• snusmumriken03

    Vad är IVF, hur går det till?

    Hej!

    Någon som kan förklara för mig vad ett IVF är och hur det går till?

    Har precis fått reda på att min man knappt har några spermier och allt känns hopplöst!!
    Vad gör man nu liksom??
    Ska till läkaren för vidare kontroller men vill veta lite vad det finns för möjligheter till att få ett barn, om det nu finns...

    Finns det någon som fått barn ändå?

    Tacksam för svar!!

  • Svar på tråden Vad är IVF, hur går det till?
  • Vickan I

    Vi har fått en toppenfin son och jag är förhoppningsvis gravid igen (plussade för några dagar sedan) genom IVF (ICSI). Har också en sambo med vääääldigt få spermier och vi har genomgått vad som kallas ICSI. Om din sambo har få spermier så är det ICSI som med största sannolikhet kommer bli aktuellt för er med. Det finns hjälp att få och så fort man blir mer insatt i ämnet så känns det inte lika hopplöst och skrämmande .

    Om du går in på fertilitetsguiden.nu så finns det massa lättförstådd info för oss lekmän.

    http://www.fertilitetsguiden.nu/therapyOptions/AssistedReproduction/ICSI/index.asp


    (¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • JAG är BÄST

    IVF är där man behandlar kvinnan med hormoner för att sedan plocka ut ägg för befruktning utanför kroppen i ett labb.

    Är det manlig fertiltet som är orsaken sä är det inte kört bara för att det är få å slöa spermier. OM läkarna anser efter prover så testats det först inimination,anser dom det bortkastat(vilket jag anser privat nu pga att det är 0 att ha sex i sängen).

    Nannars så blir det IVF du behandlar som vanligt och han får får plocka ut sina permier via pungen om inga lever via sin "sats",...
    Ofta så får mannen hålla sig utan utlösning mellan 4-6dar beroende kvallan, antalet mm innan utlösning inför IVFet

    Håll upp huvudet,,det är INTE KÖRT TS!!!!!!!!!!!!!!!1

  • JAG är BÄST
    Vickan I skrev 2011-03-05 20:09:19 följande:
    Vi har fått en toppenfin son och jag är förhoppningsvis gravid igen (plussade för några dagar sedan) genom IVF (ICSI). Har också en sambo med vääääldigt få spermier och vi har genomgått vad som kallas ICSI. Om din sambo har få spermier så är det ICSI som med största sannolikhet kommer bli aktuellt för er med. Det finns hjälp att få och så fort man blir mer insatt i ämnet så känns det inte lika hopplöst och skrämmande .

    Om du går in på fertilitetsguiden.nu så finns det massa lättförstådd info för oss lekmän.

    www.fertilitetsguiden.nu/therapyOptions/Assis...
    Sorra TS glömde alternativet ICSI,,!!!
  • mg79

    Min IVF gick till så här: 

    Ett visst antal dagar efter första mensdag fick jag börja spraya med en nässpray som skulle "ner reglera" mig, denna spray togs tre ggr per dag på exakta klockslag. Efter ytterligare ett antal dagar fick jag en blödning, och några dagar efter denna fick jag börja med att ta en spruta en gång per dag, samtidigt som jag fotsatte ta nässpray nu för att öka äggproduktionen.

    Blodprover och ultraljud gjordes regelbundet hos gynekolog under hela behandlingen, och min sambo skulle se till att få utlösning var tredje dag ungefär...  När äggen var tillräckligt många och stora fick vi åka till Linköping för äggplock som tog en halv dag ungefär. (själva ingreppet bara 10 min)...

    Två dagar senare fick vi komma tillbaka och sätta in två embryon, eftersom inget av dem var av sk "toppkvalitet". Hade de varit det, hade bara ett satts tillbaka...  

    Sen var det bara att vänta i två veckor innan gravtest... det var nog det jobbigaste faktiskt.

    Lycka till med din behandling, och tappa inte tron!  

  • Pimpinellan

    Det föds flera tusen IVF-barn varje år i Sverige så helt klart lyckas ju många. Kanske inte på första försöket eftersom oddsen är runt 22% att få barn på ett försök,men med några försök så.

  • snusmumriken03

    Tack för alla ni som svarat! Det är en tröst..

    Men finns det andra "ingrepp" eller nåt man kan göra för att han ska få "bättre" spermier?

  • JAG är BÄST
    snusmumriken03 skrev 2011-03-05 21:41:04 följande:
    Tack för alla ni som svarat! Det är en tröst..

    Men finns det andra "ingrepp" eller nåt man kan göra för att han ska få "bättre" spermier?
    Har han en dålig produktion sedan innan så finns det inget att göra.
  • Kivifrukt

    Jag började med nässpray 2 ggr om dagen i ca 3 veckor, sen en spruta/kväll  i 2 veckor eller nåt. Under tiden tog jag 3 blodprov och undersöktes 2 ggr för att se hur jag svarade på hormonbehandlingen. ca 36h innan ägget skulle plockas ut fick jag ta en spruta. att ta ut ägget var lite obehagligt men gjorde inte ont. fick ut 5 ägg varav 2 befruktades normalt. 3 dagar senare sattes ett ägg in och nu är jag gravid.
    ge inte upp!!!

Svar på tråden Vad är IVF, hur går det till?