• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • uniMog
    giftfri skrev 2011-03-04 12:17:49 följande:
    Inte alls, jag håller mig till 100% enligt ert sätt att argumentara, men när jag bevisar hur fel ni tänker, då passar det inte längre.
    Det bevisar helt vad vi alla andra länge vetat, att det är ni som som vill sätta normerna, å att det inte har ett skit med valfrihet att göra..
    Nej. Det handlar om att det inte finns några vettiga anledningar till varför det är skadligt för en pojke att bära klänning. Det är däremot definitivt skadligt för barn att sexualiseras. (Och i mina ögon även att blanda in religion, politik etc i barnens liv. Barn ska vara barn.)
    Forgive me, shiny special one, I beg of you to rip out my inadequate tongue
  • KlasKristian
    morotsland skrev 2011-03-04 12:19:18 följande:
    Jag tror inte att någon här inne har argumenterat för att barn bör få göra precis vad som helst så det var väl en märklig icke-diskussion. Vad är problemet med att en kille har klänning? Jag kan rada upp en massa problem med att sexualisera små barn men jag har hittils inte hört ett vettigt skäl till varför en kille inte skulle kunna ha klänning på sig.
    Men vadå? Ungarna skiter väl i om en bikini upplevs av andra som "sexualiserande", eller om en SS-uniform av andra ses som nazistisk?

Precis det argumentet kör ni ju med när det gäller klänningen. Ungarna vet ju inte ännu att den ses som typiskt kvinnlig, och fy tusan för den stackare som dristar sig till att påpeka att en klänning faktiskt är ett kvinnoplagg för kreti och pleti...
    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • uniMog

Och jag frågar igen... var drar ni gränsen?

Klänning är bevisligen väldigt no-no för många.
    Ridning? Balett? Långt hår? Nagellack? Hårspännen? Dockor?

HUR långt anser ni att det är ok att tvinga barnen att anpassa sig till normerna innan ni håller med om att det kan vara skadligt för barnet?

Forgive me, shiny special one, I beg of you to rip out my inadequate tongue
  • morotsland
    KlasKristian skrev 2011-03-04 12:18:38 följande:
    Herregud, snacka om att vilja missförstå från början. Jag är ledsen, men det där svarar jag inte ens på. Återkom när du har fattat vad det är jag försöker få fram (hint: nazistkopplingen var inte mitt enda exempel).
    Nej, jag missförstår inte, jag läser bara vad du skriver. Vi är överens om att kläder med nazikoppling inte är särskilt trevligt. Varför du däremot tycker att det är samma sak med klänningar på pojkar med nazikläder är för mig obegripligt.
  • KlasKristian
    Pejgan skrev 2011-03-04 12:24:39 följande:
    Och jag frågar igen... var drar ni gränsen?

Klänning är bevisligen väldigt no-no för många.
    Ridning? Balett? Långt hår? Nagellack? Hårspännen? Dockor?

HUR långt anser ni att det är ok att tvinga barnen att anpassa sig till normerna innan ni håller med om att det kan vara skadligt för barnet?
    Vi kan väl vända på det?

Hur långt anser ni att det är okej att uppmuntra barnen att gå utanför normerna innan ni håller med om att det kan vara skadligt för barnet?
    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • morotsland
    KlasKristian skrev 2011-03-04 12:23:22 följande:
    Men vadå? Ungarna skiter väl i om en bikini upplevs av andra som "sexualiserande", eller om en SS-uniform av andra ses som nazistisk?

Precis det argumentet kör ni ju med när det gäller klänningen. Ungarna vet ju inte ännu att den ses som typiskt kvinnlig, och fy tusan för den stackare som dristar sig till att påpeka att en klänning faktiskt är ett kvinnoplagg för kreti och pleti...
    Vad är problemet med att klänning i vår tid och kultur oftare bärs av kvinnor? Jag begriper inte det. Jag är högst medveten om att många tycker att klänning primärt är ett kvinnoplagg men vad spelar det för roll?
  • KlasKristian
    morotsland skrev 2011-03-04 12:25:13 följande:
    Nej, jag missförstår inte, jag läser bara vad du skriver. Vi är överens om att kläder med nazikoppling inte är särskilt trevligt. Varför du däremot tycker att det är samma sak med klänningar på pojkar med nazikläder är för mig obegripligt.
    Inte samma sak, men tankemekanismerna är exakt samma i båda fallen. Det som etablerats som nazistiskt kommer för alltid att förbli det, man inte det som etablerats som kvinnligt.

Vad hände med "normer kan ändras över tid"? Gäller det bara ibland?
  • KlasKristian
    morotsland skrev 2011-03-04 12:27:06 följande:
    Vad är problemet med att klänning i vår tid och kultur oftare bärs av kvinnor? Jag begriper inte det. Jag är högst medveten om att många tycker att klänning primärt är ett kvinnoplagg men vad spelar det för roll?
    Vad är problemet med att många tycker att en bikini primärt är "sexualiserande"? Vad spelar det för roll?
  • Mya1

Min son sprang alltid till utklädningslådan på dagis för att ta på sig en speciell kjol med tillhörande skor.
    Det slog aldrig fel... Han sa aldrig något hemma om att ha klänning el kjol utan det här var bara på dagis.
    Han tyckte han var jättefin o ingen annan på dagis sa något till honom heller. Sen blev han äldre o då ville haninte ha kjol o skor längre.. men det händer än i dag att han villha nagellack o det får han Samt så har han ff sina barbie-badskor när vi åker o badar (en gång i veckan). Det kommer nog en tid då han inte alls vill ha något "tjejigt" ändå så han får ha det så länge han är glad.

• morotsland
    KlasKristian skrev 2011-03-04 12:27:16 följande:
    Inte samma sak, men tankemekanismerna är exakt samma i båda fallen. Det som etablerats som nazistiskt kommer för alltid att förbli det, man inte det som etablerats som kvinnligt.

Vad hände med "normer kan ändras över tid"? Gäller det bara ibland?
    Nej, normer kan ändras över tid när det gäller allt möjligt och det är säkert så att tex namnet Adolf kommer att vara helt ok i framtiden utan att folk får nazikopplingar. Men vad har det med klänning att göra?
Svar på tråden Pojke i klänning?!