Skaffa höns..
Jag ska skaffa höns i vår, har ankor redan. Hinner inte skriva mer nu men återkommer.
Jag ska skaffa höns i vår, har ankor redan. Hinner inte skriva mer nu men återkommer.
Vårt hönshus är nog från tidight 1800-tal i alla fall...ett gammalt bykhus med enkelglas och plankväggar och en söndervittrande murstock.., men betonggolv gjutet någon gång i efterhand.
Vi har isolerat golvet med överblivna markisoleringsplattor och spontade golvplank ovanpå (även det restbitar). Det har funkar bra till ankorna men har nog ändå tänkt isolera väggarna i vår då jag ändå måste täcka dem med något skivmaterial (typ OSB) för att kunna skruva upp pinnar och reden.
För att slippa fixa till hela bykhuset har vi delat av en bit, så att det bara är några kvadrat vi måste inreda. Skaffar vi fler höns får vi väl utöka den inredda biten senare.
Har funkar bra till ankorna i alla fall, men ankor är lite lättare än höns.
Vi har tänkt skaffa ca 5 hönor och en tupp. Byter åsikt om ras hela tiden men just nu är jag inne på Hedemorahöns.
Nu har vi skaffat höns...vilken lycka! De är avrasn Brahma... helt otroligt sociala. Sitter gärna i knäet på en om de får, fast de bara bott här några dagar.