• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • LEIONINJA
    giftfri skrev 2011-02-25 23:05:09 följande:

Du kan vara glad över att de värsta genusextremisterna här, inte har nån inverkan/påverkan på utvecklingen... Men det tragiska är att dom inte heller vet hur det går till ute i verkligheten, å vilka risker dom utsätter sina barn för, enbart för sina egna stolliga principers skull...
    Tyvärr kan det bli en bitter efarenhet, när deras ungar kommer lite högre upp i åldrarna, för jag tror inte dom tänker på, att deras barn senare kan bli mobbade, för vad som händer nu...

Som jag skrev någonstans tidigare har varken jag eller dom jag känner som blivit mobbade någonsin önskat att vi hade passat in bättre då vi var yngre, för att slippa skit från klasskamrater. Vi är stolta över vilka vi var & har blivit.
  • Nenne666
    giftfri skrev 2011-02-25 23:05:09 följande:

Du kan vara glad över att de värsta genusextremisterna här, inte har nån inverkan/påverkan på utvecklingen... Men det tragiska är att dom inte heller vet hur det går till ute i verkligheten, å vilka risker dom utsätter sina barn för, enbart för sina egna stolliga principers skull...
    Tyvärr kan det bli en bitter efarenhet, när deras ungar kommer lite högre upp i åldrarna, för jag tror inte dom tänker på, att deras barn senare kan bli mobbade, för vad som händer nu...

jag har läst dina inlägg..du e helt på min linje (även om jag tror vi e oense om annat, men fan....bra där)
  • LEIONINJA
    Carolita skrev 2011-02-25 23:07:23 följande:
    så då är det helt ok att gå runt naken på sommaren? att se gamla gubbar utan tröja med hängpattar och håriga bröstkorgar inne på restauranger, kanske rent utav bara i underkläderna, eller varför inte en klänning???
    Tänk så fritt det kommer bli och alla kommer bli så glada!

Det är därför det finns regler, för att det inte ska urarta sig på alla håll.
    Det vore riktigt trevligt tycker jag!
  • Nenne666
    så då är det helt ok att gå runt naken på sommaren? att se gamla gubbar utan tröja med hängpattar och håriga bröstkorgar inne på restauranger, kanske rent utav bara i underkläderna, eller varför inte en klänning???

exakt
  • Veladis
    bastardized skrev 2011-02-25 22:52:25 följande:
    Vilket jävla trams, pojkar går väldigt sällan på dagis i rosaklänning, gör de det aviker de från de andra pojkarna på dagis vilket naturligtvis gör att de andra små pojkarna reagerar helt naturligt och kan ställa till obehag för den lilla pojken i klänningen, de små barnen som som reagerar och ställer frågor till den lilla pojken i klänning är inte vana att se pojkar/män i rosa klänning i vardagen utanför den lilla skyddade värld som dagiset är, inte heller ser de elaka små barnen män i klänningar på byggen som pågår runt omkring i den lilla staden och farbrorn som kommer med mjölk till det lilla dagsiset har inte heller klänning, de elaka små barnens farfar och morfar har inte heller klänning, de elaka små barnen pappor har inte heller klänning, använd inte era barn som normbrytare är ni så jävla intresserade av detta så börja själva istället och låt era barn vara ifred. 
    Enklaste jävla logik, och inte ens det begriper ni.
    Jag jobbar på förskola. Det märks att du inte gör det. Det finns inte nån "enkel jävla logik" i ditt inlägg.
    Jag jobbar på förskola. Jag har erfarenhet av sådana här fsituationer. Min logik, om vi nu ska hänga kvar vid det begreppet, säger mig att jag vet mer om den saken än då, så sluta komma med hypoteser som saknar förankring.

Skrämmande syn på barn som elaka, som sagt.

Vem har sagt att vi som tycker det är OK att bryta könsnormer bara låter våra barn klä sig oberoende av kön?
    Det ena förtar inte det andra.
  • giftfri
    Jagsajudet skrev 2011-02-25 23:02:24 följande:
    Ja verkligen!

Jag var med tidigare idag men jag orkade inte med alla dömande människor. Jag tycker det är så tragiskt att folk är så inrutade, så fixerade vid gamla normer! Världen förändras, låt den göra det åt det mer toleranta och fria hållet :)

Mer klänningar åt folket - män som kvinnor, gammal som ung!
    Men ni hindrar ju den naturliga sunda utvecklingen, den som växer fram genom erfarenheter, ni vill ju pracka på oss alla andra, era helt oprövade idéer istället, kalla det nån slags sanning!!
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • Veladis

Atta ha normer för kläder och ha normer för kläder enbart baserade på kön är inte samma sak.
  • Jagsajudet

Naken får man vara på en nudiststrand om man önskar.. Annars klassas det nog som förargelseväckande beteende..

Att vara man och gå i klänning är inte brottsligt i det här landet så din jämförelse håller inte.
  • Veladis
    giftfri skrev 2011-02-25 23:12:36 följande:
    Men ni hindrar ju den naturliga sunda utvecklingen, den som växer fram genom erfarenheter, ni vill ju pracka på oss alla andra, era helt oprövade idéer istället, kalla det nån slags sanning!!
    Vilka ideer är det som är oprövade? Att barn kan ha samma kläder, oavsett kön? Hört talas om kolt? Den var populär tills för ca sextio år sedan Så kom inte och prata om "oprövade ideer".
  • Dorian Ertymexx
    TheCoopers skrev 2011-02-25 22:21:00 följande:
    hahahaha

Nog för det är fint med fittor och penisar ! Men jag är benägen att hålla med där ... jag är förhoppningsvis bra mycket mer än bara mitt kön .
    Är det inte fascinerande att något som i praktiken knappt är 5% av din kroppsmassa ska avgöra 100% av din klädsel och personlighet?
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
Svar på tråden Pojke i klänning?!