• Sinne

    Nån som studerar till studie- och yrkesvägledare?

    Jag har snart läst klart mitt första år! :) Vad vill du veta? Fråga på så ska jag svara så gott jag kan :)

  • Sinne

    Jag läser på distans i Umeå. Det är närmast för mig. Har dock 26 mil ändå. Sökte i Sthlm i andra hand men tackade ja när jag kom in i Umeå för att slippa flygresor.

    Hittills har utbildningen varit toppen! Jag har inte haft någon praktik än. Det är samma utbildning oavsett vilken åldersgrupp man vill arbeta med. Vi har pratat lite om arbetsmarknaden, men det ser väl lite olika ut beroende på vart man bor. Förhoppningsvis slipper vi väl gå arbetslösa :)

  • Sinne
    Lia10 skrev 2011-03-18 14:47:44 följande:

    Åh jag undrar också då jag är lite sugen på att söka den till hösten alternativt nästa höst. Försökt att googla men man hittar nästan ingenting.. Hoppas jag får låna tråden lite :)


    Hur ser ålders- och könsfördelningen ut i klasserna?


     


    Vi är väldigt blandade i våran klass. Den yngsta har just gått ut gymnasiet och den äldsta är över 40.
  • Sinne

    Jag har familj och det funkar bra. Jag har ju dock så pass "nära" att jag åkt hem över helgerna. Nu bor jag dessutom ensam med dottern men det går ändå. Hon bor iofs med sin pappa när jag är borta så, det fungerar finfint :) Kolla upp med skolan om kursintron är obligatoriska. Inga av våra är det tror jag. Är i Umeå just nu och ska egentligen vara här 3 dagar nästa vecka men kommer inte att åka tillbaka efter helgen den här gången.

  • Sinne

    Nej det är inte flera sammanhängande veckor :) Men det har varit så att träffarna ibland är från måndag-onsdag veckan därpå. Jag har inte så långt att jag måste stanna i Umeå om jag inte vill, och eftersom jag har en liten dotter hemma åker jag alltid hem över helgen när det blir så :) Nästa år kommer det troligtvis vara mån-fre som längst. Perfekt för mig!

  • Sinne

    Becca: Jag har bott hos släkt en del gånger, annars vandrarhem. Jag och en klasskompis har delat på dubbelrum några gånger, blir några kronor billigare än att ha två enkelrum. Nu ska vi dock försöka hitta någon som är villig att hyra ut sin lägenhet billigt under några dagar. En del klasskompisar till oss har gjort det någon gång, folk som känt nån som känt nån har bott hos föräldrar/varit borta från stan och lånat ut sin lägenhet för en billig peng. Värt att kolla upp sånt kanske?

  • Sinne

    spirituality: Det är flera stycken ur våran klass som missat en hel veckas träff någon gång sen vi började. Allt muntligt har de istället fått lämna skriftligt. Det blir ju lite mer jobb, men det är ju inte så farligt :) Det enda är ju om vi haft en salstenta de missat, då är det tenta under omtentaperioden som gäller. Och kursintrona är inte obligatoriska i Umeå i alla fall. Så nej, det går inte åt skogen om man råkar vara sjuk/borta en vecka :)

Svar på tråden Nån som studerar till studie- och yrkesvägledare?