• Alexi

    Någon som har lust att diskutera agerande och förhållningssätt vid konkreta situationer?

    Jag skulle gärna vilja diskutera med andra hur man på bra och respektfulla och kloka sätt hanterar olika situationer som dyker upp dagligen när man har småbarn. Min dotter är två år och tre månader och detta är väl säkert väldigt vanliga situationer för de flesta familjer med barn i samma ålder. Och behöver ju därför hanteras på bra sätt. Jag håller på och läser lite böcker av kloka författare (Juul, Lars Gustafsson m fl) men de hanterar ju sällan konkreta situationer.  


     


    Andra får gärna ta upp andra situationer och händelser gällande era små barn


     


    1. När hon ”inte samarbetar” vid påklädning, tex overall, innan man ska iväg till dagis, typ springer iväg och leker eller blir arg för något man själv inte förstår och bara slänger sig på golvet, vrider och ålar sig. Jag försöker vara lugn, ropar på henne flera gånger, förklarar att vi ska iväg osv för att till slut bli ruskigt irriterad och känna hur mitt tålamod försvinner väldigt mycket snabbare än vad som är rimligt. ( Jag vill säga att jag sällan i dessa situationer är stressad pga klockan utan mer för att lillebror tre månader ligger redo att gå och ligger och skriker för att vagnen inte börjat röra sig, ibland har han hunnit somna innan vilket är väldigt skönt men irriterad blir jag ändå för det känns ju som att hon bara krånglar). Jag försöker förklara pedagogiskt att vi blir varma och svettiga inne med alla kläder, att lillebror skriker för att han vill att vi ska gå eller liknande. Vi lämnar ute så att inte ta på alla kläderna är inte ett alternativ.


     


    2. Hon vill ha något som hon inte får, men som är något hon får ibland. Tex att dricka mjölk varje gång hon är törstig men vi vill lära henne att hon ska dricka vatten när hon är törstig mellan måltiderna. Dottern blir jättejättearg/ledsen över detta. Just detta kommer hon ju lära sig rätt snart förhoppningsvis när man får vad men liknande situationer lär ju snart komma.


     


    3. Hon vill göra något på en gång som hon får göra men inte just då. Jag står och diskar och hon kommer då på att hon vill stå och leka med vattnet (vilket hon ofta gör) men jag vill diska klart först. Lyssnar i princip inte på att man säger att hon får vänta, tittar inte på mig och om jag tvingar henne att titta på mig när jag lugnt säger att jag vill diska klart och hon får vänta lite tittar hon bara på mig med helt neutralt, som att hon inte hör eller inte förstår eller bryr sig om vad jag säger. Hon fortsätter att knuffa sin pall mot mina ben för att jag ska flytta på mig och lämna plats för henne och blir till sist arg när hon förstår att jag menar allvar.  


     


    4. Jag gillar att sjunga och sjöng massor för dottern framför allt första året, då gillade hon det jättemycket. Sista halvåret-året har det blivit mycket mindre sång. Vi spelar alltid en cd-skiva med barnvisor i bilen dock och den vill hon alltid höra. Hon är aktiv och med i sångstunderna på förskolan. Men tycker av någon anledning jätteilla om när vi sjunger hemma, säger direkt nej ganska irriterat om jag börjar sjunga och upprepar det om jag fortsätter. Men jag anser mig ha rätt att få sjunga för lillebror, tex för att trösta honom när han är less på vägen till eller från dagis. Vad säga/göra?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-25 20:50
    Vill förresten bara lägga till att tråden ligger under AP för att jag inte vill få in metoder som time out, belöningssystem och liknande utan som sagt respektfullt agerande á la Juul m fl.
  • Svar på tråden Någon som har lust att diskutera agerande och förhållningssätt vid konkreta situationer?
  • lövet2

    1. Det är inte dagisplikt i Sverige. Därför skulle jag förklara att utan kläder skulle vi tyvärr bli tvungna att stanna hemma. Inget hot utan ett konstaterande. Ingen svettig baby, inget grälande om kläderna - en enkel lösning och förhoppningsvis en lugn hemmadag.

    2. "Mjölk får du dricka till maten. Nu får du vatten i stället!". Det brukar gå in fort om man konsekvent säger ungefär samma sak. Vi har kört med mjölk till maten, saft till fikat om vi har gäster och vatten däremellan.

    3. "Ja, du ska också få diska, men du får vänta tills jag är klar!". Sedan har jag nog gjort så att de fått stå på pallen bredvid mig och tittat på, och så har jag hindrat dem när de försökt stoppa händerna i diskvattnet.

    4. Åh, vad jag känner igen det där! Vår äldste son hatade när jag sjöng! Jag undvek att sjunga när han var i samma rum, men då och då blev det förstås att jag sjöng ändå för något syskon. När han skrek, så talade jag om att jag inte sjöng för honom utom för syskonet. Vi skaffade också ett par små hörselkåpor åt honom, och så fick han ta på sig dem om han ville.

  • hönsmormors dotter

    Hej,

    Jag kanske inte kan komma med så himla många bra tips, men jag känner igen mig i mycket.

    Det enda jag kan säga som funkar för oss vid påklädning är att samtidigt läsa en bok. Då blir han distraherad av det och bryr sig inte så mycket om att jag sätter på på overallen under tiden.

    Men jag har några egna exempel som jag gärna vill ha tips om:

    Vår son är 2 1/2 och har på sista tiden (senaste två veckorna) börjat med att helt plötsligt slänga sig på golvet och skrika hysteriskt. Det är oftast inte för att han inte får som han vill, utan ofta för oss ganska obegripligt. Jag tror att det är frustration över när saker inte blir exakt så som han har tänkt sig, t.ex. tågen till tågbanan har magneten på "fel" sida, mamma hämtar vatten när han tänkt att pappa ska göra det, någon sak ligger på fel ställe, eller vad som helst. Det går inte längre att distrahera med något annat, utan då blir det oftast bara värre. Det är ibland som att han "låser" sig. Det bästa verkar vara att vänta ut honom. Han tar själv kontakt när han tycker att det är dags. Men det är ju inte alltid man har möjlighet att vänta heller. Då har jag märkt att det brukar underlätta om någon annan, typ nalle, eller någon liten sak "pratar" med honom  - det tycker han är roligt, så då brukar han hänga med.

    Sedan undrar jag om någon har tips angående att ge superäcklig medicin? Där funkar inga av mina vanliga knep, han bara vägrar, och medicinen måste han ju ha, så jag måste tvinga i honom. Känns hemskt! Men nödvändigt!

  • lövet2
    hönsmormors dotter skrev 2011-02-25 20:26:38 följande:
    Vår son är 2 1/2 och har på sista tiden (senaste två veckorna) börjat med att helt plötsligt slänga sig på golvet och skrika hysteriskt. Det är oftast inte för att han inte får som han vill, utan ofta för oss ganska obegripligt. Jag tror att det är frustration över när saker inte blir exakt så som han har tänkt sig, t.ex. tågen till tågbanan har magneten på "fel" sida, mamma hämtar vatten när han tänkt att pappa ska göra det, någon sak ligger på fel ställe, eller vad som helst. Det går inte längre att distrahera med något annat, utan då blir det oftast bara värre. Det är ibland som att han "låser" sig. Det bästa verkar vara att vänta ut honom. Han tar själv kontakt när han tycker att det är dags. Men det är ju inte alltid man har möjlighet att vänta heller. Då har jag märkt att det brukar underlätta om någon annan, typ nalle, eller någon liten sak "pratar" med honom  - det tycker han är roligt, så då brukar han hänga med.

    Sedan undrar jag om någon har tips angående att ge superäcklig medicin? Där funkar inga av mina vanliga knep, han bara vägrar, och medicinen måste han ju ha, så jag måste tvinga i honom. Känns hemskt! Men nödvändigt!
    Han har kommit i trotsåldern. Han vet antagligen inte ens själv alltid varför han blir så förtvivlad eller arg, utan det bara kommer och sedan kan han inte hejda sig. Mycket riktigt brukar det vara bäst att vänta ut utbrottet, men när tiden är knapp finns det oftast inget annat att göra än att ta ungen under armen och gå!

    Äcklig medicin? Jag mutar med godis och glass. Eftersom våra barn bara fått glass till fest och godis (i liten mängd) på lördagar, så har det funkat rätt bar just vid medicinering. Vräk på med det godaste han vet bara! Lägg det framför ögonen på honom och ge honom så fort han fått medicinen ...
  • lillabebben

    Åh, vilken bra tråd! Har precis avslutat en hemsk dag med tvååringen som i princip har vrålat för allt och inget hela dagen samtidigt som lillasyster på sju månader har varit som en liten magnet på mig och skrikit så fort jag velat lägga ner henne och ta hand om storasyster. Hinner inte skriva nu men återkommer (har dock inga tips utan behöver snarare råd själv) .

  • Alexi
    lövet2 skrev 2011-02-25 20:18:39 följande:
    1. Det är inte dagisplikt i Sverige. Därför skulle jag förklara att utan kläder skulle vi tyvärr bli tvungna att stanna hemma. Inget hot utan ett konstaterande. Ingen svettig baby, inget grälande om kläderna - en enkel lösning och förhoppningsvis en lugn hemmadag.

    2. "Mjölk får du dricka till maten. Nu får du vatten i stället!". Det brukar gå in fort om man konsekvent säger ungefär samma sak. Vi har kört med mjölk till maten, saft till fikat om vi har gäster och vatten däremellan.

    3. "Ja, du ska också få diska, men du får vänta tills jag är klar!". Sedan har jag nog gjort så att de fått stå på pallen bredvid mig och tittat på, och så har jag hindrat dem när de försökt stoppa händerna i diskvattnet.

    4. Åh, vad jag känner igen det där! Vår äldste son hatade när jag sjöng! Jag undvek att sjunga när han var i samma rum, men då och då blev det förstås att jag sjöng ändå för något syskon. När han skrek, så talade jag om att jag inte sjöng för honom utom för syskonet. Vi skaffade också ett par små hörselkåpor åt honom, och så fick han ta på sig dem om han ville.
    Tack för svaren!

    Fast jag är föräldraledig och har mycket annat inbokat på dagarna så många dagar går hon ju till dagis lika mycket för min skull som för hennes...

    Ja, jag hoppas att hon lär sig ganska fort detta med mjölk osv. Det har vi ju märkt med tv:n, i perioder tex runt sjukdom eller annan stökighet mm har vi släppt en hel del på tv-tittandet men sen när vi skärper upp det igen vrålas det en hel del när vi säger att vi ska stänga av. Men på bara några dagarna är hon helt med på noterna igen och stänger själv av när vi ber om det.

    Stå bredvid och titta på är en bra idé! Det ska jag testa nästa gång.

    Jag förstår inte varför de skulle hata att man sjunger. Dottern gillade det som sagt som bebis... Fast hon kanske har blivit musikalisk och insett hur illa jag sjunger...
  • Alexi

    Hur ser ni på låtsasslå då? en tvååring har väl inte lärt sig att det gör ont på andra osv, men man måste ju tydligt sätta gräns när hon gör illa mig eller någon annan. Men om det inte gör ont just då, dvs just den gången när hon gör det på lek gör det inte ont men själva beteendet skulle kunna göra ont om hon råkar ta i lite mer eller om hon råkar hålla i något hårdare än mjukisdjuret?

  • Allrona

    Ett tips ang påklädningen. Min tvååring gör likadant när vi ska iväg på morgonen. Numer får hon klä på overallen själv, jag hjälper till såklart men får det att verka som hon gör det själv jag lägger helt enkelt overallen på golvet och låtsas göra ngt annat då brukar hon kila fram och börja och sen kan jag ansluta och hjälpa till sen leker vi samtidigt också, tittut med foten osv.

  • Allrona

    Alexi- har tyvärr inget svar på din fråga. Min tvååring slår ofta sin storasyster. Hon vet mycket väl att hon inte får göra det. När vi säger till henne kramar hon storasyster och säger förlåt och visar att hon ska klappa fint. Det funkade nämligen superbra när storasyster var liten, att visa att man ska klappa fint istället. Men på min lilla funkar det inte alls. Nån som har tips?

  • hönsmormors dotter
    lövet2 skrev 2011-02-25 20:35:22 följande:
    Han har kommit i trotsåldern. Han vet antagligen inte ens själv alltid varför han blir så förtvivlad eller arg, utan det bara kommer och sedan kan han inte hejda sig. Mycket riktigt brukar det vara bäst att vänta ut utbrottet, men när tiden är knapp finns det oftast inget annat att göra än att ta ungen under armen och gå!

    Äcklig medicin? Jag mutar med godis och glass. Eftersom våra barn bara fått glass till fest och godis (i liten mängd) på lördagar, så har det funkat rätt bar just vid medicinering. Vräk på med det godaste han vet bara! Lägg det framför ögonen på honom och ge honom så fort han fått medicinen ...
    Tack för tips! Jo, jag har förstått att det är en krånglig ålder. Och din beskrivning att han inte ens själv riktigt förstår eller kan kontrollera sig stämmer precis. Tycker att det verkar så himla jobbigt för honom själv.

    Men det här med begreppet "trots" kan jag inte begripa (förstår att du nog inte menar på det sättet ). Han gör det ju inte för att trotsa eller bråka med oss. Barn i den här situationen behöver nog bara ännu mer förståelse och stöd från oss föräldrar.

    Vad det gäller medicinen så hjälper verkligen INGENTING! Han har blivit mutad med allt! Chokladglass, Pingu på datorn, pannbiffar och allt han älskar. Vägrar ändå!
  • lövet2
    hönsmormors dotter skrev 2011-02-25 22:40:13 följande:
    Men det här med begreppet "trots" kan jag inte begripa (förstår att du nog inte menar på det sättet ). Han gör det ju inte för att trotsa eller bråka med oss. Barn i den här situationen behöver nog bara ännu mer förståelse och stöd från oss föräldrar.
    Nej, "trotsåldern" är bara ett namn för just den där perioden runt 3 år. Det brukar ingå en hel del trots också, med mycket utstuderat beteende som är ägnat just åt att se hur föräldrarna reagerar. Men de där utbrotten du beskriver är inte trots, det har du alldeles rätt i. Utbrotten följer bara med på köpet, så att säga!
Svar på tråden Någon som har lust att diskutera agerande och förhållningssätt vid konkreta situationer?