• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • mysfaaktor
    ricken skrev 2011-02-25 23:31:49 följande:
    Men herreguud! det finns väl pusch up det använder var enda flicksnärta på skola i BH?
    Jag förstår inte ditt resonemang?
    En BH används som STÖD för brösten. Spelar ingen roll om det är push up eller inte.
    Ett LITET BARN behöver ingen BH. Om det är en push up  blir det ju ännu konstigare att sätta det på ett litet barn...
  • Veladis

Klänning i lekvänlig modell = OK för båda könen
    BH= OK för båda könen när de har fått bröst.

Dvs, jag begränsar BH-användning utifrån ålder/mognad och inte kön.

• ricken
    Veladis skrev 2011-02-25 23:37:21 följande:
    Och vad behöver han stödja upp med klänningen?
    Bh?
  • TheCoopers
    giftfri skrev 2011-02-25 23:37:45 följande:
    Men nu är du väl ändå ute på hal is, det är din förbannde skyldighet som förälder, att ge dina barn riktiga värderingar, å med dom, så kommer dom även att kunna fungera i samhället, både under sin ungdom å senare i vuxenlivet
    Gör dom det du beskriver, så beror det på du givit dom den skeva bilden, å jag hoppas det inte är så du lever å verkar idag.., glöm inte att ungar gör inte som vi säger, dom härmar oss vuxna i vårt beteende..
    Bra värderingar är precis det jag ger mina barn . Att de inte ska vara dömande , att acceptera och respektera att alla är olika . Att det är OK att vara annorlunda .

Bästa gåvan du kan ge ditt barn !
    I'm the me I choose to be ...
  • Jenna82

Men va fasen...låt barnen klä sig i det dom vill när de kommit upp i den åldern att de kan välja själva! 
    Lägg ner mer energi till att vara med barnen, LEKA med barnen och prata så växer de nog upp till fina människor som skiter i vad den andre har på sig.

Dock kan jag säga som så att JAG föredrar en kille med jeans och t-shirt och LÅÅÅÅNGA killar, jag gillar det manliga...annars kan jag lika gärna bli lesbisk.

***★LIAM 030603★NOVA 041021★LEIA 080602★***
  • TheCoopers
    ricken skrev 2011-02-25 23:38:16 följande:
    Om ahn skulle vilja ha en vilket jag betvivlar. Finns ingen mer grabbig än honom:/
    Vad är "grabbigt" ?
  • Veladis
    giftfri skrev 2011-02-25 23:37:45 följande:
    Men nu är du väl ändå ute på hal is, det är din förbannde skyldighet som förälder, att ge dina barn riktiga värderingar, å med dom, så kommer dom även att kunna fungera i samhället, både under sin ungdom å senare i vuxenlivet
    Gör dom det du beskriver, så beror det på du givit dom den skeva bilden, å jag hoppas det inte är så du lever å verkar idag.., glöm inte att ungar gör inte som vi säger, dom härmar oss vuxna i vårt beteende..
    Ja, det är min uppgift att ge mina barn sunda värderingar.
    På vilket sätt menar du att dessa värderingar är fel:

Du duger som du är

Andra duger som de är
    Alla är lika mycket värda, har samma friheter och rättigheter oavsett kön.

För det är det jag förmedlar. Med ord och med handling.

Om du säger till ditt barn: Nej, du får inte ha klänning, för du är pojke, lär du honom motsatsen till det jag skrev ovan.  I ord och handling. Risken är också at han blir just ett sådant barn som fäller en elak kommentar till en anna pojke i klänning. Eftersom han fått lära sig av dig att det är fel. Tar du på dig det ansvaret?
  • ricken
    Veladis skrev 2011-02-25 23:39:17 följande:
    Klänning i lekvänlig modell = OK för båda könen
    BH= OK för båda könen när de har fått bröst.

Dvs, jag begränsar BH-användning utifrån ålder/mognad och inte kön.
    Så om din dotter/son vill ha Bh när hon/han är fjorton fast hon/han kanske inte utvecklat bröst kommer du då säga nej till det?
  • TheCoopers
    Veladis skrev 2011-02-25 23:43:37 följande:
    Ja, det är min uppgift att ge mina barn sunda värderingar.
    På vilket sätt menar du att dessa värderingar är fel:

Du duger som du är
    Andra duger som de är
    Alla är lika mycket värda, har samma friheter och rättigheter oavsett kön.

För det är det jag förmedlar. Med ord och med handling.

Om du säger till ditt barn: Nej, du får inte ha klänning, för du är pojke, lär du honom motsatsen till det jag skrev ovan.  I ord och handling. Risken är också at han blir just ett sådant barn som fäller en elak kommentar till en anna pojke i klänning. Eftersom han fått lära sig av dig att det är fel. Tar du på dig det ansvaret?
    ahhh jag blir så glad när jag läser det du skriver !
  • Veladis
    ricken skrev 2011-02-25 23:44:14 följande:
    Så om din dotter/son vill ha Bh när hon/han är fjorton fast hon/han kanske inte utvecklat bröst kommer du då säga nej till det?
    Det får vi se då.
    Med tanke på att jag själv fick bröst när jag var nio så lär det nog bli en och annan BH fär dottern. För sonen, tja, den dagen, den sorgen.

Sonen har f ö provat en bikiniöverdel i barnstorlek en gång. Han gillade den inte. Han gick tre steg med den på, sen såg jag hur han liksom vred sig i steget av obehag. Så det dröjer nog innan han vill ha BH igen.
Svar på tråden Pojke i klänning?!