• Skehamn2012

Varför väljer man frivilligt bort barn?

Alltså varför vill man inte ha barn?

Vad tror ni?

För mig är det så svårt att förstå. Att skaffa barn för mig är lika självklart som att jag andas, äter, dricker, sover. Ett behov som jag aldrig skulle kunna avstå frivilligt.

Jag VET att vissa inte vill ha barn och jag accepterar det men jag behöver inte förstå det. Likaväl som det finns dom som inte förstår varför jag ville ha barn mer än allt annat på hela jorden.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför väljer man frivilligt bort barn?
  • HopHop

Nu förstår jag varför så många svenska män väljer utländska kvinnor :) 

Vår civilisation har degraderat till att vi inte vill ha barn, vi vill bara underhålla oss. Ett meninglöst liv med filmer, musik, datorspel, konserter men utan äkta evig kärlek och barn. Hur lång tid till ska det ta innan det svenska folket slutar existera?

• Pudding
    bukaka skrev 2012-07-13 15:09:58 följande:
    Men det här är ju Sverige. Här vill man ta hand om sina hundar/katter/kaniner istället. Här trivs man så. Ju mindre ansvar man får, ju färre personer behöver en - desto bättre. Tänk att någon faktiskt behööööver en. Och det klockan fyra på morgonen. Usch. Hellre att jag behöver ingen och ingen behöver mig.

När landets föräldratidning skriver om stackars, utmattade föräldrar som får sin älskade egentid när de storhandlar på ICA så kan jag förstå att situationen och inställningarna är som de är.

Bortsett från de biologiska/medicinska orsakerna anser jag att INGEN ursäkt duger. Kvinnan är till för att föda barn. Det är därför hon har bröst, livmodern etc. Att INTE vilja det är en evolutionär degradering. Det finns många orsaker till den, men det ska jag inte gå in på.
    I själva verket borde fler avstå från att skaffa barn, eftersom varje människa, särskilt i vår del av världen, tär på jordens resurser. Vi överkonsumerar och släpper ut en massa skit i naturen. Det är inte bra. Människan är inte bra för ekologin. Så jag tänker att önskan att INTE ha barn snarare kan betraktas som en evolutionär uppgradering. Såvida man inte betraktar människan som ett djur som bara följer rent biologiska impulser och helt enkelt inte förstår sitt eget (och planetens) bästa. 
  • bukaka
    Pudding skrev 2012-07-13 22:10:46 följande:
    I själva verket borde fler avstå från att skaffa barn, eftersom varje människa, särskilt i vår del av världen, tär på jordens resurser. Vi överkonsumerar och släpper ut en massa skit i naturen. Det är inte bra. Människan är inte bra för ekologin. Så jag tänker att önskan att INTE ha barn snarare kan betraktas som en evolutionär uppgradering. Såvida man inte betraktar människan som ett djur som bara följer rent biologiska impulser och helt enkelt inte förstår sitt eget (och planetens) bästa. 
    Men herregud, det är kanske vettigare att göra sitt bästa för att inte tära på jordens resurser (t.ex. inte (över)konsumera) än att avstå från att fortplanta sig??? Det är kanske vettigare om grannen i villan bredvid inte förbrukar lika mycket el som halva Afrika (överdrift)???

Det är löjligt att säga att man VILL RÄDDA JORDEN och därför inte skaffar barn. Skrattretande ursäkt för sin egoism. Man skaffar inte barn för att man innerst inne "vet" att man kommer inte kunna shoppa, festa, resa, ha myskvällar, spendera alla pengar på sig själv, som någon här hade uttryckt det. Eller eventuellt för att man inte vill ta på sig onödigt ansvar. Och sedan kommer sådana egoister med altruistiska påståenden om att de liksom... bryr sig om hela världen, vill rädda den och helst hela mänskligheten också. Visst.
  • stikkem
    bukaka skrev 2012-07-14 07:56:23 följande:
    Men herregud, det är kanske vettigare att göra sitt bästa för att inte tära på jordens resurser (t.ex. inte (över)konsumera) än att avstå från att fortplanta sig??? Det är kanske vettigare om grannen i villan bredvid inte förbrukar lika mycket el som halva Afrika (överdrift)???

Det är löjligt att säga att man VILL RÄDDA JORDEN och därför inte skaffar barn. Skrattretande ursäkt för sin egoism. Man skaffar inte barn för att man innerst inne "vet" att man kommer inte kunna shoppa, festa, resa, ha myskvällar, spendera alla pengar på sig själv, som någon här hade uttryckt det. Eller eventuellt för att man inte vill ta på sig onödigt ansvar. Och sedan kommer sådana egoister med altruistiska påståenden om att de liksom... bryr sig om hela världen, vill rädda den och helst hela mänskligheten också. Visst.
    Och varfor ar det ditt problem om folk avstar fran barn av andra orsaker an de biologiska?

Ar det inte mer egoistiskt forresten att envisas med att skaffa barn, trots att jorden ar overbefolkad? Bara for att man vill fora vidare sina gener och vara en "god kvinna"? Det finns miljoner av barn utan hem eller framtid, varfor prioriteras inte adoption av dessa framfor sjalv klamma ut ett barn?

Lyckligvis ar vi manniskor en art med formaga att tanka framat och intebara ar styrda av biologin, det ar val snarare ett steg bakat i evolutionen att helt utan eftertanke bli pa smallen och reproducera sig?
  • Helle333
    Skehamn2012 skrev 2011-02-26 20:44:04 följande:

Alltså varför vill man inte ha barn?

Vad tror ni?

För mig är det så svårt att förstå. Att skaffa barn för mig är lika självklart som att jag andas, äter, dricker, sover. Ett behov som jag aldrig skulle kunna avstå frivilligt.

Jag VET att vissa inte vill ha barn och jag accepterar det men jag behöver inte förstå det. Likaväl som det finns dom som inte förstår varför jag ville ha barn mer än allt annat på hela jorden.

Jag har flera i min närhet som inte vill ha barn och vill man inte ha barn ska man ju heller inte ha det bara för att. De som skaffar barn för att man ska trots att man egentligen inte vill brukar oftast inte bli så bra föräldrar.
    Måste de ha någon större anledning? Jag har själv barn och skulle aldrig vilja vara utan min underbara dotter, har velat ha barn sedan jag var liten men jag förstår hur de jag känner som inte har barn tänker. En kompis tex tycker om barn men inte att ha dem runt sig dygnet runt. En har helt enkelt aldrig velat ha barn. Det känns inte rätt för henne. Min syster skulle aldrig klara att bli så uppbunden. Hon behöver vara fri, kunna gå ut på krogen när hon vill utan att behöva leta barnvakt osv osv osv. Det kostar mycket pengar att ha barn, hur man än vrider och vänder på det så behöver barn blöjor, mat, kläder osv och även om man köper allt begagnat (ja utom engångsblöjor  och mat då   ) så kostar det ändå pengar.  
    Flera av dem jag känner som vägrar skaffa barn kommer ifrån större familjer med fler än 4 syskon. De fick helt enkelt nog av barn när de var yngre.  
  • Helle333
    Cloudy skrev 2011-02-26 21:11:49 följande:
    Att svara annat än alternativ 1 är riktigt korkat enligt mig.

Varför? De jag känner som valt bort varb lever ett precis lika bra liv som jag med barn gör. Skillnaden är att de får sova hela nätterna, har mer pengar att röra sig med osv. Och dem är nöjda med det.
    Jag skulle själv inte vilja vara utan min underbara dotter, inte ens när hon är som mest pestig =) 
  • Helle333
    HopHop skrev 2012-07-13 19:58:06 följande:

Vår civilisation har degraderat till att vi inte vill ha barn, vi vill bara underhålla oss. Ett meninglöst liv med filmer, musik, datorspel, konserter men utan äkta evig kärlek och barn. Hur lång tid till ska det ta innan det svenska folket slutar existera?
    Ja med tanke på att det dagligen föds massor med barn här så, rätt så lång tid skulle jag gissa på
  • stikkem
    HopHop skrev 2012-07-13 19:58:06 följande:

Sa allt som inte gar i linje med din uppfattning om fullvardigt liv ar meningslost?

Varfor ar det stort sett alltid de MED barn som har inskrankta och rent ut sagt korkade asikter? Sallan hor man nagot sa dumt fran nagon som valt att inte ha barn... Kan det vara att de utan barn helt enkelt ar lite mer utvecklade och har storre formaga for logiskt och brett tankande medan breeders bara foljer sina biologiska funktioner helt utan eftertanke. Ata, skita, foda barn, amma, rinse and repeat, do? Och kan inte se utanfor den lilla ramen alls?
  • bukaka
    stikkem skrev 2012-07-14 09:12:18 följande:
    Och varfor ar det ditt problem om folk avstar fran barn av andra orsaker an de biologiska?

Ar det inte mer egoistiskt forresten att envisas med att skaffa barn, trots att jorden ar overbefolkad? Bara for att man vill fora vidare sina gener och vara en "god kvinna"? Det finns miljoner av barn utan hem eller framtid, varfor prioriteras inte adoption av dessa framfor sjalv klamma ut ett barn?

Lyckligvis ar vi manniskor en art med formaga att tanka framat och intebara ar styrda av biologin, det ar val snarare ett steg bakat i evolutionen att helt utan eftertanke bli pa smallen och reproducera sig?
    Vem har sagt att det är mitt problem? Tråden tar upp det ämnet och jag säger vad jag tycker. Det är inte jag som har startat tråden. Snarare är det ert problem, samhällets problem.

Som jag har påpekat två gånger: om vi inte skulle tära på jordens resurser skulle inte överbefolkningen vara ett problem. Varför ska någon avstå från att föda barn för att du, eller någon annan, ska gå och kasta bort halva lönen på (i bästa fall) rean på H&M? 

Att det finns barn utan hem eller framtid är de berörda staternas problem. Om en kvinna vill föda barn (en biologisk rättighet), och gör det också, är det statens problem att den inte kan ge henne, eller hennes barn, det stöd som hon behöver. Inte kvinnans.

"Klämma ut ett barn, bli på smällen, reproducera sig" - vilken fin inställning du har. Den bevisar snarare att människor ÄR styrda av biologin. Du inser väl att du själv har blivit klämt ut en gång? Det heter ATT GE LIV. Du, eller ni andra som sitter här och skriver om att ni inte vill ha barn, har ni tänkt på att ni inte ens skulle sitta här och komma med era "underbara" åsikter ifall era föräldrar hade varit av samma åsikt? 

• bukaka
    Helle333 skrev 2012-07-14 09:31:18 följande:
    Ja med tanke på att det dagligen föds massor med barn här så, rätt så lång tid skulle jag gissa på
    För det ska Sverige tacka migrationen Flört 
Svar på tråden Varför väljer man frivilligt bort barn?