• karet

    Hur sjutton gör man "kurdiskt ris"?

    Är det någon här som vet hur man ska göra för att lyckas med sånt där utländskt ris. Sånt som alla persiska, kurdiska, turkiska etc lyckas med.

    Ni som vet vad jag menar vet vad jag menar, ni som inte vet kan jag inte förklara för, sorry :P

    Såå, nån som kan ge en riktigt bra förklaring så jag kan klara det här hemma?

  • Svar på tråden Hur sjutton gör man "kurdiskt ris"?
  • Tecken

    Menar du pilaf/pilav? Googla, finns mängder med recept på nätet.

  • karet

    Nej, det tror jag inte att jag menar.

    Jag menar helt vanligt vitt ris, men de får "konsistensen" så galet perfekt.

  • Tecken
    karet skrev 2011-03-03 18:51:39 följande:
    Nej, det tror jag inte att jag menar.

    Jag menar helt vanligt vitt ris, men de får "konsistensen" så galet perfekt.
    Aha, då vet jag inte. Riskokare?
  • M C

    Det är själva riset som är annat, det kan vara jasminris, rundkornigt, brutet - det finns en uppsjö av ris som alla har olika egenskaper.
    Beskriv vad du är ute efter så kanske vi kan lista ut vilket ris du menar.


    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Grätchen

    En vän från Iran brukar  tvätta riset ordentligt
     Koka tills det är halvfärdigt i saltat vatten, häll av vattnet.
     Ner med riset i kastrullen igen, rör ner smör( ibland saffran),vira en kökhanduk på kastrull-lock, sätt tillbaka kastrull på plattan på låg värme och låt riset" ångkoka" färdigt.

    Inte en aning om det är så man ska göra, men när han tillagar sitt ris på det viset skulle jag kunna bara äta riset enbart.
    Sååå gott är det..-)

  • Grätchen

    Han brukar använda basmatiris, men jag gissar på att det även funkar med annat ris.

  • TheReLe

    Vi använder bara jasminris (hela korn) och kokar upp typ 1dl ris med 2 dl vatten dvs dubbelt så mkt vatten som ris) saltar och häller olivolja i.. Så fort vattnet kokar sätter vi plattan på lägsta och sedan får det stå så.. Ibland rör man i med en träslev.. Men riset sköter sig själv helt enkelt..
    OBS! Det ska inte kokas upp på högsta talet på plattan utan typ två snäpp nedanför..

  • M C
    Grätchen skrev 2011-03-03 18:59:55 följande:
    En vän från Iran brukar  tvätta riset ordentligt
     Koka tills det är halvfärdigt i saltat vatten, häll av vattnet.
     Ner med riset i kastrullen igen, rör ner smör( ibland saffran),vira en kökhanduk på kastrull-lock, sätt tillbaka kastrull på plattan på låg värme och låt riset" ångkoka" färdigt.

    Inte en aning om det är så man ska göra, men när han tillagar sitt ris på det viset skulle jag kunna bara äta riset enbart.
    Sååå gott är det..-)
    Så gör man med grötris och då får man sushiris. Tvätta alltså.
    Om man tar arbori-ris och gör i stekpannan med vitlök, olivolja, gurkmeja/saffran och builjong får man typ paellaris. Jättegott, gärna med lite knaperstekt undersida.

    Har du provat att googla på kurdiskt ris?
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    karet skrev 2011-03-03 18:51:39 följande:
    Nej, det tror jag inte att jag menar.

    Jag menar helt vanligt vitt ris, men de får "konsistensen" så galet perfekt.
    Helt vanligt? Du vet, de är väldigt olika de "helt vanliga" rissorterna.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • karet
    M C skrev 2011-03-05 09:20:49 följande:
    Helt vanligt? Du vet, de är väldigt olika de "helt vanliga" rissorterna.
    Jag är fullt medveten om att de olika risen har olika utseende, smak, egenskaper osv osv. (Jag är kock så lite koll har jag)

    Det jag menade med "helt vanligt" var i motsats till pilaffris, att det inte var det utan att riset ser "helt vanligt" ut, vitt och så. Inga kryddor, inga färger etc.
Svar på tråden Hur sjutton gör man "kurdiskt ris"?