• angermannia

Kan soc. göra en "snabb" LVU?

Jag å mitt ex har bra relation till varandra och våra barn och vi bor 26 mil från varandra. Våra 5 barn på familjehem i Östersund/Brunflo och Örnsköldsvik. För att göra den långa inledningen kort, så är vårt dilemma den att, jag får en sådan fruktansvärd separationsångest efter att jag har haft min son hos mig varannan helg och lämnar honom hos ett frireligöst familjehem. Och han gåter väldigt, vilket i och för sig är normal när man lämnas och är otrygg. Till soc säger han att han trivs... Han vill inte göra någon orolig, varken soc eller oss som föräldrar och undrar alltid hur jag mår innan han kommer. Exet har återhämtat sig något bra från sin ohälsa och jag har fortfarande inte påbörjat min utredning inom psykiatrin om jag har neuropsykiatrisk funktionshinder. Lååång väntan... (2 år) Medicinerar med Cymbalta och Sobril för mina temperament, orolighet, ångest och stress. Sonen har uttryckt att han inte vill bo där i hemmet och jag och exet känner starkt att vi vill ta hem honom. Enklast för mig då jag har 1 mil till honom. Jag uttryckte detta till soc flera gånger i går och sade att jag står inte ut med att se och höra honom så ledsen och att det då är det bättre att jag tar tillbaka honom. Han är på familjehemmet genom SOL skall tilläggas. Heter det så? Exet vill också ta hem honom då flerparten av hans syskon bor där i Jämtland.

Enligt "min" socsekreterare tycker hon inte att det är läge att ta hem sonen med tanke på våran ohälsa och om jag anser att han ska tas hem så kommer de att göra en utredning om det är så lämpligt. Likaså till exet. Exet får "dåliga vibbar" - brukar till 99% få rätt på dessa - och tror att soc planerar att göra någon form av LVU snabbt, då de misstänker att vi vill ta hem honom, antingen till mig då eller till exet.

Frågan är ju, om soc kan göra en tillfällig LVU om de misstänker, sett till vårdnadshavarnas ohälsa, att vi vill ta hem honom?

Finns det ingen förälder i Örnsköldsvik med samma dilemma eller har haft samma problem? Hör gärna av er...

• Svar på tråden Kan soc. göra en "snabb" LVU?
  • Anonym

alltså lite svårt att förstå vad du menar, men en lvu kan bara göras om barnen far illa på något vis.
    är det ni själva som valt o låta barnen bo i familjhem?

• Kjell2

Ja - det går att göra en LVU med mycket kort varsel. Senare, tror det är inom fyra veckor,  måste beslutet prövas i domstol.

• Anonym

Japp, det går att göra LVU samma dag som det beslutas... så ta inte hem barnet utan att vara i samråd med soc!

• sosso98

Det finns någonting som heter akut lvu och det kan dem sätta utan och blinka.

• angermannia

Ja, jag skriver som orden hamnar direkt på tangetbordet så jag kanske rörde ihop det hela... Det var genom BUP:s anmälan till soc som det blev en snabb omhändertagning redan samma dag vi var dit för ett år sedan så det blev ett godkännande från mig och "godkännande" från exet att han placerades. Tycker också att det kan kännas märligt om soc anser att han skulle far illa och de menar kanske att med tanke på våran ohälsa så är de oroliga över att han ska komma tillbaka och "fara illa".

• angermannia

Oj? Här blev flera svar innan jag postade mitt! Så det kan vara så illa att de kan göra en akut LVU. Suck... man känner sig... hjälplös. Tack för era svar. Uppskattades.

• Kjell2

Ett tips: Försök undvika att hamna i konflikt med myndigheterna och riskera ett LVU. Allt blir mycket krångligare då.

Försök i stället tillsammans med era kontaktperosner hitta en plan och handlingsväg för att barnen skall kunna var mer hemma hos er med slutmål att de ska kunna bo där på heltid.

• Javah
    Kjell2 skrev 2011-02-23 10:20:32 följande:
    Ett tips: Försök undvika att hamna i konflikt med myndigheterna och riskera ett LVU. Allt blir mycket krångligare då.

Försök i stället tillsammans med era kontaktperosner hitta en plan och handlingsväg för att barnen skall kunna var mer hemma hos er med slutmål att de ska kunna bo där på heltid.
  • angermannia

Jo, jag är väldigt konflikträdd och vill hellre att det ska lösa sig på bästa sätt men får sådan ångest att han är så ledsen. Han har fått mera tics och halkar efter i skolan. Tidigare var han långt före alla andra så nu har friskolan anmält till soc om det. Glömde tillägga detta. De menar på att han är orolig i skolan för mig och mamman och då blir jag fundersam på om det också har något med detta att göra.

• h8him

Ts, har ni någon behandlingsplan och plan för när sonen ska kunna flytta hem igen? Bäst är alltid att samarbeta och försöka lösa de problem som finns i samarbete med soc. Väljer ni att gå emot soc åsikter så kan ni förstöra deras förtroende för er och ni kan uppfattas som osamarbetsvilliga och då kan soc besluta om att försöka få igenom LVU. Samtidigt måste ni ju hjälpa sonen om han far illa i familjehemmet. Hur gammal är han? Har han någon komtakt med BUP?

Svar på tråden Kan soc. göra en "snabb" LVU?