• Sandrisen80

    Företag utan kollektivavtal....

    Hej!

    Tänkte bara kolla om någon vet hur det är att jobba hos ett företag som saknar kollektivavtal? Är det "farligt"? Vad har man för rättigheter? Lön, semester, arbetstid?

    Ja, jag vill veta allt!

  • Svar på tråden Företag utan kollektivavtal....
  • Kjell2
    Sandrisen80 skrev 2011-02-16 11:05:23 följande:
    Hej!

    Tänkte bara kolla om någon vet hur det är att jobba hos ett företag som saknar kollektivavtal? Är det "farligt"? Vad har man för rättigheter? Lön, semester, arbetstid?

    Ja, jag vill veta allt!
    Enlig lag och ditt anställningsavtal. Då det inte finns något kollektivavtal måste anställningavtalet vara mer detaljerat och specificera saker som övertid, restid, jour, semester, pension, försäkringar mm.

    Ditt fack kan säket hjälpa dig.
  • 071001

    Jag har jobbat på privata företag de senaste åren utan kollektivavtal. Inte märkt nån större skillnad förutom att det inte kommit nån lite löneökning per automatik. Är du med i facket har du ju rätt till hjälp ändå om nåt skulle krångla på jobbet.
    Har inte upplevt avsaknade av kollektivaval som et problem. Fått mina 25 semesterdagar per år, jobbat normala arbetstider och antal timmar osv.

  • Boza

    Oftast följer de företagen precis samma regler som alla andra, har själv jobbat på flera mindre företag som saknat kollektivavtal (som för övrigt att jättedyrt för småföretagare). Det är väl bara att fråga din arbetsgivare och förhandla dig fram till något som känns ok? Du kan ju läsa om respektive fackförbunds avtal på deras hemsidor, bara att jämnföra. Ibland kan man tom få det bättre på mindre ställen...

  • Sandrisen80

    Okej, tack! Så det är mest en kostnadsfråga för små företag varför de inte har kollektivavtal...

  • Kjell2
    Sandrisen80 skrev 2011-02-16 11:16:35 följande:
    Okej, tack! Så det är mest en kostnadsfråga för små företag varför de inte har kollektivavtal...
    Kollektivavtalet låser företeget kring en del regler om ersättningsnivåer, pension, arbetstider, förhandlingång mm. Kan vara att man vill kunna agera mer flexibelt när det gäller t ex löner.
  • jassikan

    Inga problem alls för vår del.


     


    Jag jobbar på en arbetsplats utan kollektivavtal. Allt är precis som vanligt. Vi får marknadsmässig lön, semesterlönoch dagar enligt lag och automatisk löneförhöjning. Vi fick t.o.m. högre löneförhöjning än vad aktuellt fack hadde förhandlat fram.
    Vi är cirka 10 anställda.


    Sambon jobbar också på ett företag utan kollektivavtal. Allt fungerar som det ska där också, även vad gäller löneutvecklingen. Plus att han har 30 dagars semester, lagen säger 25.
    De har cirka 50 anställda.


    Syrran och hennes sambo jobbar också på företag utan kollektivavtal, inge problem där heller.


    Det som i bland kan saknas på ett företag utan kolletkivavtal är tjänstepension, har hört det från några andra.


    Och det stora problemet är väl att det kostar en hel del för företagen att ansluta sig till kollektivavtal så därför väljer många bort det.

  • kath

    Fast det är ju inte kollektivavtalet som kostar för små arbetsgiare. Det är ju bara ett dokument. Det är ju de rättigheter/skyldigheter som följer med ett kollektivavtal och som leder till högre ersättningar för de anställda som kostar.

    Kollektivatalet är bara ett dokument och det kostar ju inget.  Jag vet eftersom jag jag jobbar med att teckna sådanna. 
    Vet faktiskt arbetsgivare som har "tjänat" på att teckna avtal - även om de inte är så många..

     Det "stora" sakerna man brukar gå miste om om man jobbar på ett företag som inte har kollektivavtal är vanligen : Tjänstepension, övertidsersättning, obekvämarbetstidsersättning, ytterligare ersättning vid sjukskrivning och vid föräldraledighet, längre uppsägningstider och olika former av försäkringar vid arbetsskada, trygghetsfonden och tjänstegruppliv.

    Enligt tco är ett kollektivavtal värt ca 80 000 kr  för en anställd. Inte konstigt att den arbetsgivare tycker att det är dyrt. dessutom får man begära ganska hög lön för att täcka det. 

  • Tecken

    Det behöver inte vara negativt, men det kan vara det. Fråga företaget varför de inte har kollektivavtal, ibland får man spännande svar

  • Gladskit

    Det jag skulle kolla upp extra om jag var du, är vilka pensionsförsäkringar företaget har tecknat (om det överhuvudtaget finns några). Är du tjänsteman med månadslön på 25 000kr och går på ITP-planen så sätter arbetsgivaren av nästan 1200kr per månad, pengar som du i annat fall bör sätta av själv om du vill hamna på samma nivå när du går i pension.

    Sen behöver det som sagt inte vara någon skillnad att arbeta på ett företag utan kollektivavtal, det kan vara helt jämförbart med att arbeta på ett ställe där kollektivavtal finns. Men det är viktigt att man kollar upp vad som gäller!

  • JohanLif

    Det finns bara fördelar med att jobba under kollektivavtal. Visst, teoretiskt sett kan en arbetsgivare utan avtal tillämpa samma eller bättre villkor som en arbetsgivare med avtal, men tittar man noggrannare på det argumentet så håller det väldigt sällan i praktiken. (Och en arbetsgivare som vill ge de anställda bättre villkor än vad avtalet säger har förstås full rätt att göra det ändå. Det är en miniminivå.)

Svar på tråden Företag utan kollektivavtal....