Kan soc. göra en "snabb" LVU?
Jag å mitt ex har bra relation till varandra och våra barn och vi bor 26 mil från varandra. Våra 5 barn på familjehem i Östersund/Brunflo och Örnsköldsvik. För att göra den långa inledningen kort, så är vårt dilemma den att, jag får en sådan fruktansvärd separationsångest efter att jag har haft min son hos mig varannan helg och lämnar honom hos ett frireligöst familjehem. Och han gåter väldigt, vilket i och för sig är normal när man lämnas och är otrygg. Till soc säger han att han trivs... Han vill inte göra någon orolig, varken soc eller oss som föräldrar och undrar alltid hur jag mår innan han kommer. Exet har återhämtat sig något bra från sin ohälsa och jag har fortfarande inte påbörjat min utredning inom psykiatrin om jag har neuropsykiatrisk funktionshinder. Lååång väntan... (2 år) Medicinerar med Cymbalta och Sobril för mina temperament, orolighet, ångest och stress. Sonen har uttryckt att han inte vill bo där i hemmet och jag och exet känner starkt att vi vill ta hem honom. Enklast för mig då jag har 1 mil till honom. Jag uttryckte detta till soc flera gånger i går och sade att jag står inte ut med att se och höra honom så ledsen och att det då är det bättre att jag tar tillbaka honom. Han är på familjehemmet genom SOL skall tilläggas. Heter det så? Exet vill också ta hem honom då flerparten av hans syskon bor där i Jämtland.
Enligt "min" socsekreterare tycker hon inte att det är läge att ta hem sonen med tanke på våran ohälsa och om jag anser att han ska tas hem så kommer de att göra en utredning om det är så lämpligt. Likaså till exet. Exet får "dåliga vibbar" - brukar till 99% få rätt på dessa - och tror att soc planerar att göra någon form av LVU snabbt, då de misstänker att vi vill ta hem honom, antingen till mig då eller till exet.
Frågan är ju, om soc kan göra en tillfällig LVU om de misstänker, sett till vårdnadshavarnas ohälsa, att vi vill ta hem honom?
Finns det ingen förälder i Örnsköldsvik med samma dilemma eller har haft samma problem? Hör gärna av er...