Inlägg från: ellen1979 |Visa alla inlägg
  • ellen1979

    bebis 6 veckor - utveckling/sömn/vakenhet m.m?

    Hej, hoppar in här jag med.

    Har en pojk på 5 veckor. Han har börjat vara vaken längre stunder under dagen, kanske 2 h i taget, mer eller mindre nöjd. Sover bra på natten. Gillar på dagen att ligga i babygymmet och "prata" med nalle Puh eller att bli buren, gärna med lite gung i benen Glad.

    Är en riktigt matvrak med stort sugbehov. Kämpar hårt med att få honom att gilla nappen, känns lite skönt att veta att jag inte är ensam om att ha ett antinappbarn. Känns hemskt när han myssnuttar på mig för att sedan kräkas Rynkar på näsan


    Kallfront: Hur lång tid tog det innan han började gilla nappen och hur mycket  "övade" ni?

    Har en dotter sedan innan, men det är konstigt hur fort man glömmer saker o ting Tungan ute


     

  • ellen1979

    Idag tog han faktiskt napp MAM s latex, när jag testade en stund senare blev han vansinnig = /  Känns som om han enbart ätit och kräkts idag.  Sover på rygg, brevid mig i stora sängen.


    Sollo: Vet faktiskt inte hur vanligt det är att så små är vakna så länge på raken. Jobbigt om han varit vaken så länge på natten istället : )  Min är bara vaken runt 2 h i sträck och eftersom han mest vill äta då är det skönt att han sover emellanåt. 

     

     


     

  • ellen1979

    Min lille vägde 4400 när han föddes för 5 v sedan. Nu väger han saftiga 5700, har många goda veck = )


    Ingen dag är den andra lik, oftast är vakenpassen på 1-3 h och sovpassen på 1-2 h. Är mer vaken och "med" sen eftermiddag o kväll. Gillar att bada och ligga nakenfis. 

    Har en dotter på 3 år som ska hjälpa till med allt. Är glad att jag är född med mycket tålamod = ) Än sålänge har jag inte märkt av någon avundsjuka.


    Han har åkt på sin andra förkylning, är väl sådär bra att ha en syster som går på dagis.


    Hinner knappt reflektera över hur dagarna är. Tiden går så snabbt, mycket snabbare nu än med första barnet. Känns som det var igår jag gick och vankade med en gigantisk gravidmage.

  • ellen1979

    Måste erkänna att jag är lite sotis på er som får sova på nätterna. Min sötis använder mig som napp dygnet om just nu, släpper taget ibland för att kräkas lite och tar sen nytt tag.

    Har en bra bok som heter "växa och upptäcka världen". Köpte den när jag fått första barnet, handlar om ett barns utvecklingssprång under barnets första år. Har gett mycket tröst i svåra stunder.

    Någon mer som upplever att era små är extra klängiga runt 5 veckor?

  • ellen1979
    Fler som får lite dåligt samvete gentemot större syskon? Med dagens amnings race och mannen på möte är jag grymt impad över tjejens tålamod! Ska
    Mysa extra med henne imorgon!!

    Nu har jag nog skrivit tillräckligt med inlägg för idag va :)?
    Ofta dåligt samvete över att behöva be henne vänta. Har blivit bra på att gå och amma med honom i famnenn : )
    Har du din dotter på dagis, eller är hon hemma?
  • ellen1979

    Häftigt att de kan rulla runt så tidigt, måste testa om min också kan. Idag har det vait en härlig dag med många leenden och joller Solig
    Ska till BVC imorgon, skulle inte bli förvånad om lille budda väger 6 kg nu. Han har lite o ta av om jag säger så Glad.
    Nattsuddaren: Hej, Min brukar också vara knölig på kvällen, tror det är ganska vanligt att det är så. Lite olika när jag lägger han i sängen. Någon gång mellan 22-23, nu ligger han o sover i mitt knä. Varierar mycket hur han sover på natten. Vissa nätter vägrar han sova utan ett bröst i munnen o andra nätter äter han bara en el två gånger.

    Restricted77: Skönt med storasyskon som gillar dagis, hade blivit lite jobbigt annars. Min tjej håller på och skolas över till storabarnavdelningen nu. Hon tycker det är så kul, bara jag som är nervös Glad

  • ellen1979
    Jiy: Har inte lämnat bort lillen ännu. Ser framemot att gå och fräscha upp garderoben på egenhand. Nu räcker det med att närma sig en klädbutik så blir han arg. Sin pappa upp idagen = )

    Helgen har varit skön. Åkte med barnen till mina föräldrar 16 mil bort. Låg på soffan och fick allt serverat, skönt att bli bortskämd ibland = ) Lite nervöst att köra så långt med två barn i bilen men det gick bra.

    Nu är det tydligen dags för mat, igen.

    God natt alla.
  • ellen1979

    Har också en saftig liten kille, är 7 veckor och för drygt 1 vecka sedan vägde han 6040 och var 60 lång Skrattande .
    Han kräks väldigt mycket men ökar ändå stadigt i vikt.

    Är det någon här som provat nya baby björn selen som "vilar" på höften? G vill gärna bli buren och jag får lätt ont i ryggen.

  • ellen1979

    Gustav tar fortfarande inte napp och han gillar inte att ligga själv längre stunder. Han vill sitta i knät och titta framåt eller bli buren.

    Jag tror han har varit mer eller mindre förskyld sen dag 1. Nu är han väldigt rosslig o har mycket slem i halsen Rynkar på näsan Hoppas det vänder snart. Storasyster har fått pussförbud, får väl se hur bra det funkar.

    Han brukar äta 22, 3 och 6. Sover faktiskt  bra på natten. På dagen äter han oftare.

    Hur bäddar ni i vagnen? Jag har ett fårskinn i botten funderar på om det snart blir för varmt för det. Är några +, men blåsigt.

  • ellen1979

    Vi har ett djungelgym från fischer price. Den spelar och har, om man vill blinkande lampor. Högst upp sitter det löv och det hänger ner fjärilar. Övriga figurer går att ta loss om man vill. Storasyster älskade det och jag hoppas Gustav kommer gilla det lika mycket.

    Smint: Tack så mkt : ) Börjar lossna i halsen nu. Läkaren sa att han var röd i halsen och jag ser att han får ont när han hostar Rynkar på näsan Håller tummarna för att det vänder snart.

  • ellen1979

    Kickan34: Tycker också att du ska följa magkänslan. Hon följer ju sin egen kurva och det känns ju taskigt att trycka i henne mat så hon kräks.


    Gustav åkte på ett RS-virus Rynkar på näsan Fick bli inlagda ett par nätter. Helt fruktansvärt! Han såg så liten och ynklig ut Rynkar på näsan Som förälder känner man sig också ganska liten. Är glad att han ändå väger endel och inte är nyfödd.

    Nu är vi hemma igen och han är "bara" riktigt förkyld. Spolar med koksalt och nezeril. Han har ont i halsen och får suppar. Är livrädd att han ska bli värre igen och storasyster har förnärvarande förskoleförbud.

  • ellen1979

    Tack för alla "krya på" Glad
     Restricted77: Klart du får fråga. Han var först snorig efter någon vecka började han hosta och jag såg att han andades tyngre. Han andades inte bara med magen utan revbenen "sögs in" vid varje andetag.
    Läkaren svepte med en tops i hans näsa och 15 minuter senare kom svaret positivt för RS.

    Gusten har haft problem med gaser och att han kräks helatiden. Men efter att ammat honom var tredje timma, som de ville på sjukhuset, har problemen nästan försvunnit. Har helt enkelt varit mitt fel att han haft så ont i magen ett tag. Han sover mkt bättre också.

  • ellen1979
    Lovetove: Gick upp 13 kg och har efter 8 v 2 kg kvar. Tänkte jag skulle ta tag i tränandet nu. 

    Kickan34: Har köpt en Baby Björn comfort carrier. Supernöjd! Tyngden hamnar främst på höften istället för på axlar o rygg.

    Gustavs favorit sysselsättning är att bli buren, sitta i babysittern och att iakta ansikten. Älskar när jag pratar med honom Glad Kan sova i barmvagnen i timmar.

    Lite ca tider: Somnar mellan 19-20 för att vakna för att äta runt, 23, 03 o 7. Sover bäst med en snuttefilt öven halva ansiktet.
  • ellen1979

    Ni som fick en hormonrand, hur lång tid tog det innan den försvann?
    Min har bleknat lite, men syns väl och går upp en bit över navelen. Rynkar på näsan

  • ellen1979

    Anasie: Är nog bara inbillning Glad  Ja ja, den försvinner nog med tiden. Om min skulle se ut att krypa uppåt beror det nog på att brösten kryper längre ner Skrattande

  • ellen1979
    Carisma95: Det var lättare att hålla vartredje timma på sjukhuset än hemma. Lätt att falla tillbaka på att muta med ett bröst när inget annat duger,  men jag försöker.  Ibland blir det 2 timmar emellan. Eftersom han låg vid bröstet väldigt ofta förut resulterade det i mycket kräkningar, gaser och ont i magen. Nu har det blivit mycket bättre Glad
  • ellen1979

    Gustav äter också på sina händer helatiden. Har tittat efter tänder men ser inga. Tycker det är lite läskigt att amma när de har tänder så jag hoppas det dröjer ett tag.

    Va duktiga era små är som rullar runt. Tror att jag är för dålig på att låta han ligga på golvet. Inte så lätt när han blir så fruktansvärt arg. Är såklar roligare att bli buren vänd framåt så han ser Glad.


    Restricted77: Jobbigt med vattenkoppor, håller tummarna för att lillen ska klara sig. På storasysters dagis går det både magsjuka och löss. Kliar bara jag tänker på det Rynkar på näsan


     

  • ellen1979

    3 kvällar i rad har han varit som en igel vid bröstet. När jag trott han ätit klart och tagit bort honom har han nästan blivit panikslagen. Funderar på om han bara behöver lite extra närhet eller om mjölken är för blaskig på kvällen.
    På dagen går det i snitt 3 timmar mellan varje måltid.

    Någon som upplevt samma? Har ni provat att kompletera med ersättning o blev det bättre?

  • ellen1979

    Planerar ockå dop. Slutet av maj blir det. Tror inte han kommer i klänningen om vi väntar längre Tungan ute Blir väldigt enkelt, bjuder in via telefon och vi bjuder på kaffe, kaka och tårta.

    Tycker det är svårt med presenten. Han ska nog få en stjärna uppkallad eftersig precis som sig syster fick och sen ska jag nog sy ett lapptäcke.  

Svar på tråden bebis 6 veckor - utveckling/sömn/vakenhet m.m?