• flumhum

PCOS är det kört nu?

hej, tänke kolla här om det finns några med pcos som lyckats gå ner i vikt och fått barn?.
    har pcos och kämpar som en blå dåre med att gå ner  i vikt men det går trögt och väldigt sakta, jag närmar mig 22 år vilket får mig att känna mig gammal. 
    Vill verkligen ha barn men vet inte om jag någonsin kan ta mig ner så mycket i vikt som jag behöver.
    på 3 år har jag kämpat mig ner 19 kilo, dock i omgångar gick ner från 136 till 116 på bara ett halv år för att sen bki sjuk i ibs och underfunktion av köldkörteln och gick då upp 5 kilo vilket jag nu igen  gått ner men står still.
    så söker väll mer lite solskens historer så man kanske orkar kämpa vidare.

just nu känns det som jag aldrig kommer få barn just för jag läst att efter 25 blir det svårare. så då lär det väll bli helt omöjligt för mig som inte ens har mens.

• Svar på tråden PCOS är det kört nu?
  • littlepixiegrl
    flumhum skrev 2011-03-10 15:58:20 följande:
    Det låter ju jätte bra, då ska jag forska vidare om de finns något annat alternativ för en operstion fast man har tarmproblem. de kanske har något annat sätt att göra den utan att kapa en liten bit tarm..
    tack så hämskt mycket för infot var jätte bra. 
    Det funkar inte med någon typ av gastric banding op då? Då tas ingen del av tarmen bort!

http://www.hda-online.org.uk/obesity/surgery/banding/gastric-banding.html
    @-`-,-- Isobel Róisín, mitt busfrö, f. 22 maj -09 --,-´-@
  • flumhum
    littlepixiegrl skrev 2011-03-24 12:28:32 följande:
    Det funkar inte med någon typ av gastric banding op då? Då tas ingen del av tarmen bort!

www.hda-online.org.uk/obesity/surgery/banding...
    bandet gör de ju inte länger, då de kan vandra i kroppen, annars hade jag det som en ide, men fick avslag på det, det ända de gör är att koppla bort en bit av tarm och magsäcken.

• littlepixiegrl
    flumhum skrev 2011-03-24 12:52:58 följande:
    bandet gör de ju inte länger, då de kan vandra i kroppen, annars hade jag det som en ide, men fick avslag på det, det ända de gör är att koppla bort en bit av tarm och magsäcken.

Ah, ok!
    Lycka till med allt iaf, jag håller tummarna för dig 
    @-`-,-- Isobel Róisín, mitt busfrö, f. 22 maj -09 --,-´-@
  • flumhum
    littlepixiegrl skrev 2011-03-24 16:02:57 följande:
    Ah, ok!
    Lycka till med allt iaf, jag håller tummarna för dig 
    Tack så mycket! :D
  • Ikka
    flumhum skrev 2011-03-24 11:17:14 följande:
    hormonellt har inget med pco utredningen att göra utan hade med min konstiga magvärk att göra innan de hitta felen. så du kan andas ut :D.

kan förstå det, det är lite därför jag inte vill jobba på förskola längre, känns som får jag ett skov med ibsen eller mens verk så kan inte jag fungera normalt, och alla som jobbar på förskola vet väll att man inte kan lämna barn ensama för att rusa på toa eller bra gå hem mitt i alltihop. så det är en stor orsak till att jag kommer försöka omutbilda mig om jag nu kommer in i höst..

de är bra, då har du iaf mens, då kanske den är mer regelbunden för dig? då vet du väll ungefär när du har ägglossning eller? de är ju bra. iaf om de går att pricka in ägglossningen.
    Okej, jag andas ut...=P

Jo, fast jag kan bita i när det kommer oftast...även om jag blir lite låg och mår rätt illa....

Ja, fast nu menar jag ju att mensen den här gången funkade som den skulle - höll i sig i typ 5 dagar, inte alltför ovanligt ont etc. ÄL hade jag ju inte innan den, gick ju på Provera. Vet alltså inte om jag kommer få mens i kommande månad utan Provera och vet således inte när ÄL är heller. Och dessutom är det ju inte självklart att jag har haft en ordentlig ÄL heller ens under de perioder när mina cykler varit på 30 dagar så som de varit ända tills i nov förra året (funkade så ungefär hela tiden under 2-3 år, innan dess hoppigare). Får veta mer om det hela i maj som sagt. Men visst, om jag chansar hej vilt på att jag just nu har en cykel på 30 dagar från min första mensdag nu i förra veckan så har jag ju ÄL om ca 2 veckor då eftersom någon med PCOS brukar ha det ungefär 10 dagar före, men det är ju individuellt. En helt ny vetenskap att lära sig, jag som ändå tog mig tid att komma in i hur en "vanlig" kvinnokropp funkar. Nu är det bara att utesluta det och lära om och ja...Ibland känns det tufft att tänka så...Men jag är hoppfull, klart det ska bli baby här - förhoppningsvis rätt snart också. ;)
  • S  a  r  a  h

Jag är i samma sits som du!! har du msn?? kram!

• flumhum
    S a r a h skrev 2011-03-29 16:36:00 följande:
    Jag är i samma sits som du!! har du msn?? kram!
    ja jag har msn :P kan pma dig om du vill

• flumhum
    Ikka skrev 2011-03-25 19:30:07 följande:
    Okej, jag andas ut...=P

Jo, fast jag kan bita i när det kommer oftast...även om jag blir lite låg och mår rätt illa....

Ja, fast nu menar jag ju att mensen den här gången funkade som den skulle - höll i sig i typ 5 dagar, inte alltför ovanligt ont etc. ÄL hade jag ju inte innan den, gick ju på Provera. Vet alltså inte om jag kommer få mens i kommande månad utan Provera och vet således inte när ÄL är heller. Och dessutom är det ju inte självklart att jag har haft en ordentlig ÄL heller ens under de perioder när mina cykler varit på 30 dagar så som de varit ända tills i nov förra året (funkade så ungefär hela tiden under 2-3 år, innan dess hoppigare). Får veta mer om det hela i maj som sagt. Men visst, om jag chansar hej vilt på att jag just nu har en cykel på 30 dagar från min första mensdag nu i förra veckan så har jag ju ÄL om ca 2 veckor då eftersom någon med PCOS brukar ha det ungefär 10 dagar före, men det är ju individuellt. En helt ny vetenskap att lära sig, jag som ändå tog mig tid att komma in i hur en "vanlig" kvinnokropp funkar. Nu är det bara att utesluta det och lära om och ja...Ibland känns det tufft att tänka så...Men jag är hoppfull, klart det ska bli baby här - förhoppningsvis rätt snart också. ;)
    Starkt jobbat!.

ah ja med pco gör ju allt man lärts sig och trott var normal onormalt, de värsta är väll att man inte vet med hel säkerhet om man ska ha mens eller inte, hur kan man då veta om man är gravid eller ej!? :S att ta gravtest varje månad blir ju väldigt dyrt...men men, kommer nog lära sig snart.

• Ikka
    flumhum skrev 2011-03-29 16:43:05 följande:
    Starkt jobbat!.

ah ja med pco gör ju allt man lärts sig och trott var normal onormalt, de värsta är väll att man inte vet med hel säkerhet om man ska ha mens eller inte, hur kan man då veta om man är gravid eller ej!? :S att ta gravtest varje månad blir ju väldigt dyrt...men men, kommer nog lära sig snart.
    Ja, det ställer det hela på sin ända det här med PCO/PCOS helt klart.
    Tester (både ÄL och grav.) går ju att köpa billigt över nätet, men känns lite segt att göra det varje månad bara för att man inte vet om man har haft ÄL eller om man skulle haft mens eller inte och ja... det blir ju en del pengar i längden så klart också...;)

Hoppas på det bästa!
Svar på tråden PCOS är det kört nu?