• MammatillS

    En bebis som heter Lena?

    Nu är inte jag gravid men jag tycker att det är roligt att fundera på namn, har nog gjort det sedan jag var liten :)

    Förut tyckte jag att Lena var ett riktigt tantnamn men nu har jag börjat gilla det. Dock har jag väldigt svårt att se det på en bebis, kanske för att jag aldrig har sett en bebis eller barn som heter så?!

    Vad tycker ni? Fint, fult eller varken eller??

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden En bebis som heter Lena?
  • konkelbär

    Helt fel i tiden. Precis som att döpa ett barn till Margareta eller Carolina eller nåt. Funkar inte riktigt 2011...

  • MammatillS
    slangbella skrev 2011-02-26 13:06:23 följande:
    Lena är fint! Hade tre klasskompisar hette det (är född 68) så då var det nog väldigt vanligt.
    Tack! :)
    konkelbär skrev 2011-02-26 13:09:22 följande:
    Helt fel i tiden. Precis som att döpa ett barn till Margareta eller Carolina eller nåt. Funkar inte riktigt 2011...
    Ja men måste det vara rätt i tiden då?? Vår dotter heter Signe och det är fornnordiskt om man nu resonerar så. Jag vill absolut inte döpa till Tindra, Nova eller någonting liknande (även om Tindra är gammalt). Då tycker jag att Margareta och Carolina var mycket finare :)
  • Stinky
    konkelbär skrev 2011-02-26 13:09:22 följande:
    Helt fel i tiden. Precis som att döpa ett barn till Margareta eller Carolina eller nåt. Funkar inte riktigt 2011...
    Skulle nog påstå att det är helt rätt i tiden att ge dessa ovanligt vanliga namn nu. De lär ju vara ensamma om de namnen i klassen bland alla "Tindrisar", "Frejasar" och andra "trendiga" mängdnamn som är så tråkiga att klockorna stannar.
    Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • MammatillS
    Stinky skrev 2011-02-26 14:39:15 följande:
    Skulle nog påstå att det är helt rätt i tiden att ge dessa ovanligt vanliga namn nu. De lär ju vara ensamma om de namnen i klassen bland alla "Tindrisar", "Frejasar" och andra "trendiga" mängdnamn som är så tråkiga att klockorna stannar.
    Håller med! Ovanliga just nu men ändå helt vanliga och fina :) Inget påhittat liksom. Nu menar jag heller inte att alla nya eller påhittade namn är fula men jag tycker det är fint med vanliga namn. Har en kompis som har en dotter som heter Kerstin till exempel. Först tyckte jag att det lät väldigt konstigt men hon är verkligen en liten Kerstin! :)
  • Edith80

    Åh Kerstin, det var fint. Då tänker jag på lillasyster i barnen i bullebyn. Om Lena tänkte jag först nej nej nej, inte bra men när jag läser lite och någon stäler det mot Tindra mfl. så blir det mer och mer ok. Ett namn som växer men en lixom. Glad

  • 5by5
    MammatillS skrev 2011-02-26 13:01:11 följande:
    Ja, vad fick dottern heta då?
    Det blev en Miranda. Storasyster heter Diana
  • Steffi

    Jag känner en liten Ragnar. Alla namn funkar!! som förälder döper man väl sitt barn till det finaste namn man vet och ingen har med det att göra

  • Krans

    Jag tycker Lena skulle va jättefint! Min tjej heter Svea och det har många reagerat på fast bara de som är äldre.

  • gryning2

    Varken eller - kanske inte ett namn jag förknippar med ett litet barn. Men absolut inte gräsligt heller, lite före sin tid kanske bara. Om 20 år är det säkert ett av de vanligare bebisnamnen. Om man vill att barnet ska slippa heta lika som alla andra i klassen är det helt rätt val!


    Mamma till H född 071017 och Bönan BF 110624
  • Kattflickan

    ha,ha,ha...vad roligt! För mig är Lena ett barnnamn, däremot Oskar, Anton, etc. då ser jag framför mig en gammal gubbe. Men jag vet att det är så dagens barn heter, men jag har så svårt att vänja mig vid det. 

  • MammatillS
    Kattflickan skrev 2011-02-26 16:41:21 följande:
    ha,ha,ha...vad roligt! För mig är Lena ett barnnamn, däremot Oskar, Anton, etc. då ser jag framför mig en gammal gubbe. Men jag vet att det är så dagens barn heter, men jag har så svårt att vänja mig vid det. 
    Ja alla associerar ju till olika :)
  • Stinky
    MammatillS skrev 2011-02-26 14:56:31 följande:
    Håller med! Ovanliga just nu men ändå helt vanliga och fina :) Inget påhittat liksom. Nu menar jag heller inte att alla nya eller påhittade namn är fula men jag tycker det är fint med vanliga namn. Har en kompis som har en dotter som heter Kerstin till exempel. Först tyckte jag att det lät väldigt konstigt men hon är verkligen en liten Kerstin! :)
    Häftigt med en liten Kerstin! Träffade på en liten Karin när jag gick på öppna förskolan med sonen för drygt ett år sedan. Jättegulligt!
    Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • konkelbär

    Mammatill5: det finns två tjejer på min dotters dagis som heter Signe. Populärt skulle jag säga, och rätt i tiden. Tant och gubbnamn är "inne".

  • MammatillS
    konkelbär skrev 2011-03-02 20:53:36 följande:
    Mammatill5: det finns två tjejer på min dotters dagis som heter Signe. Populärt skulle jag säga, och rätt i tiden. Tant och gubbnamn är "inne".
    Men då borde ju "tantnamnet" Lena också passa? :)
    lille Birger skrev 2011-03-03 17:46:33 följande:
    Tycker ni namnet Berit passar till en bebis?
    Ja det hade varit häftigt :)
  • Obsidiana

    Jag tycker att Lena är fint, men som någon annan sagt så känns det inte tidstypiskt. Jag gillar Lena eftersom jag känner en trevlig Lena, men hon är i femtioårsåldern. ^^

  • MammatillS
    Obsidiana skrev 2011-03-05 15:31:25 följande:
    Jag tycker att Lena är fint, men som någon annan sagt så känns det inte tidstypiskt. Jag gillar Lena eftersom jag känner en trevlig Lena, men hon är i femtioårsåldern. ^^
    Det är ju bland annat det som är bra också? :)
  • ALY538
    JosefineK skrev 2011-02-25 13:40:00 följande:

    Lena àr ett jàttefint och underskattat namn. Jag skulle absolut kunna dòpa min dotter till det.


    Inga ä och ö?


    ? Lena är ett mycket bra namn! Känner en liten flicka som heter Lena, så det är gulligt.

  • fluu

    Det är inte helt ovanligt på yngre barn med rötter i mellanöstern/Östeuropa . Jag tycker att namnet är trevligt, enkelt(kanske för enkelt) och kul om det återkommer. Också fint i dubbelnamn som Anna-Lena eller Eva-Lena.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden En bebis som heter Lena?