• mirakel

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Hejsan!

Om man som jag har barn sedan tidigare,
    men nu har ny sambo sedan 7 år tillbaka och nu inte kan få det/de barn vi önskar...(han har inga barn)
    pga. min ålder o dåliga värden på äggkvantitet/kvalitet....
    Vi har varit privat på CVL o på "nåder" fått göra ett ivf-försök som avbröts pga. dåligt resultat...fick endast en äggblåsa.... sedan rekommenderade de ÄD.. o sa om jag skulle hinna fram i nån kö var det utomlands som gällde, o vägrade göra fler ivf-er.

Vi är nu precis hemkomna efter att ha fått ett embryo insatt i Finland. :)
    Jag fyller 43 om några veckor.

Tänker såklart skicka in ansökan....men vad tror ni ang. att JAG har barn sedan tidigare??+ min ålder... om jag läser här ang. ålder så kunde jag ju fått hjälp (men inte i mitt landsting) i Sverige om man kunnat få hjälp omgående..-eller? men som ni alla vet är ju kön i Sverige enormt seg..

Någon i samma sits??

Kram  

• mirakel

o hej igen :)
    kollar på blanketten för ansökan om ers. i efterhand....vad fyllde ni i på tex. 

för vilken sjukdom/lr skada: infertilitet lr. barnlöshet lr sekundär barnlöshet....lr??

När fick du vården? ÄD-dagen- ett datum- eller från man började medicinera lr när sambon lämnade sperma.??  

är vårdgivaren ansluten till allmänna sjukvårdssystemet?? AVA finland - någon som VET
    visade ni EU-kort? skulle man gjort det?? 

planerade du att söka vård utomlands: ja..det gjorde man väl...
    skiljer sig den vård du skulle fått i S. från den du fått utomlands... : nej, antar jag? 

läste någonstans här att båda i ett sambopar skulle skriva på men blanketten riktar sig ju bara till en person..hur gjorde ni där?

Känns ju som om det är viktigt att allt blir rätt .... min fasa o "kryssa fel" o så skiter det sig - ska tillägga att jag ryyyyser vid tanken på FK så om ni kan hjälpa mig här är jag mer än glad!! Kram

• mirakel
    Vad gulliga ni är!!
    TACK för alla svar!! BollanB, RigaMaria, Hemliga damen och WildaMathilda!
    Nu ska här ansökas :) KRAMAR
  • mirakel
    RigaMaria,(lr någon annan som vet) 3 behandlingar.... menade du hela ÄD-försök då ? lr ett o två frysförsök?
    Jag ska göra ett frysförsök nu snart, o funderar om man ska ansöka på nytt (som försök 2) när man betalat det..
    Har ännu ej fått svar på min ansökan, men HOPPAS!! 

• mirakel

Hej,
    vi fick tillbaka våra utlägg för vårt första ÄD från FK. (AVA Finland)
    Jag var då 42 år.
    Nu är jag 43 o ska åter göra ett försök, trodde nog att det var kört med ersättning nu...efter man fyllt 43...
    men när jag läser här inser jag att så kanske inte är fallet...
    bara att samla kvitton o hoppas :)
    Gillar denna tråd, utan den veti17 om vi gjort något mer försök....
    TACK för att ni delade med er av info. som gjorde att vi sökte o fick pengar tillbaka!!/ och nu kommer söka igen.
    Kramelikram o ha en bra dag!

• mirakel

Jag undrar precis som NInacamilla....
    har gjort 2 försök med äggdonation...
    sökt för ET båda gångerna o fått beviljat pengar tillbaka...(nu ska vi snart göra ett försök med en tredje donator..)

De FETförsök ( vi har gjort 2 ) vi gjort kan vi söka för dessa också eller är det max tre försök man kan få pengar för??  
    Räknas FETförsöken  liksom in i ETförsöken ??
    eller INTE??

Någon som frågat? /vet? 

• mirakel

Jag har fått tillbaka pengar. Gjorde försöken när jag var 42 och 43.
    Jag har barn sedan tidigare, min sambo som är yngre har inga egna. 
    Ska snart ansöka igen. Nu är jag 44. Får återkomma om resultatet. :)

Tar åter upp frågan om antal försök man kan få ersättning för.
    Vi har bara ansökt för färsk-försöken.
    Och detta blir ju vårt 3ie ET. 
    Har ju även gjort 2 FET.... är det värt att ansöka om dem också??   
    Ska jag välja vill jag ju hellre spendera de tre (eller har man fler?)
    försöken som man kan få pengar tillbaka för på de dyra ET-försöken.
    eller räknas de in i ET-försöken? 

Någon som vet??          

• mirakel

WOW!! o TACK NinaCamilla.... !! (Jag ringer inte FK i första taget! har dåliga erfarenheter sedan tidigare...)
    Klart jag ska ansöka då!!

Kram  

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?