• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Nenne666
    TheCoopers skrev 2011-02-25 22:24:29 följande:
    Nej och det är ju ditt val .
    jepp, å jag e vuxen och han med.
  • TheCoopers
    Carolita skrev 2011-02-25 22:38:28 följande:
    kanske tar inte han skada just då, men klär han sig så ute bland folk, så kan jag ju garantera att han blir glodd på och folk fäller kommentarer, såklart, för det är inte normalt!
    Klädtillverkarna som gjort/designat klänningen, tror du dom tänkt att:"jaamen, den här klänningen kan både killar och tjejer ha!"
    Du tror inte att den lilla pojken slutar att använda klänning när han blir lite äldre ?

och hur som helst .. vem fan bryr sig vad folk på gatan säger ?
    I'm the me I choose to be ...
  • trollbottom

Vilket bra svar hon gav dig TS. Förvisso kunde hon kanske låta bli att fräsa men samtidigt så var din fråga lite konstig. Varför skulle inte Linus få ha klänning?

Måste jag tvinga min son att ha andra kläder än klänning när han själv vill ha?

Mitt barn är ett barn som har ett kön men han är inget kön

Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • bastardized
    TheCoopers skrev 2011-02-25 22:34:39 följande:
    Men jag förespråkar att mina barn får välja själva . Vill min dotter ALDRIG ha klänningar - ska jag tvinga henne att ha det för att vara en "riktig" tjej ?
    Jag förstår liksom inte meningen med det . Hon är väl inte mindra tjej för att hon mest leker med killar och skejtar , spelar fotboll och traskar runt i fotbollskläder .
    Ska jag ta ifrån henne det så hon kan följa normen ?

Eller ska jag uppmuntra henne att finna trygghet i den hon är och att hon duger SOM HON ÄR ?
    Precis som storesyrran i sina tyllkänningar och läppstift .. hon är fri att vara den hon är hon också .

Mina barn behöver inte anpassa sig till några bajsnödiga normer .. det har jag aldrig gjort och det har gått MYCKET bra för mig i livet .

Det är som att disskutera med sektmedlemmar då ni inte har en förmåga att inse att ni är en minoritet och att nu utsätter era barn för obehag utan att de kan argumentera för sin sak.
    Läs gärna i länken jag skickade med.
  • TheCoopers
    Nenne666 skrev 2011-02-25 22:38:47 följande:
    Men dåså...låt han då inte utsättas på dagis å skola för nåt som ändå inte kommer hänga kvar å står för hans egna personlighet mer än föräldrarnas illvilja att man får göra som man vill. Att ett barn går på dagis och får kämpa med att hålla sig inom ramarna i allt annat, vad det än är, borde räcka vilket  är en god grund för mobbing,om man inte platsar rätt. Sådant hänger kvar i evigheteR om du dundrar upp i KLÄNNINGr, varför vill man som förälder medvera till nåt sånt som kanske spär på det?

Barn har naturliga utvecklingsperioder, vilket innebär att deras kvinnliga sida utforskas, leka med dockor....å klänningar ibland, varför fan exponera det till nåt som kan hänga kvar i årtionden för dom?

Barn minns å använder sig av allt...om det vill mobbas.

Och andras ungar fostras inte till det du vill till.
    Nu vet jag inte vad för dagis du har erfarenhet av MEN på vårt dagis ser jag pojkar med klänningar dagligen i princip . de klär ut sig , leker etc . Några av killarna klär sig även hemma med klänning och det är INGEN som blir mobbad eller retad för det .

Man kan inte gå runt och vara rädd för at bli mobbad .. för de allra flesta kommer bli retade någon gång . Man förbereder och tryggar .

Nej men jag uppfostrar mina barn att det är ok att vara olika och annorlunda . Det gäller inte bara dem själva utan att de ska acceptera att andra inte är eller tycker lika som dem .
    Jag kan bara ta ansvar för mina barn - inte hur andra uppfostrar sina .
  • trollbottom
    bastardized skrev 2011-02-25 22:40:28 följande:
    Det är som att disskutera med sektmedlemmar då ni inte har en förmåga att inse att ni är en minoritet och att nu utsätter era barn för obehag utan att de kan argumentera för sin sak.
    Vilka är det som är i minoritet? De som vill att barn ska få vara barn. Alltså individer. Individer HAR kön men ÄR INTE ett kön.

Det är skillnad på att ha och vara ett kön
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • Dorian Ertymexx
    TheCoopers skrev 2011-02-25 22:11:03 följande:
    Min yngsta dotter kallas OFTA en pojkflicka ... hon är atletisk , åker skateboard redan ( 4år) spelar fotboll , älskar sina fotbollskläder och bryr sig inte alls om klänningar eller vad hon har på sig .

Jag fattar inte .. är hon inte bara en flicka ?

Ok att hon inte springer omkring i prinsessklänningar .. men är det det som flickor ska göra för att vara tjejiga ?
    Notera att det finns pojkflickor, men inte flickpojkar. Märkligt va?
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • TheCoopers
    Så jag ska tvinga min dotter att ha klänningar menar du och leka med dockor ?

Låter ungefär som när man ska "bota" homosexuella ...
  • Veladis
    Jag håller inte alls med Tanja Bergqvist. Men det kanske inte kom som en överraskning.
    Sedan gillar jag inte kompensatorisk pedagogik heller, men jag tycker ett normkritiskt förhållningsätt ger mycket, även bland barn. Om barn inte redan från start  får möjligheten att ifrågasätta och tänka utanför lådan (se där, där kom den där skokartongen igen!), hur ska de då lära sig det?

Jag utsätter inte mina barn för obehag. Mina barn har fått pröva sig fram och det har inte blivit några smällar, bara nya upptäckter och ökad självinsikt. Trygga, glada nöjda barn har jag också. Som alltid vet att deras föräldrar finns där för dem, oavsett vad de gör eller vilka val de gör i livet.
  • Dorian Ertymexx
    giftfri skrev 2011-02-25 22:06:35 följande:
    Men kläderna hör ju ihop med just det du skriver i 1:a stycket, dom ger oftast en förstärkning av könet, om vi håller oss till dom kläder vi travar omkring i vardagen med..

Bryter man mot det, ja då får du räkna med att ses som avvikande, en minoritet, å det spela ingen roll hur mycket du/ni vill ändra på det, då det du skriver i 1:a stycket gör att du försöker få ett kön att vara det andra...
    Ska du få nån logik i det, ja då får du använda ett unisex mode, inte sätta ett könsspecifikt klädplagg på det andra könet...
    Skitsnack. Det du säger är att det finns en gudagiven sanning som man inte kan bryta emot. Men du har fel där, vilket historien visat om och om och om och om och om igen, tusentals gånger. Allt förändras. Vare sig DU gillar det eller inte. Frågan är om du kommer arbeta för förändring och frihet eller för ett paniskt klamrande vid gamla normer.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
Svar på tråden Pojke i klänning?!