• Anonym

    Sfinkterruptur som läkt BRA!

    Tydligen så gick jag sönder mer än de trodde vid förlossningen. Först sa de att det bara skulle sys litegrann. Men sen insåg de att det var sfinkterruptur och jag fick sövas och sys. Det har gått bra, klart det spänner och svider där nere men jag överlever. Ni som råkat ut för detta, har ni några tips till mig? Vore skönt om ni inte skrämde upp mig alltför mycket dock, utan mer förslag på knipövningar och sånt ni gjort som hjälpt osv. Min mamma råkade ut för detta med mig men det läkte bra och hon gick knappt sönder vid nästa förlossning. Det är den bilden jag vill ha. SÅ berätta inte om tusen tråkiga saker, utan snälla ta det som gått bra och varför!

    Såhär i efterhand blir jag lite sur då jag gått i samtal innan av rädsla för just detta. Ändå behandlade personalen mig som att detta var helt normalt och inte alls nån vidare förklaring till hur det ser ut och vad som hänt osv. Vet fortfarande inte på vilket sätt det är trasigt eller sytt, bara att de klassade det om grad 4.

  • Svar på tråden Sfinkterruptur som läkt BRA!
  • Anonym

    Som jag skrev ville jag höra om BRA och positiva resultat. Den där tråden gör mig bara rädd för många verkar väldigt bittra och arga då det INTE läkt bra. Jag förstår dem fullt ut, det är ju sånt de varit med om som jag är rädd för!! Vill inte läsa sånt... Men ingen verkar ju ha läkt bra eller så ligger tråden fel, ska kolla lite mer...

  • Erill

    Jag drabbades vid min andra förlossning för drygt ett år sedan. Jag var livrädd till en början och var helt säker på att jag skulle få oerhörda men. Så fort jag fick började jag med knipövningar och var redan vid efterkontrollen hyfsat återställd.

    Jag fick heller ingen förklaring och skuldbelade mig själv väldigt mycket för att jag inte förmådde hålla emot tillräckligt. Läkaren som gjorde efterkontrollen menade att det berodde på att min förlossning gick så fort. Jag har dock efteråt träffat en mycket kunnig och välrekommenderad gynekolog som menade att om personalen gör sitt jobb ordentligt ska dessa skador inte kunna uppstå.

    Det som var svårast för mig och som tog längst tid var att återfå ett normalt sexliv utan smärtor. Idag är jag helt återställd på alla plan. Jag har inga av de problem som man kan läsa om i tråden ovan. Mitt råd till dig är knip (jag kniper fortfarande dagligen) och åter knip. Låt det ta tid, kontakta gyn om du får problem.

    Om du ska få fler barn och vill föda vaginalt se till att personalen är medveten om att du drabbats och att de hjälper dig att hålla emot. Vill du inte föda vaginalt igen stå på dig om snitt. det är din kropp!!

  • Anonym

    de i tråden är inte alls bittra och alla där har inte bestående men! om du läst hade du förstått det. vissa har dock blivit oerhört ledsna över det som hänt, eftersom det är en stor skada! så de hjälper varandra, de är inte där och skriver bittra saker jämt. de hjälper varandra!

    såklart finns det dom som har skador som inte läkt bra. tyvärr!!

    jag drabbades för över ett år sedan, total sr ruptur. grad 3.. min skada är helt läkt, inga somhelst men idag. men jag är ledsen över det som hänt och velar fortfarande för hur jag ska föda nästa gång.

    det finns gott om folk som har läkt bra!

    därför är det en bra tråd!!

  • LilleJag87

    Jag drabbades av detta vid min förlossning för 15 månader sedan, på grund av lite krångel med läkningen hade jag nog besvär längre av vad jag behövt annars. Känner inte av några besvär längre :)

  • Kalinka

    Jag förstår dig TS, att du bara vill höra positiva saker. Jag fick i alla fall en partiell sfinkterruptur när vår dotter föddes för snart 3 år sedan. Blev också sövd och syddes ordentligt på operation efteråt. Har inga restsymtom alls, utan min ruptur är väldigt bra lagad. Ska snart föda barn nr 2 om 1-2 veckor, och kommer bli igångsatt innan BF, för att barnet inte ska bli för stort, och på så vis optimera förutsättningarna.

    I mitt fall var det troligtvis en sugklocka som ställde till det. BM höll emot med perinealskydd, och det är möjligt att jag fått en total ruptur om inte hon hållit emot.


    Det är inte alltid lätt att vara förälder, men det är alltid underbart!
  • Anonym

    Ja det är säkert en bra tråd, jag menar inget illa att de är bittra (de som är det). Jag skulle va precis likadan. Men när man är som mest sårbar ser man ju bara allt negativt, därför vill jag BARA höra om positiva saker. Men jag tvingar ingen att skriva här...

    Ni som skrivit iaf, tack och va skönt att ni läkt bra och inte har besvär nu! Toabesöken går bra så det känns hoppfullt. Hur gör ni knipövningar? Jag försöker spänna o slappna av när jag kommer ihåg.. I dagsläget har det säkert läkt ihop men nu börjar stygnen kännas rejält, de ska ju gå bort av sig själva. Får väl se vad de säger på efterkontrollen. Det jag är rädd för är just sexet, av andra skäl har jag haft besvär med underlivet förut och haft sprickor som inte velat läka på länge pga nån slags inflammation. Det är inte kul! Hon som förslöste mig var ju student men de höll emot med tvättlappar och sånt. Ingen sugklocka och det gick nog inte jättefort. Efte att jag var öppen 10 cm tog det kanske 2 tim, tyckte jag krystade i en evighet. Men jag stod ut mycket pga att de sa "nu ska du bara andas, nu måste vävnaderna täjnas, nu ska bebisen åka in och ut en stund" osv... Gjorde precis så. Men men jag lär aldrig få veta. Tur att jag är så upptagen med min älskling nu att jag inte orkar tänka på det här. Än så länge har jag inge större besvär, men jag är rädd för vad som händer när allt ser fint ut... kommer det kännas bra då?? Törs man chansa igen osv??

    Fast egentligen läser man ju om folk som inte gått sönder speciellt mycket och blivit sydda ett par stygn av barnmorska helt galet. Att det läkt konstigt eller tajt och gjort sexlivet jobbigt. Så på så vis kanske man hade tur som fick sys av läkare haha...

  • Anonym
    Kalinka skrev 2011-03-18 20:07:08 följande:
    Jag förstår dig TS, att du bara vill höra positiva saker. Jag fick i alla fall en partiell sfinkterruptur när vår dotter föddes för snart 3 år sedan. Blev också sövd och syddes ordentligt på operation efteråt. Har inga restsymtom alls, utan min ruptur är väldigt bra lagad. Ska snart föda barn nr 2 om 1-2 veckor, och kommer bli igångsatt innan BF, för att barnet inte ska bli för stort, och på så vis optimera förutsättningarna.

    I mitt fall var det troligtvis en sugklocka som ställde till det. BM höll emot med perinealskydd, och det är möjligt att jag fått en total ruptur om inte hon hållit emot.
    Intressant! Det har jag också tänkt på för min bebis kom nästan 2 veckor innan bf och vägde nästan 4 kg! Tänk om jag gått över 2 veckor, dvs 4 veckor till. Då hade han varit enorm! Jag frågade om hur stor risken är nästa gång. De sa "större pga gamla ärr, men mindre för att du är omföderska". Hmmm...
  • Anonym
    Erill skrev 2011-03-13 19:58:10 följande:
    Jag drabbades vid min andra förlossning för drygt ett år sedan. Jag var livrädd till en början och var helt säker på att jag skulle få oerhörda men. Så fort jag fick började jag med knipövningar och var redan vid efterkontrollen hyfsat återställd.

    Jag fick heller ingen förklaring och skuldbelade mig själv väldigt mycket för att jag inte förmådde hålla emot tillräckligt. Läkaren som gjorde efterkontrollen menade att det berodde på att min förlossning gick så fort. Jag har dock efteråt träffat en mycket kunnig och välrekommenderad gynekolog som menade att om personalen gör sitt jobb ordentligt ska dessa skador inte kunna uppstå.

    Det som var svårast för mig och som tog längst tid var att återfå ett normalt sexliv utan smärtor. Idag är jag helt återställd på alla plan. Jag har inga av de problem som man kan läsa om i tråden ovan. Mitt råd till dig är knip (jag kniper fortfarande dagligen) och åter knip. Låt det ta tid, kontakta gyn om du får problem.

    Om du ska få fler barn och vill föda vaginalt se till att personalen är medveten om att du drabbats och att de hjälper dig att hålla emot. Vill du inte föda vaginalt igen stå på dig om snitt. det är din kropp!!
    Hur var det jobbigt för dig ang sexlivet? Vad gjorde att det tillslut blev bra igen? 
  • Kalinka
    Anonym skrev 2011-03-19 14:23:56 följande:
    Intressant! Det har jag också tänkt på för min bebis kom nästan 2 veckor innan bf och vägde nästan 4 kg! Tänk om jag gått över 2 veckor, dvs 4 veckor till. Då hade han varit enorm! Jag frågade om hur stor risken är nästa gång. De sa "större pga gamla ärr, men mindre för att du är omföderska". Hmmm...
    Jag tycker också att det är svårt att få något riktigt bra svar på hur stor risken är, men den verkar vara mindre.

    Angående sexlivet så spelar det stor roll om man ammar eller inte. Jag ammade, och de sköra slemhinnor som man ofta får då, i kombination med att vara ihopsydd där, gjorde att jag och maken inte började komma igång med något riktigt sexliv förrän vår dotter var 6 månader. Å andra sidan så var det helt normalt igen, och jag skulle säga att det snarare har varit bättre, sedan hon var 13 månader ungefär. Mer frekvent och skönare, än innan vi fick barn.

    Den bästa rekommendationen jag kan ge angående det är att ta det lugnt. Vi provade första gången efter 2 månader, men det var verkligen ingen höjdare. Vi avbröt ganska snart, för att det gjorde mest ont, och kändes jättestramt. Det dröjde nog 2 månader till innan vi försökte igen, men först efter 6 månader, som sagt, började det kännas någorlunda normalt.
    Det är inte alltid lätt att vara förälder, men det är alltid underbart!
Svar på tråden Sfinkterruptur som läkt BRA!