• Yennefer

    Återställa manlig sterilisering

    Har levt ihop med min man i några år nu och har det verkligen hur bra som helst. Enda problemet är att vi nu vill ha barn tillsammans och han är steriliserad, något han idag ångrar. Det är över 10 år sedan han gjorde det här och jag undrar... finns det någon chans att det på något sätt går att återställa eller är det bara att glömma? Vi har pratat om insemination i Danmark men varken han eller jag är helt ok med den lösningen, vill ju ha hans barn :(
    Han mår inte bra på det här och har själv svårt att ta tag i och läsa om ämnet.

    Känner mig helt tom inuti och livet känns så oerhört orättvist. Skulle verkligen uppskatta svar på den här frågan för när jag har sökt efter svar på olika sidor har svaren varierat eller varit otydliga.

  • Svar på tråden Återställa manlig sterilisering
  • Philippa

    Han kan alltid ringa urologmottagningen och fråga.... men ju mer tid som ha gått ju svårare är det....

  • varfördåför

    det skall gå men lanstinget är nog inte så sugna på att fixa och det är svårare att ställatillbaka en manlig sterelisering då sädesledarna är tunnare + att kroppen kan ha gjort antikroppar mot spermierna (vet inte varför den gör det dock). men som sagt det skall gå, kan bli svårt att få till i Sverige.

    Jag funderar lite om man inte kan ta spermierna direkt ur där de skapas, typ som då man plockar ägg och sedan insiminera?! det skulle jag ha kollat upp om jag var ni


    Alvin, Ilon, Douglas och Junie
  • Yennefer
    varfördåför: Såg något om Tesa/Pesa här på forumet och det verkar vara det du pratar om :) Skall kolla upp det närmare och om det kan vara något som kan vara värt att testa. Försöker få karln att sluta dra sig inför att ringa urologmottningen också, verkar vara ett ångestmoment för honom :(
  • varfördåför
    Yennefer skrev 2011-03-11 09:19:03 följande:
    varfördåför: Såg något om Tesa/Pesa här på forumet och det verkar vara det du pratar om :) Skall kolla upp det närmare och om det kan vara något som kan vara värt att testa. Försöker få karln att sluta dra sig inför att ringa urologmottningen också, verkar vara ett ångestmoment för honom :(
    hoppas att det löser sig för er

    jag ser det som en liten tröst att det GÅR att göratillbaka min sterelisering, även om jag kanske aldrig vill eller aldrig får igenom det hos lanstinget om jag skulle vilja men bara tanken att det kan gå tröstar lite (fast jag är ju kvinna ås det är juinte samma sak)
    Alvin, Ilon, Douglas och Junie
Svar på tråden Återställa manlig sterilisering