som inte går att ändra.

    En födelsedag kan firas en annan dag. Om bröllopet är en lördag så hade jag ex. lagt kalaset söndag em.

  • Äldre 4 Mar 21:55

    Jag är en av de som kan fira mina barn en annan dag. Så länge de själva inte kan det med datum.

    Jag arbetar dygn och kan jag inte ta ledigt eller byta så firar jag hellre barnen en morgon då hela familjen är hemma. Då får de en "riktig födelsedagsmorgon" vilket de inte fått om vi firat dem rätt dag om jag jobbar

Svar på tråden Barnets första födelsedag vs Nära väns bröllop samma dag