Inlägg från: GalerieMaeght |Visa alla inlägg
  • GalerieMaeght

Varför väljer man frivilligt bort barn?

Fluffskalle skrev 2011-09-27 02:19:39 följande:
    Skojar du? Är sexdriften också bara en konstruktion?
    Nä, det är det inte, men tänk på att det är en massa ggr vi har sex då det inte blir barn/ vi vill inte ha barn, vi har helt enkelt sex för sexets egen skull. Vi är inte som många djur som bara har sex när det är dags att föröka sig. Hade det varit så hade din fråga varit mer relevant.
  • GalerieMaeght
    Kattdamen skrev 2011-09-27 10:02:00 följande:
    Folk vill inte ha barn helt enkelt för att de inte vill.
    Eller för att det bara inte blev så p g a av att de inte träffade rätt person att få barn med, för att de tog ansvar och inte skaffade barn till varje pris utan tänkte på att de inte var i en bra situation för att sätta barn till världen. Och sedan får de leva med att höra att de är egoistiska för att de inte skaffade ungar. Det är ju inte alls egoistiskt att skaffa ungar för att hålla sig till normen och sedan skilja sig och desperat leta efter en ny partner och tvinga ihop varandras familjer och sedan skaffa ännu flera barn - för så ska det ju vara- för att sedan inte orka med grejen med allt vad det innebär med plastbarn, ex-partners e t c och hej o hå separera igen och börja leta ny partner med detsamma, för ensam kan man bara inte leva...pust! Tack för att ni finns och ser till att jorden är befolkad (om än med individer som med stor riks kommer att må rätt dåligt...).
  • GalerieMaeght
    Kattdamen skrev 2012-06-30 15:26:49 följande:
    Eh, du menar personer som egentligen vill ha barn fast inte får möjlighet? Det är väldigt tråkigt för dem.
    Ja, din reflektion är riktig. Mitt inlägg syftade på att ett av TS´ svarsalternativ gick ut på att egoism var en anledning till att inte skaffa barn. Jag kan inte få det till något annat än att det är mer egoistiskt att sätta barn till världen än att inte göra det, men man kan naturligtvis se på det från olika perspektiv. Hur som helst är det ju väldigt bra att de som inte vill ha barn inte heller skaffar några, det finns tillräckligt många barn i världen som inte varit önskade. Ej heller är det ju någon fara med att några avstår från att fortplanta sig, det är snarare klokt av dem; jorden håller på att svämma över av folk - ändå är kravet/ förväntningen att alla ska skaffa barn så starkt. Märkligt.
  • GalerieMaeght
    bukaka skrev 2012-07-13 15:09:58 följande:
    Men det här är ju Sverige. Här vill man ta hand om sina hundar/katter/kaniner istället. Här trivs man så. Ju mindre ansvar man får, ju färre personer behöver en - desto bättre. Tänk att någon faktiskt behööööver en. Och det klockan fyra på morgonen. Usch. Hellre att jag behöver ingen och ingen behöver mig.

När landets föräldratidning skriver om stackars, utmattade föräldrar som får sin älskade egentid när de storhandlar på ICA så kan jag förstå att situationen och inställningarna är som de är.

Bortsett från de biologiska/medicinska orsakerna anser jag att INGEN ursäkt duger. Kvinnan är till för att föda barn. Det är därför hon har bröst, livmodern etc. Att INTE vilja det är en evolutionär degradering. Det finns många orsaker till den, men det ska jag inte gå in på.
    Ja, och vad är problemet menar du? Kvinnor föder ju barn, allt i enlighet med din åsikt i frågan, men dock inte alla, vilket kanske är bra med tanke på att jorden redan är överbefolkad. "Kvinnan är till för att föda barn" skriver du, men kvinnor som inte kan få barn, hur ser du på dem? Ska de på något sätt avlägsnas då de, enligt dig, inte fullgör sin "uppgift"?
  • GalerieMaeght
    stikkem skrev 2012-07-14 09:45:35 följande:
    Varfor ar det stort sett alltid de MED barn som har inskrankta och rent ut sagt korkade asikter?
    För att de följer normerna och blir inte ifrågasatta. De är så himla "normala" och tror att de därför är bättre än andra människor för det, men att vara "normal" och leva efter regelverket gör att de kanske inte reflekterar över sin tillvaro i tillräcklig utsträckning (för att undvika inskränkthet o dyl). De umgås med likasinnade och deras inskränkthet förstärks. De har en tendens att uttrycka att de är mer utvecklade o mogna än andra som inte lever som de, men vilket  skitsnack! Jag kan på rak arm säga att några av de mest omogna personer jag känner har barn. Det innebär förstås inte att det inte finns några mogna föräldrar, men föräldraskap gör inte att man per automatik blir mer utvecklad/ mogen.
  • GalerieMaeght
    bukaka skrev 2012-07-14 07:56:23 följande:
    Men herregud, det är kanske vettigare att göra sitt bästa för att inte tära på jordens resurser (t.ex. inte (över)konsumera) än att avstå från att fortplanta sig??? Det är kanske vettigare om grannen i villan bredvid inte förbrukar lika mycket el som halva Afrika (överdrift)???
    Ja, men presentera då dina förslag på hur vi ska göra för att stoppa jordens förstörelse; hur vi ska rå på exploateringen i andra länder, hur vi ska ändra på förödande ekonomiskt profittänkande, hur vi ska få människor f att avstå från bilar, resor, överkonsumtion e t c. Gör detta och Nobelpriset kommer utan tvekan att bli ditt.

Du skriver att det är väl bara att ändra på det i världen som är fel och visst, en god tanke, men du tror på fullt allvar att det bara är att "ändra på"? Vi står inför vissa faktum i dagens värld, inte undra på att (vissa) människor tänker sig för innan de sätter fler barn till världen. Ditt resonemang hör hemma på stenåldern då det var tvunget att så många som möjligt fortplantade sig för mänsklighetens fortlevnad, men nu har vi andra levnadsförhållanden och vi människor har också en intellektuell förmåga - vi är inte enbart biologiska varelser - som gör det möjligt för oss att ta ställning till det ena och det andra. Våra levnadsbetingelser har förändrats över tiden och så även människans syn på t ex fortplantning.
  • GalerieMaeght
    bukaka skrev 2012-07-14 10:44:10 följande:

Jag hade inte ens någon tanke om att göra antaganden om vem du ("eller någon annan", som jag skrev) är, jag har så många andra större eller mindre problem här i livet :) Just det var faktiskt ett argument mot ursäkten om att jorden är överbefolkad. Som jag nu skriver för fjärde gången: skulle inte du, ELLER NÅGON ANNAN, vara en väsentlig del av vår konsumtionsgalna generation, skulle inte överbefolkningen vara ett problem.  
    Om igen: Du utgår inte från hur verkligheten ser ut, du utgår från hur du tycker att den borde se ut.

Att jorden är överbefolkad är ett faktum. Face it.
  • GalerieMaeght
    Innan soluppgången skrev 2012-07-14 11:14:35 följande:
    Jo det gör det ju, per automatik. Men det sker inte per automatik att mognaden/utvecklingen innebär större förståelse för andra människor men utvecklas gör man som människa när man får barn.
    Hela det här resonemanget känns ganska lustigt att någon anspelar på att vara lite klokare som faktiskt resonerar ganska inskränkt...
    Ja säkerligen utvecklas man på något sätt - det gör du oavsett vad du gör, men att föräldraskap per automatik skulle ge en större (bättre?) utveckling än andra "livsval" är en självutnämnd dumhet - från just föräldrar Flört

Och sedan, om du inte tycker att TS fråga behöver analyseras eller diskuteras, varför ger du då dig in i debatten?
    Självklart finns det för alla frågor som man inte tycker är något att diskutera - men flesta struntar då i diskussionen och ägnar sig åt något annat. Men i stället för att göra så måste du in här och tala om hur dumma vi andra är som diskuterar här.., vilket är ett försök till att sätta dig över, göra dig lite bättre än andra. Usch för enfald och antifilosofiskt tänkande! Flört
  • GalerieMaeght
    alanbanks skrev 2012-07-15 06:18:05 följande:
    Min kompis, ca 30, säger: Varför ska jag skaffa fler när det finns så många att hjälpa?
    Min 50-åriga vän: andra prioriteringar, prganisationsutvecklare i andra länder, vill ha friheten att kunna åka till ett annat land och jobba ett par år. Vill kunna göra det hon vill. Har dock varit gift med en man med barn.
    Gött med folk som vågar köra sitt eget "race".
  • GalerieMaeght
    stikkem skrev 2012-07-17 05:19:55 följande:
    Fattar inte det heller. Sitter folk verkligen och klurar varfor grannen valt att inte skaffa hund, varfor kassorskan pa ICA har tre katter och tjejen pa fiket inte har barn?
    Ja, så är det nog vara faktiskt. Finns en hel del människor som bryr sig enormt mycket på sin omgivning, de har svårt att förstå att alla inte gör/ väljer som de själva. "Fenomenet" beror antagligen på inskränkthet, snäv erfarenhet av livet och ja, för att inte säga: ren dumhet.
  • GalerieMaeght

Ja, håller med tidigare inlägg om att det är underligt att ställa frågan om varför man frivilligt skulle avstå från barn, men det finns så mycket ogenomtänkt skitsnack som väl mest syftar till att försöka störa o såra andra.
    Det verkar inte finnas någon hejd på vad folk kan lägga energi att bry sig på. Som exempel kan jag berätta om en ingift släkting till mig som stör sig på att jag inte har någon bil. När jag frågar henne varför jag ska ha bil när jag inte behöver någon, svarar hon "Det SKA man ha!"  (kanske inte behöver nämna att hon inte direkt är överdrivet smart...). Likadant verkar vissa resonera när det gäller barn; "det SKA man ha!" - oavsett vad. Det är bara att knulla o föda hur j-a olämplig som förälder man sedan än är. Ändå envisas många föräldrar med att påstå att de är mer mogna o utvecklade än andra, men hur kan det då komma sig att det finns så många barn och ungdomar som mår dåligt idag, när de nu har sådana fantastiska föräldrar?

Svar på tråden Varför väljer man frivilligt bort barn?