Veladis skrev 2011-02-26 09:47:31 följande:
Äldre förskolebarn kan retas för både det ena och det andra, men sällan kläder. Och, som när det gäller de allra flesta former av trakasserier eller mobbning, så är de yttre attributen sekundära. Mobbningen bottnar primärt i helt andra orsaker, i gruppstrukturer, hierarkier, maktspel och andra sociala faktorer.
Precis!
Om vi på allvar vill förhindra barnen så skall vi ju inte inrikta oss på att tvinga in alla barn i samma mall och radera ut alla unika drag, utan vi skall ju inrikta oss på att lära våra barn om tolerans och om att motstå grupptryck. Och först och främst så skall vi vuxna (föräldrar och lärare) föregå med gått exempel.
Frågan är ju egentligen vad som är en förälders främsta uppgift:
Är det att lära sina barn om värderingar, lära dem att behandla andra människor på ett bra sätt, och först och främst låta dem göra egna val och försöka hjälpa dem utvecklas till en egen liten stark person?
Eller är det (som det verkar på vissa i denna tråd) att curla barnet, inte och till varje pris skydda det från olycka, och lära dem att de skall följa flockens beteende till varje pris för annars blir de mobbade?
Själv tycker jag som en av Sveriges bästa stå upp komiker:
"Peter Singer har sin tes, som säger att människor på alla sätt bör skyddas från olycka.
Jag. Jesper Odelberg har min, som säger att ett effektivt sätt att göra människor olyckliga…är att försöka skydda dom från olycka."
www.odelberg.se/blog/2011/02/03/ett-finger-at-singer/
Jag tycker att barn i största möjliga mån måste få göra sina egna val (så länge de inte skadar någon annan eller utsätter sig själva för verklig fara), och även ta konsekvenserna av sina val, även om det inte alltid är helt enkelt. Och självklart skall vi föräldrar alltid finnas i bakgrunden för att stötta och trösta våra barn när de går på en nit...