• Skehamn2012

Varför väljer man frivilligt bort barn?

Alltså varför vill man inte ha barn?

Vad tror ni?

För mig är det så svårt att förstå. Att skaffa barn för mig är lika självklart som att jag andas, äter, dricker, sover. Ett behov som jag aldrig skulle kunna avstå frivilligt.

Jag VET att vissa inte vill ha barn och jag accepterar det men jag behöver inte förstå det. Likaväl som det finns dom som inte förstår varför jag ville ha barn mer än allt annat på hela jorden.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför väljer man frivilligt bort barn?
  • GalerieMaeght
    Kattdamen skrev 2012-06-30 15:26:49 följande:
    Eh, du menar personer som egentligen vill ha barn fast inte får möjlighet? Det är väldigt tråkigt för dem.
    Ja, din reflektion är riktig. Mitt inlägg syftade på att ett av TS´ svarsalternativ gick ut på att egoism var en anledning till att inte skaffa barn. Jag kan inte få det till något annat än att det är mer egoistiskt att sätta barn till världen än att inte göra det, men man kan naturligtvis se på det från olika perspektiv. Hur som helst är det ju väldigt bra att de som inte vill ha barn inte heller skaffar några, det finns tillräckligt många barn i världen som inte varit önskade. Ej heller är det ju någon fara med att några avstår från att fortplanta sig, det är snarare klokt av dem; jorden håller på att svämma över av folk - ändå är kravet/ förväntningen att alla ska skaffa barn så starkt. Märkligt.
  • bukaka

Men det här är ju Sverige. Här vill man ta hand om sina hundar/katter/kaniner istället. Här trivs man så. Ju mindre ansvar man får, ju färre personer behöver en - desto bättre. Tänk att någon faktiskt behööööver en. Och det klockan fyra på morgonen. Usch. Hellre att jag behöver ingen och ingen behöver mig.

När landets föräldratidning skriver om stackars, utmattade föräldrar som får sin älskade egentid när de storhandlar på ICA så kan jag förstå att situationen och inställningarna är som de är.

Bortsett från de biologiska/medicinska orsakerna anser jag att INGEN ursäkt duger. Kvinnan är till för att föda barn. Det är därför hon har bröst, livmodern etc. Att INTE vilja det är en evolutionär degradering. Det finns många orsaker till den, men det ska jag inte gå in på.

• giftgrodan
    bukaka skrev 2012-07-13 15:09:58 följande:
    Men det här är ju Sverige. Här vill man ta hand om sina hundar/katter/kaniner istället. Här trivs man så. Ju mindre ansvar man får, ju färre personer behöver en - desto bättre. Tänk att någon faktiskt behööööver en. Och det klockan fyra på morgonen. Usch. Hellre att jag behöver ingen och ingen behöver mig.

När landets föräldratidning skriver om stackars, utmattade föräldrar som får sin älskade egentid när de storhandlar på ICA så kan jag förstå att situationen och inställningarna är som de är.

Bortsett från de biologiska/medicinska orsakerna anser jag att INGEN ursäkt duger. Kvinnan är till för att föda barn. Det är därför hon har bröst, livmodern etc. Att INTE vilja det är en evolutionär degradering. Det finns många orsaker till den, men det ska jag inte gå in på.
    exakt hur många barn bör man skaffa för att vara en god kvinna då?
  • PumpkinQueen

Annat: För att man helt enkelt inte är intresserad av barn och inte upplever någon önskan om att ha barn.

Det kanske finns något som du inte är intresserad av, TS? Du kanske känner att dessa saker, som du är ointresserad av, inte skulle tillföra ditt liv någonting. Så känner jag om barn. Jag ser inte någon poäng eller fördel med att jag skulle skaffa ungar.

• Kattdamen

Och män ska sprida sin säd eller?
    En kopp te, tack.
  • bukaka

Giftgrodan: Så många barn som hon vet att hon kommer att lyckas göra till goda människor ;) Och en "god kvinna" uppfostrar alltid goda barn, så fritt fram! :D

Kattdamen: Ja, förstås, sprida i sin kvinna och bli pappa ;)

• GalerieMaeght

Ja, och vad är problemet menar du? Kvinnor föder ju barn, allt i enlighet med din åsikt i frågan, men dock inte alla, vilket kanske är bra med tanke på att jorden redan är överbefolkad. "Kvinnan är till för att föda barn" skriver du, men kvinnor som inte kan få barn, hur ser du på dem? Ska de på något sätt avlägsnas då de, enligt dig, inte fullgör sin "uppgift"?
  • bukaka
    GalerieMaeght skrev 2012-07-13 18:11:21 följande:
    Ja, och vad är problemet menar du? Kvinnor föder ju barn, allt i enlighet med din åsikt i frågan, men dock inte alla, vilket kanske är bra med tanke på att jorden redan är överbefolkad. "Kvinnan är till för att föda barn" skriver du, men kvinnor som inte kan få barn, hur ser du på dem? Ska de på något sätt avlägsnas då de, enligt dig, inte fullgör sin "uppgift"?
    Samhället är problemet, inställningen är problemet, att sådana här diskussioner startas är problemet, det här är problemet: http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/ar-svenskarna-varldens-mest-ensamma-folk. Att jorden är överbefolkad blir däremot ett problem nästan uteslutande i kombination med hur ansvarslöst i-länder, däribland Sverige, använder jordens resurser. Det är ett annat problem.

Och jag skrev visst "bortsett från de biologiska/medicinska orsakerna...". Det kan man ju inte ändra på. 
    Tycker inte att någon ska avlägsnas faktiskt, jag är rätt så snäll av mig ;D 
  • bukaka
    bukaka skrev 2012-07-13 18:29:09 följande:
    Samhället är problemet, inställningen är problemet, att sådana här diskussioner startas är problemet, det här är problemet: www.dn.se/insidan/insidan-hem/ar-svenskarna-v.... Att jorden är överbefolkad blir däremot ett problem nästan uteslutande i kombination med hur ansvarslöst i-länder, däribland Sverige, använder jordens resurser. Det är ett annat problem.Och jag skrev visst "bortsett från de biologiska/medicinska orsakerna...". Det kan man ju inte ändra på. 
    Tycker inte att någon ska avlägsnas faktiskt, jag är rätt så snäll av mig ;D

Men förresten, varför frågar du vad jag tycker om kvinnor som inte kan få barn? Jag skrev ju om dem som inte vill det. Två olika saker. 
  • Tonky

Troligen för att man inte vill ha barn? Varför ska det vara en sån självklarthet att man måste vilja ha barn?
    Sen så tycker jag att det är fånigt att kalla det för egoistiskt. Varför skulle det vara egoistiskt att inte vilja sätta dit fler barn till världen?

Svar på tråden Varför väljer man frivilligt bort barn?