• Anonym (Hanna)

Mollipect

Min sexåring äter mollipect på grund av hosta och astma. 5ml 3 ggr per dag. Efter varje tillfälle hon fått i sig medicinen blir hon helt förändrad, hennes pupiller vidgas och hon blir enormt aggressiv. Det går inte att prata med henne utan att hon skriker att hon hatar oss etc. Hon verkar helt avtrubbad. Det går inte att få henne att snyta sig, äta, eller göra något man ber henne om för då vrålar hon rätt ut. Samma tjej som innan hon började äta medicinen är världens gulligaste och snällaste. Det här börjar gå mig på nerverna, jag blir fasen tokig av att hon är så här. Är det fler som haft samma problem av mollipect? Vad kan man göra?

• Svar på tråden Mollipect
  • Pickeli

Ge annan medicin, måste hon verkligen ha just mollipect?

Sonen blev som en duracellkanin av mollipect.

prata med läkaren som skrev ut det, det finns säkerligen andra mycket bättre alternativ!

Mot astma finns ju bättre grejer, och mot hosta finns likvärdiga.

Google it!
  • MajaVira

Tydligen är hallucinationer, förvirring och aggressivitet kända biverkningar (om än ovanliga).

Från FASS.se:

Liksom alla läkemedel kan Mollipect orsaka biverkningar men alla användare behöver inte få dem.

Vanliga (fler än 1 person av 100 drabbas): Yrsel, huvudvärk, hjärtklappning, darrningar och oro. Nässelfeber och hudutslag. Svårigheter att kissa.

Mindre vanliga (färre än 1 person av 100 drabbas, fler än 1 person av 1000 drabbas): Illamående, diarré, kräkningar och sömnlöshet.

Sällsynta (färre än 1 person av 1000 drabbas): Hallucinationer, förvirring, aggressivitet, övergående förhöjning av vissa levervärden. Muntorrhet. Kramp i luftrörens muskulatur, vilket kan ge andningssvårigheter (bronkospasm).

Om några biverkningar blir värre eller om du märker några biverkningar som inte nämns i denna information, kontakta läkare eller apotekspersonal.

• Anonym (Hanna)
    Pickeli skrev 2011-02-17 16:20:51 följande:
    Ge annan medicin, måste hon verkligen ha just mollipect?

Sonen blev som en duracellkanin av mollipect.

prata med läkaren som skrev ut det, det finns säkerligen andra mycket bättre alternativ!

Mot astma finns ju bättre grejer, och mot hosta finns likvärdiga.
    Hon har tidigare ätit ventolin men blev ännu värre av den. Då bet hon hål i armen på mig och klöste sönder ansiktet på pappan sin... Jag blev också helt knäpp av mollipect och ventolin när jag var liten. Det är hemskt att se henne sådan utan att kunna göra nåt. Men jag ska försöka med att ringa till läkaren, får se om dom kan göra nåt...
  • FiaPer

Var det därför min 11 mån bara skrek förut efter att han fått sin första dos. Ska man fortsätta ge eller avvakta tror ni?

Svar på tråden Mollipect