• Anonym (ts)
    Äldre 16 Feb 17:25
    12924 visningar
    13 svar
    13
    12924

    Har ingen matlust längre.. Gått ner 20kg.

    För ett år sen kände jag att det var dags att gå ner i vikt. Körde med bantningsshaker o div dieter i 3-4 månader. Gick ner 5-7 kg. Sen la jag ner bantningen. Mådde som vanligt fram till i somras, men efter det har nåt hänt. Jag har tappat matlusten totalt. Får tvinga ner maten, och har nu gått ner totalt 20 kg. Får inte ens i mig hälften av vad jag brukar kunna äta. Sen en vecka tillbaka lider jag av konstant illamående, vilket inte gör saken bättre precis. Jag är mycket trött och börjar nästan bli lite orolig för att detta ska bero på sjukdom. Varit hos läkare, men de har inget annat gjort än att ta blodprover. Finns det andra här, som också går ner i vikt "utan orsak". (klart man går ner om man äter mindre.. Men frågan är vad som hänt med matlusten?)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-16 17:26
    Jag har för övrigt haft perioder då jag ätit normalt, men ändå gått ner i vikt. Fast då går det inte lika fort.

  • Svar på tråden Har ingen matlust längre.. Gått ner 20kg.
  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 16 Feb 23:54
    #1

    Puffar.. Ingen mer med liknande problem?

  • Anonym (Anna)
    Äldre 16 Feb 23:59
    #2

    Min första tanke är; mår du psykiskt dåligt?

  • Anonym
    Äldre 17 Feb 00:02
    #3

    Kanske hände nåt med ämnesomsättningen dom där 3-4 månaderna. Mår du psykiskt dåligt?
    Själv har jag vid flera tillfällen då jag mått dåligt psykiskt fullkomligt rasat i vikt.

  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 17 Feb 00:12
    #4

    Njae.. Ibland är jag lite nere, men inte så det känns som en depression. För några år sen mådde jag ganska psykiskt dåligt, då gick jag inte ner i vikt, snarare upp. Jag har IBS, irriterad tjocktarm, men det har blivit mycket bättre efter viktnedgången. Just nu mår jag som sagt illa hela tiden, inte kul... Ibland domnar delar av ansiktet av, och jag har blivit så stel i högerhanden. Kanske inte alls har med saken att göra, men jag börjar känna mig lite hypokondrisk, så lägger märke till allt sånt. Även fått dåligt minne, tappar saker, svårt att få fram rätt ord m.m.

  • Anonym (Anna)
    Äldre 17 Feb 00:14
    #5
    Anonym (ts) skrev 2011-02-17 00:12:18 följande:
    Njae.. Ibland är jag lite nere, men inte så det känns som en depression. För några år sen mådde jag ganska psykiskt dåligt, då gick jag inte ner i vikt, snarare upp. Jag har IBS, irriterad tjocktarm, men det har blivit mycket bättre efter viktnedgången. Just nu mår jag som sagt illa hela tiden, inte kul... Ibland domnar delar av ansiktet av, och jag har blivit så stel i högerhanden. Kanske inte alls har med saken att göra, men jag börjar känna mig lite hypokondrisk, så lägger märke till allt sånt. Även fått dåligt minne, tappar saker, svårt att få fram rätt ord m.m.
    Alla de symtom du radar upp kan man få av att må psykiskt dåligt med mycket ångest o.s.v.
    Men om du inte har psykiska besvär tycker jag absolut att du ska kolla upp det, min poäng är bara att om du är hypokondrisk och mår psykiskt dåligt så kan man lätt få de symtom du beskriver, s.k. psykosomatiska symtom. Fysiska symtom som kommer av mental ohälsa.
  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 17 Feb 00:24
    #6

    Oavsett orsak, antar jag att jag borde besöka läkaren igen. Men OM det nu skulle vara psykiska orsaker bakom -vad kan man göra? Vägrar knapra tabletter...

  • Anonym (Anna)
    Äldre 17 Feb 00:30
    #7
    Anonym (ts) skrev 2011-02-17 00:24:07 följande:
    Oavsett orsak, antar jag att jag borde besöka läkaren igen. Men OM det nu skulle vara psykiska orsaker bakom -vad kan man göra? Vägrar knapra tabletter...
    Fast du vet nog själv OM du mår så psykiskt dåligt att det är psykosomatiska symtom, bara för att jag kommer och säger att det kan vara så så behöver det inte vara sanningen. :o)
    OM det är så att du mår dåligt och har mycket ångest så är KBT-terapi jättebra, men som sagt; det beror ju helt på OM och HUR du mår psykiskt dåligt.
    Men som svar på din fråga, det finns många sätt att bli bättre utan medicin, även om jag själv tycker att medicin kan vara väldigt bra för att komma ur den negativa spiralen (baserat på egen erfarenhet).
    Men där ska du göra som du känner!
    Börja iallafall med att gå till läkaren igen och gör en grundlig koll, ett tips: kolla sköldkörteln!!! Googla på hypertyreos/hypotyreos och se om du känner igen dig där. Det kan även ge psykiska symtom.

    Här är en länk med info: http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1231
  • Äldre 17 Feb 00:47
    #8
    Anonym (ts) skrev 2011-02-17 00:12:18 följande:
    Njae.. Ibland är jag lite nere, men inte så det känns som en depression. För några år sen mådde jag ganska psykiskt dåligt, då gick jag inte ner i vikt, snarare upp. Jag har IBS, irriterad tjocktarm, men det har blivit mycket bättre efter viktnedgången. Just nu mår jag som sagt illa hela tiden, inte kul... Ibland domnar delar av ansiktet av, och jag har blivit så stel i högerhanden. Kanske inte alls har med saken att göra, men jag börjar känna mig lite hypokondrisk, så lägger märke till allt sånt. Även fått dåligt minne, tappar saker, svårt att få fram rätt ord m.m.
    Jag har i flera omgångar tappat en hel del i vikt, senaste gången 15 kg. Det enda jag gjorde var att börja jobba. Dels var jag igång hela dagarna dels var det stressigt. Jag har mkt värk och det har hänt att jag gått ner rejält i en period av värre värk.

    Att man domnar kan ju bero på att nerver ligger i kläm. I axlar/ nacke området eller att man biter hårt med tänderna på nätterna. kan du känna om domningen kommer från ett särskilt ställe och hur länge sitter den i.
    är det på höger sida det med?
    Höger hand är stel säger du. Hur länge har det varat, är den sån hela tiden?

    Man kan ju fån många olika symptom av att må dåligt psykiskt, en väninna till mej " hade både hjärntumör och hjärtinfarkt" eg var hon utbränd.

    Har du kollat B12? Brist på det kan ge många olika symptom. Jag läste i Apotekstidningen om en tjej som behandlades mot depression i flera år till de kollade hennes B12, gav henne tillskott och hon blev bra
    Detta med att fumla, tappa ord mm känner jag väl igen. Från mej själv, som är reumatiker och från min dotter som har borderline. Jag som alltid haft alla rätt i stavning har glömt hur ord stavas, jag tappar ord jag behöver och tappar saker också.  Att jag tappar saker beror förmodligen på nerver som ligger i kläm i axelpartiet. Jag har varit fumlig ända sen några år efter jag blev sjuk. Jag har också levt med domningar i båda händerna, nu är ena foten borta. På ovansidan som tur är, hade varit jobbigt att inte känna var man går
  • Lizzyy
    Äldre 17 Feb 00:50
    #9

    Kolla sköldkörteln! Genast

  • Äldre 17 Feb 01:04
    #10
    Lizzyy skrev 2011-02-17 00:50:51 följande:
    Kolla sköldkörteln! Genast
    Den glömde jag
    Vet du vilka värden man ska ha.
    Jag har gått upp en hel del, brukar vara smal och fryser jämt, det har jag inte gjort förut
    Trodde att om jag fick hull skulle jag vara mkt varmare.  det kan ju vara så att jag gått upp enbart av att jag slutat röka, men det behöver kollas tycker jag
  • Lizzyy
    Äldre 17 Feb 09:56
    #11

    Värden varier från lab till labb.

  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 17 Feb 10:16
    #12

    Man har redan kollat sköldkörteln.

  • Anonym
    Äldre 17 Feb 10:27
    #13

    Mask?

Svar på tråden Har ingen matlust längre.. Gått ner 20kg.