• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • TheCoopers
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-25 22:45:19 följande:
    Notera att det finns pojkflickor, men inte flickpojkar. Märkligt va?
    Ja det är konstigt ... men inte förvånande
    I'm the me I choose to be ...
  • TheCoopers
    Veladis skrev 2011-02-25 22:46:37 följande:
    Jag håller inte alls med Tanja Bergqvist. Men det kanske inte kom som en överraskning.
    Sedan gillar jag inte kompensatorisk pedagogik heller, men jag tycker ett normkritiskt förhållningsätt ger mycket, även bland barn. Om barn inte redan från start  får möjligheten att ifrågasätta och tänka utanför lådan (se där, där kom den där skokartongen igen!), hur ska de då lära sig det?

Jag utsätter inte mina barn för obehag. Mina barn har fått pröva sig fram och det har inte blivit några smällar, bara nya upptäckter och ökad självinsikt. Trygga, glada nöjda barn har jag också. Som alltid vet att deras föräldrar finns där för dem, oavsett vad de gör eller vilka val de gör i livet.
    I'm the me I choose to be ...
  • Dorian Ertymexx
    Carolita skrev 2011-02-25 22:11:57 följande:
    det spelar ingen roll om din son är "grabbig" och gillar ditten och datten. Hur kan du låta han klä sig i flick kläder till dagis m,m.??

Allt det här handlar om hur hjärnan är byggd för det börjar när barnet är en liten cell.  Ni kan ju ta och kolla upp det om ni vill eller fortsätta att debattera fram och tillbaka här.
    Menar du att barn, från att de är minsta lilla cell, har gener för vilka kläder de ska ha på sig? Det var en intressant tes. Ta den med biologer, vet ja'.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • skoladan

Det är inte KRÄNKANDE för en pojke att ha klänning. Det är inte kränkande för en flicka att ha byxor. Varför skulle det vara kränkande?? I Sverige är det verkligen mycket som är kränkande.  Skulle tro att det var pojken själv som ville ha klänningen, inte mamman som tvingade honom.  (med detta inlägg vill jag inte säga att jag skulle sätta på en klänning, jag vänder mig mest mot ordet "kränkande")

• ricken

I dagens samhälle är man politiskt inkorrekt om man inte anser att man bör exprimentera med genusnormer, och det gör att man bryter mot normerna genom att som Ts fråga mamman varför hennes son hade klänning på sig.
    Därimot kan man gärna få slänga Bhn och trosorna och och sjunga feminist ramsor som kvinna. Men samhället blir inte bättre för att man sätter Bhn och trosorna på sina söner. 

• Nenne666
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-25 22:36:55 följande:
    Tonårongar är för sent. De må vara rebelliska, men är samtidigt otroligt normativa. Då är det alldeles för sent att lära dem något.

Återigen - dagens barn, som får lära sig att det finns homosexuella öppet och att de kan visa sig öppet på gatan, kommer i större utsträckning än vår generation att vara toleranta mot samkönade. För de har lärt sig redan sedan barnsben att det är OK att vara gay (well, många av dem i alla fall). Det är ingen som säger att vi inte ska experimentera på dem om det, eller hur? Samma sak här. Det barn leker, det är vad de tar för sant. Om de får leka att det är OK med olika sorters kläder så är det vad de lär sig. Om vi lär dem att de bara får ha vissa kläder, så sitter det i för livet. Då spelar det ingen roll vad vi vuxna gör, för nästa generation kommer vara exakt lika normativ och fördomsfull.
    Men kolla på punkarna...dessa växte jag upp med i majorna (gbg). Inga av dessa förlädrar bad om att deras söta kids skulle gå runt med skitna tuppkammar å otvättade dreds med slitna kläder...hål i brallor å skinnpajar som man klottra på.... Det började med en, å växte till sig. Dom stod på sig....dom gjorde ett eget val. Hade dom velat gå i klänning lovar jag dig att dessa killar hade gjort det. Dom stod för sin politik, som dom fiSkat upp själva, genom livet, samt sitt levnadsstätt att ockuopera hus OCH GÅ SIN EGEN Vä'G...DET VA deras VAL att gå oduschade och lukta svett med flänsost (haha, ett skoj som vi hade me dom....ett skämt utan egen erfarenhet), men fan vad dom stod ut i samhället, men starka som få att möta kritken...visst sjutton har dom bidragit till att vi är olika och en större acceptans, men dom va stora nog att ta beslutet själva. Det va inga två-åringar.
  • Veladis
    Carolita skrev 2011-02-25 22:38:28 följande:
    kanske tar inte han skada just då, men klär han sig så ute bland folk, så kan jag ju garantera att han blir glodd på och folk fäller kommentarer, såklart, för det är inte normalt!
    Klädtillverkarna som gjort/designat klänningen, tror du dom tänkt att:"jaamen, den här klänningen kan både killar och tjejer ha!"

Jag skiter väl i vad klädtillverkaren säger.

Och nej, ingen har kommenterat min son när han burit klänning "ute bland folk". Det är oftast vuxna som tittar en gång extra i så fall, men det tyckte sonen bara var coolt. Och de hade folkvett nog att inte säga något. Det är det ju tydligtn inte alal vuxna som har.

Och nej igen, det är inte så vanligt med pojkar i klänning, men vem säger att det inte är normalt?

• bastardized
    trollbottom skrev 2011-02-25 22:44:34 följande:
    Vilka är det som är i minoritet? De som vill att barn ska få vara barn. Alltså individer. Individer HAR kön men ÄR INTE ett kön.

Det är skillnad på att ha och vara ett kön
    Vilket jävla trams, pojkar går väldigt sällan på dagis i rosaklänning, gör de det aviker de från de andra pojkarna på dagis vilket naturligtvis gör att de andra små pojkarna reagerar helt naturligt och kan ställa till obehag för den lilla pojken i klänningen, de små barnen som som reagerar och ställer frågor till den lilla pojken i klänning är inte vana att se pojkar/män i rosa klänning i vardagen utanför den lilla skyddade värld som dagiset är, inte heller ser de elaka små barnen män i klänningar på byggen som pågår runt omkring i den lilla staden och farbrorn som kommer med mjölk till det lilla dagsiset har inte heller klänning, de elaka små barnens farfar och morfar har inte heller klänning, de elaka små barnen pappor har inte heller klänning, använd inte era barn som normbrytare är ni så jävla intresserade av detta så börja själva istället och låt era barn vara ifred. 
    Enklaste jävla logik, och inte ens det begriper ni.
  • giftfri
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-25 22:36:55 följande:
    Tonårongar är för sent. De må vara rebelliska, men är samtidigt otroligt normativa. Då är det alldeles för sent att lära dem något.
    Här duger bara, vilket jävla skitsnack du har då absolut ingen erfarenhet av tonåringar, jag har iaf så pass mycket erfarenhet att jag jobbat med dom å sen haft med dom att göra under fotbollen, killar och tjejer..
    Ett gott råd, håll dig ifrån all skit du läser, å ge dig ut i verkligheten, den verklighet där tonåringar å ungdomar umgås med varandra på deras egna villkor, så kommer du få se hur mycket det går att lära dom..
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • Nenne666
    TheCoopers skrev 2011-02-25 22:43:43 följande:
    Nu vet jag inte vad för dagis du har erfarenhet av MEN på vårt dagis ser jag pojkar med klänningar dagligen i princip . de klär ut sig , leker etc . Några av killarna klär sig även hemma med klänning och det är INGEN som blir mobbad eller retad för det .

Man kan inte gå runt och vara rädd för at bli mobbad .. för de allra flesta kommer bli retade någon gång . Man förbereder och tryggar .

Nej men jag uppfostrar mina barn att det är ok att vara olika och annorlunda . Det gäller inte bara dem själva utan att de ska acceptera att andra inte är eller tycker lika som dem .
    Jag kan bara ta ansvar för mina barn - inte hur andra uppfostrar sina .
    klä ut sig ja...
Svar på tråden Pojke i klänning?!