• FinastE2010

Kommer min pappas fru "förstöra" min sons språkutveckling?

Ja sonen är ju nu 1 år och har inte börjat säga ngt än, säger bara öh" åt allting. Nu till saken, min pappas fru är ursprungligen från kina och pratar rätt värdelös svenska, hon uttalar det mesta fel som t.ex. smutsig säger hon "smussig" säger fel på den/det och ordningen på orden o hela grammatiken är ju rent åt skogen. Om hon inte pratar kinesiska med sonen så pratar hon helt usel svenska, vad är värst?

Det känns som det kommer "förstöra" min sons språkutveckling, tror ni det kan vara så? Jag får ju typ ångest av att höra hur hon pratar med han! Och det är knappast oundvikligt att träffa dom då jag förtillfället bor med dom..

Tror ni detta kommer påverka hans tal?

• Svar på tråden Kommer min pappas fru "förstöra" min sons språkutveckling?
  • Villimey

Din son hör ju dig, sin pappa, morfar ja alla andra i omgivningen prata svenska. j<ag förstår faktiskt hur du kan tro att han just tar efter din styvmor? Det är ju fantastiskt om hon vill prata kinesiska med din son tänk vilken viktig kunskap i vårt samhälle.

• Lunamamma

Nej, det är nog ingen fara. Tänk på alla bebisar som har syskon som inte pratar rent än. Såklart blir han påverkad om hon är den enda som pratar med honom.

• Här och nu

Det är ts o pappan som ska besluta om andra språk för sonen; inte styvmamman. Annars lär det inte va fara för språkutvecklingnen, men man bör givetvis försöka lära sig svenska så gott man kan.

• Alvi

Näedu, det är nog ingen risk. Jag och mina barns pappa är från Sthlmstrakten, men bor i Småland. Det är mer och mer småländska som kommer ur vår sons mun, så ingen fara...

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Villimey
    Här och nu skrev 2011-02-20 21:06:04 följande:

Det är ts o pappan som ska besluta om andra språk för sonen; inte styvmamman. Annars lär det inte va fara för språkutvecklingnen, men man bör givetvis försöka lära sig svenska så gott man kan.

Vem ska lära sig svenska bebisen?
  • AndreaSvan

det är absolut ingen fara. skulle din son mot all förmodan uttala ett ord eller två fel någon gång gör det ändå inget, han bor i sverige och alla runt om pratar flytande svenska så han lär sig mycket snart vad som är rätt och vad som är fel. din pappas fru kanske tom kan lära sig svenska av din son lite längre fram i tiden!

• FinastE2010

Tänker bara blir han inte förvirrad när jag säger en sak på ett sätt o sen säger hon det på ett annat (fel)? att det liksom då kan ta längre tid med språket för han inte förstår vad det är han ska säga egentligen?

• Här och nu
    Villimey skrev 2011-02-20 21:09:05 följande:
    Vem ska lära sig svenska bebisen?
    Styvfarmor.
  • Sommarlöv

Nej, så klart hon inte kommer att göra det. Då hade ju din son inte kunnat vara bland andra barn t ex inte pratar rent.

• Halmstadtjejjen

Finns inte en chans att din sons språk blir sent pga detta. Helt absurt att ens tänka tanken. Är det hon som har hand om honom ensam 24h om dygnet?? Annars kommer han klara sej efter den förmåga just ditt barn har!
    Blir han sen i språket så är det för att han helt enkelt är lite senare just inom det området!
    Prata med BVC om din oro så de kan förkasta detta en gång för alla!

Svar på tråden Kommer min pappas fru "förstöra" min sons språkutveckling?