• Skehamn2012

Varför väljer man frivilligt bort barn?

Alltså varför vill man inte ha barn?

Vad tror ni?

För mig är det så svårt att förstå. Att skaffa barn för mig är lika självklart som att jag andas, äter, dricker, sover. Ett behov som jag aldrig skulle kunna avstå frivilligt.

Jag VET att vissa inte vill ha barn och jag accepterar det men jag behöver inte förstå det. Likaväl som det finns dom som inte förstår varför jag ville ha barn mer än allt annat på hela jorden.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför väljer man frivilligt bort barn?
  • Pudding
    bukaka skrev 2012-07-14 07:56:23 följande:
    Men herregud, det är kanske vettigare att göra sitt bästa för att inte tära på jordens resurser (t.ex. inte (över)konsumera) än att avstå från att fortplanta sig??? Det är kanske vettigare om grannen i villan bredvid inte förbrukar lika mycket el som halva Afrika (överdrift)???

Det är löjligt att säga att man VILL RÄDDA JORDEN och därför inte skaffar barn. Skrattretande ursäkt för sin egoism. Man skaffar inte barn för att man innerst inne "vet" att man kommer inte kunna shoppa, festa, resa, ha myskvällar, spendera alla pengar på sig själv, som någon här hade uttryckt det. Eller eventuellt för att man inte vill ta på sig onödigt ansvar. Och sedan kommer sådana egoister med altruistiska påståenden om att de liksom... bryr sig om hela världen, vill rädda den och helst hela mänskligheten också. Visst.
    Vaddå "avstå från att fortplanta sig"? Jag påstår inte att någon väljer att inte skaffa barn för att de vill rädda jorden, jag påstår bara att det kanske är ett etiskt riktigt val att "avstå" från barn - även om de flesta som är frivilligt barnlösa (eller barnfria?) säkert gör det utan att överväga planetens framtid, och säkert inte upplever det som att de "avstår" från något särskilt. 

Barn är fantastiska och underbara på många sätt, men alla vill inte ha barn. Punkt. Antagligen har de en känsla av att de inte skulle fungera bra som föräldrar. De ska inte behöva kallas egoistiska eller betraktas som naturvidriga avvikare bara för att de inte gör vad du verkar betrakta som människans biologiska plikt, och fortplantar sig. Människor är varken impulsstyrda djur eller skapelsens krona. Vi har förmåga att reflektera över konsekvenserna av vårt handlande INNAN vi handlar, och kan därför själva bestämma hur vi vill leva.
  • Innan soluppgången
    GalerieMaeght skrev 2012-07-14 10:24:22 följande:
    För att de följer normerna och blir inte ifrågasatta. De är så himla "normala" och tror att de därför är bättre än andra människor för det, men att vara "normal" och leva efter regelverket gör att de kanske inte reflekterar över sin tillvaro i tillräcklig utsträckning (för att undvika inskränkthet o dyl). De umgås med likasinnade och deras inskränkthet förstärks. De har en tendens att uttrycka att de är mer utvecklade o mogna än andra som inte lever som de, men vilket  skitsnack! Jag kan på rak arm säga att några av de mest omogna personer jag känner har barn. Det innebär förstås inte att det inte finns några mogna föräldrar, men föräldraskap gör inte att man per automatik blir mer utvecklad/ mogen.
    Jo det gör det ju, per automatik. Men det sker inte per automatik att mognaden/utvecklingen innebär större förståelse för andra människor men utvecklas gör man som människa när man får barn.
    Hela det här resonemanget känns ganska lustigt att någon anspelar på att vara lite klokare som faktiskt resonerar ganska inskränkt...

Men whatever...
    En del skaffar inte barn för att de inte vill. Det behövs inte motiveras mer än så. De har inte samma önskan som vi andra som har barn. Jag ser ingen anledning till att analysera det sönder och samman likvä som jag inte analyserar någon som vill ha barn så länge som de är vuxna.
  • Coruscant

Min svägerska vill inte ha barn för att hon inte vill vara gravid/fet/svullen, inte vill föda/spricka/ha ont, inte vill amma/äcklas av tanken att vara en levande napp. Inte heller gillar hon kroppsvärme och hud mot hud eller att svettas - och hon vill och orkar absolut inte vara uppbunden med ett barn som har de behoven 24 timmar per dygn. Hon gör verkligen rätt i att inte skaffa barn eftersom hon inte vill och jag är glad att ett barn slipper ha henne som mamma!

• GalerieMaeght
    Innan soluppgången skrev 2012-07-14 11:14:35 följande:
    Jo det gör det ju, per automatik. Men det sker inte per automatik att mognaden/utvecklingen innebär större förståelse för andra människor men utvecklas gör man som människa när man får barn.
    Hela det här resonemanget känns ganska lustigt att någon anspelar på att vara lite klokare som faktiskt resonerar ganska inskränkt...
    Ja säkerligen utvecklas man på något sätt - det gör du oavsett vad du gör, men att föräldraskap per automatik skulle ge en större (bättre?) utveckling än andra "livsval" är en självutnämnd dumhet - från just föräldrar Flört

Och sedan, om du inte tycker att TS fråga behöver analyseras eller diskuteras, varför ger du då dig in i debatten?
    Självklart finns det för alla frågor som man inte tycker är något att diskutera - men flesta struntar då i diskussionen och ägnar sig åt något annat. Men i stället för att göra så måste du in här och tala om hur dumma vi andra är som diskuterar här.., vilket är ett försök till att sätta dig över, göra dig lite bättre än andra. Usch för enfald och antifilosofiskt tänkande! Flört
  • Innan soluppgången
    GalerieMaeght skrev 2012-07-14 11:40:02 följande:
    Ja säkerligen utvecklas man på något sätt - det gör du oavsett vad du gör, men att föräldraskap per automatik skulle ge en större (bättre?) utveckling än andra "livsval" är en självutnämnd dumhet - från just föräldrar Flört

Och sedan, om du inte tycker att TS fråga behöver analyseras eller diskuteras, varför ger du då dig in i debatten?
    Självklart finns det för alla frågor som man inte tycker är något att diskutera - men flesta struntar då i diskussionen och ägnar sig åt något annat. Men i stället för att göra så måste du in här och tala om hur dumma vi andra är som diskuterar här.., vilket är ett försök till att sätta dig över, göra dig lite bättre än andra. Usch för enfald och antifilosofiskt tänkande! Flört
    Jag tror att du fattade min poäng eller för det var ju rent krasst det jag skrev det sker inte per automatik att mognaden/utvecklingen innebär större förståelse för andra människor...
    Jag pratade om ditt resonemang kring utveckling/mognad och inte hela TS i sig. Hade det varit som du tror så har du rätt, då hade jag inte diskuterat alls. Det är precis som du säger väldigt irriterande när det dyker upp lustigkurrar som säger att man inte ska diskutera det TS vill.
  • stikkem
    bukaka skrev 2012-07-14 10:44:10 följande:
    Det är inget argument alls, utan mitt försök att påvisa det paradoxala i situationen. Nu när era föräldrar har gett er liv och allt det tillhörande, nu när ni FINNS TILL och har själva varit barn en gång, ja, då kan man påpeka hur värdelöst det skulle vara att ha barn. För ni finns ju redan till, för era föräldrar har "stått ut" med er. Och var ser du att jag diskuterar hur det var generationer innan oss?

Kaniner reproducerar sig :) Människor ger liv. Det har inget med religion att göra utan om att man, som människa, ska vara av högre uppfattning om sig själv.   

Jag hade inte ens någon tanke om att göra antaganden om vem du ("eller någon annan", som jag skrev) är, jag har så många andra större eller mindre problem här i livet :) Just det var faktiskt ett argument mot ursäkten om att jorden är överbefolkad. Som jag nu skriver för fjärde gången: skulle inte du, ELLER NÅGON ANNAN, vara en väsentlig del av vår konsumtionsgalna generation, skulle inte överbefolkningen vara ett problem.  
    Ifall det nu spelar nagon roll sa ar jag helt overtygad om att en del av problematiken med min asikt att barn inte ar nagot sjalvklart for alla ar sakerligen det faktum att mina foraldrar hade det ett rent helvete med min syrra, langt upp efter sen tonar. Utan tvekan sa tror jag mina foraldrar hade valt annorlunda om de hade haft facit i hand.

Sa for att mina foraldrar och deras forhallande overlevde att ha barn, ar det en given orsak att jag ska offra 15 ar av mitt pa ett stormigt och extremt negativ tillvaro? Varfor? Exakt vas tjanar jag, samhallet eller jorden pa det?

Istallet for att njuta av livet som det ar, stabilt, karleksfullt, utvecklande och spannande?

Vad du an pastar sa AR jorden overbefolkad.
  • alanbanks

Min kompis, ca 30, säger: Varför ska jag skaffa fler när det finns så många att hjälpa?
    Min 50-åriga vän: andra prioriteringar, prganisationsutvecklare i andra länder, vill ha friheten att kunna åka till ett annat land och jobba ett par år. Vill kunna göra det hon vill. Har dock varit gift med en man med barn.

• GalerieMaeght
    alanbanks skrev 2012-07-15 06:18:05 följande:
    Min kompis, ca 30, säger: Varför ska jag skaffa fler när det finns så många att hjälpa?
    Min 50-åriga vän: andra prioriteringar, prganisationsutvecklare i andra länder, vill ha friheten att kunna åka till ett annat land och jobba ett par år. Vill kunna göra det hon vill. Har dock varit gift med en man med barn.
    Gött med folk som vågar köra sitt eget "race".
  • murderdoll13

För att man vill vara ensam.

• stikkem
    murderdoll13 skrev 2012-07-15 13:57:16 följande:
    För att man vill vara ensam.
    Hmm. Tror du verkligen det? Att folk avstar fran barn for att de vill vara ensamma...?
Svar på tråden Varför väljer man frivilligt bort barn?