Inlägg från: Anonym (abc) |Visa alla inlägg
  • Anonym (abc)

oense om skolval förskoleklass

Rummeltass skrev 2013-07-09 19:39:02 följande:
    Men om barnet bor varannan vecka, varför är det då så självklart att hon ska gå i skola närmast dig? Pappan är ju precis lika mycket förälder och skulle lika gärna kunna hävda att det är bättre för henne att gå i skolan närmast honom. 

Pappan reser en del i tjänsten så barnet bor fler nätter hos mamman.
    Pappan har aldrig krävt att flickan ska gå i hans kommun, utan i en skola i en annan del i mammans kommun så att det blir bekvämare för honom att hämta och lämna. Dvs flickan måste skjutsas till kompisar i en helt annan stadsdel istället för att gå med dagiskompisarna i den skola som ligger 200 meter från mammans hem. 
  • Anonym (abc)
    h8him skrev 2013-07-10 10:50:54 följande:
    Nu är tråden 2 år gammal, men pappan verkade inte resa så mycket att det påverkade boendet.

Pappan ville helst att barnet skulle gå där han bor: "Hennes pappa bor i en grannkommun och vill att hon ska gå i skolan där eller i en skola i min kommun som ligger nära honom. Jag vill att hon ska gå i skola i närheten av där jag bor så att hon går nära sina kompisar och på några års sikt kan börja gå själv till skolan osv (det är ca 200 m, ej bilväg)."

Och när barnet är hos pappa varannan vecka ska barnet ständigt skjutsas? På vilket sätt blir det bästa lösningen för barnet? Det är knepigt med växelvis boende och avstånd mellan föräldrarna.
    Nej, det handlar ju om att man måste bestämma sig när barnet ska in i skolans värld. Antingen blir det vh-umgänge för en av föräldrarna eller också blir det skjutsande.
    Om alla tänkte på det innan de flyttar till andra kommuner än där de skaffade barn så skulle allt bli mycket enklare.
    Gäller både mammor och pappor.  
Svar på tråden oense om skolval förskoleklass