Pojke i klänning?!
Kränkande är det inte om inte pojken "straffas" med en klänning. Vill han själv ha den så är det okej tycker jag.
Kränkande är det inte om inte pojken "straffas" med en klänning. Vill han själv ha den så är det okej tycker jag.
Det är ingen big deal för mig om en liten (eller stor) kille vill ha klänning. Men jag har jobbat i förskolan i många år och sett föräldrar som varit förtvivlade när de varje dag när de kommit för att hämta sin lilla pojke hittat honom med vår finaste prinsessklänning på sig. De har skällt och gnällt och hotat. Det tror jag inte är bra för något barn att bli utsatt för och då kan man ju fundera på hur man ska ställa sig som annars hyfsat genusmedveten pedagog. Är det värt det, liksom...
Men hej... Dagisbarn har inte bröst, hår på snoppen... Flickor och pojkar är ganska lika. Sen kan man välja att göra dem "annorlunda" om man vill. På alla möjliga sätt. Låt dem vara! En kille som vill pröva hur det är att gå i klänning ska väl få göra det. Och tvärtom då, men det talar vi inte ens om... Sen tror jag att de flesta blir lyckliga och glada vuxna.
Om vi väljer att separera två saker blir allt mycket enklare, Barn och Vuxen.
Om jag låter mitt - andras - barn experimentera med kläder, könsroller e.t.c så kan det bara vara positivt.
Om jag som vuxen experimenterar med mitt - andras barn - så är det en helt annan sak.
Du genusmedvetna människa - pröva själv. Utsätt inte dina barn för någonting du inte själv skulle vilja.
10 guds bud eller kharmalagen, Värre behöver det inte vara.