• Runawaybride

    Tvillingar???

    Hej!

    Jag undrar om någon vet, om det är större "risk" att det är tvillingar, när man plussar väldigt tidigt? Jag plussade idag, på BIM - 7 (minst, kan vara längre till mens än så, upp till BIM 17!!) och mår jätteilla. Är själv tvåäggstvilling. Har varit ofrivilligt gravid tidigare i livet 3 ggr och varit tvungen till abort, men denna gång är det väldigt välkommet.

    Vad tror ni? Kan det vara två?

  • Svar på tråden Tvillingar???
  • Javisst

    Kan kan det alltid. När jag var gravid med tvillingar så visade testet minus dagen innan BIM men svagt plus på BIM, precis som övriga graviditeter men med enbart ett foster.

    Lycka till!

  • Runawaybride

    Aha...ja, det verkar vara svårt att säga alltså. En annan sak som jag funderar på om det pekar på att det är fler än en (det är inte så att jag hoppas det, det är ju en större risk osv fast det är klart, två är ju alltid välkomna ändå : ) är att jag redan nu i vecka 5 har fått mage! Det är väl bara svullnad förstås (bebisen/bebisarna är ju inte större än riskorn) och vid mina tidigare graviditeter - som aldrig gick längre än till vecka nio - hade jag det inte alls. Jag kommer ju få använda mammabyxor vid det laget : ) och så har jag jättemycket molvärk/växtvärk.

  • Runawaybride

    Jaså? Ja, då ska jag också göra det, det gör ju bara ont med jeans som det är nu, spelar ingen roll om det är lite "konstigt" att ha det så tidigt.

  • Nilee

    Denna tanke har också salgit mig. Jag har plussat väldigt tidigt och så himla starkt. Fick du något svar på denna fråga :) ? Hade du tvillingar i magen ? =)

  • Bliglin

    När jag blev gravid med tvillingar plussade jag mycket mycket svagt på äl+11. Plussade starkt på äl + 13.

    Om man plussar tidigt tror jag beror på om ägget fäst tidigt, för det är ju först då som HcG-produktionen kommer igång, sägs det. Innan dess är mängden HcG som produceras nästan försumbar. Fäster ägget redan dag 5-6 så torde man kunna plussa redan dag 9 e äl, eller så.

    Jag har hysad koll på min ägglossning och jag har varit garvid två ggr. Upplevde!? att ägget fäste på dag 8 e äl (dvs äl + 7)  båda gångerna. Men det har jag som sagt inget bevis för alls. Då fick jag ännu en temphöjning, jobbig huvudvärk och intensiv molvärk i livmodern. Allt , utom temphöjningen, var borta till nästa dag. Och med tvillingarna plussade jag toksvagt på äl+11 (dvs 4 dagar senare, vilket också sägs vara då som Hcg vanligtvis är mätbart). Men, det är ju bara gissningar och "fakta" via google...

  • minaz

    När jag var gravid med tvillingar så var det inte så starkt...


    Fick höra att det inte har någon betydelse i början men senare så drabbas man ofta av högre hormonpåslag.


    vad jag hört.


    Fråga din mamma ,ts - hon borde ju veta lite om tvilling graviditet ;)


    Ett stort grattis till graviditeten!


     

Svar på tråden Tvillingar???