• JosephineJ

    Behöver hjälp att välja namn till min dotter!

    Hejhej,

    Jag fick två underbara tvillingar i januari, tilltalsnamnet till min dotter är redan bestämt - Alva, dock så har jag och min sambo bestämt att vi ska få välja varsitt förnamn ( alltså "mellanamn, ej tilltalsnamn) då vi inte alls är överrens

    Innan jag fick min dotter hade jag redan två favorit flicknamn, Isabella och Lucia.
    Isabella skulle jag själv ha fått heta om min mamma fått bestämma, ( pappa vägrade ). Har alltid tyckt att det är så klassiskt och vackert namn. Det andra är som sagt, Lucia. Det var min mormors andranamn och det finns en väldigt fin historia till varför hon fick det.

    Nu har jag sån beslutsångest, velar fram och tillbaka. Ena dagen är jag säker på att det får bli Isabella, sen svänger det mot Lucia.

    Mitt "dilemma" är att Lucia namnet har en anknytning, en historia i familjen..dock känns det lite gammalt? Och min dotter "känns" inte en Lucia utan mer en Isabella...men Isabella namnet har egentligen ingen personlig anknytning. Och dessutom blir det en fin förklaring till min dotter, att hennes mammas mormor hete Lucia och att hon därför fick det namnet. Gemensamt är att båda namnet är otroligt vackra!

    Åh...som ni märker vet jag inte vilket jag ska välja! Så nu får ni gärna hjälpa mig, ska man ta det namn som "känns" mest som min dotter eller ett namn som har en fin och personlig historik?

    Tips och kommentarer mottages gärna!

    Kram/Josephine

  • Svar på tråden Behöver hjälp att välja namn till min dotter!
  • Aprikos

    Vilket namn ska din sambo välja? Tänkte så att dom passar ihop? Annars tycker jag att Alva Isabella klingar fint :)

  • Kusin Knase
    JosephineJ skrev 2011-02-16 21:28:00 följande:
    Han har valt Aurélie!
    Hjälp, hur uttalas det? Betoningen på é alltså?

    Så av tvillingarna är det bara en som är en dotter? Vad heter sonen? (Bara nyfiken.)

    Jag tycker Lucia pga dess historik, och tror att din dotter kan "bli" en Lucia om hon får det namnet, att hon liksom växer in i det. Sen är det väl dessutom inte lika viktigt att man "är" sitt mellannamn som sitt tilltalsnamn?
    Vår adoptionsbok Längtan till Lillebror går nu att beställa på www.litenupplaga.se/687 !
  • JosephineJ

    Uttalas " Ååårelii" INTE "Orally" som min mamma trodde...:)

    Ja, precis Den andra är en liten kille som vi redan har bestämt namnen på, Alexander Philip Claude, med Alexander som tilltalsnamn.

    Nej, det är många som har nämnt att mellanamn inte är lika "viktiga" då hon kommer blir tilltalad som Alva. Har bara sån beslutsångest iomed tidspressen samt orolig att om jag tex väljer Lucia och sen känner att jag skulle ha tagit Isabella...eller tvärtom!

  • Kusin Knase

    Fina namn sonen får. Är din man fransman, eller bor ni i ett fransktalande land?


    Asch, både Lucia och Isabella är så fina så jag tror inte att du ångrar dig vilket du än väljer, men kanske särskilt inte om Lucia får gå viare i släkten! Men det säger jag mycket för att jag själv är så svag för just släktnamn!

    Lycka till hur du än väljer!


     


    Vår adoptionsbok Längtan till Lillebror går nu att beställa på www.litenupplaga.se/687 !
  • JosephineJ

    Ja, han är fransman och dessutom är min pappa halvt fransk Vi bor i Sverige! Valde stavningen Philip eftersom det är den franska stavningen av Filip som varit ett av mina favorit killnamn! Dessutom kom vi på att de första två bokstäverna i Philip ju finns i mitt namn

    Precis! Det är ju det där med att det är ett fint, och rätt speciellt namn som isåfall går vidare i släkten. Känns bra att det har en "historia". Svårt val men just nu lutar det faktiskt åt Lucia!

  • Mainstage
    Althea skrev 2011-02-17 06:26:14 följande:
    Alva Lucia Aurélie

    Alva Isabella Aurélie

    hade nog valt Lucia. 
    Håller med här lucia klingar bättre passar liksom in mer också när man ser namnen så
  • Insomnie

    Jag hade också valt Lucia eftersom det finns en historia bakom det.. Dessutom passar det bäst med de andra namnen tycker jag..

  • JosephineJ

    Tack för hjälpen allihopa!

    Efter era kloka tankar har det verkligen fått mig att tänka mer klart kring namnvalen, känns faktiskt mer självklart att föra ett vackert namn med familjeanknytning vidare!

  • MissIbrah
    heartgreanade87 skrev 2011-04-28 10:06:06 följande:
    luciaGladdet låter som en ängel <3
Svar på tråden Behöver hjälp att välja namn till min dotter!