Inlägg från: hopparmamma |Visa alla inlägg
  • hopparmamma

Barnrum 4 kvm? + lekrum 4 kvm? Fungerar det?

Nu har du ju inte skrivt exakt hur gamla barnen är, mer än 0-4 år. Så jag gissar att det äldre barnet är någonstans mellan 3 och 4 år. Räcker verkligen en växa-säng till för en 8-9 åring om ni bor kvar så länge som 5 år?
    Jag tror att det blir alltför trångt. Om ni inte hittar någon annan lösning än att bygga om till två rum skulle jag skippa lekytan och försöka göra rummen så stora som möjligt. För det finns väl andra ytor i boendet som barnen kan leka på om/när rummen inte räcker till?

• hopparmamma

Dra väggen ned så långt som möjligt. Gör sedan snedväggar från den nya väggen till varsin sida av den befintliga dörre. Sätt in den smalaste dörr ni kan hitta i snedväggarna till varje rum så behöver ingen gå genom någon annans rum. Det ena rummet blir då lite större än det andra. När det är så små ytor från början tror jag att 2 m2 till/rum gör stor skillnad och att de kommer till bättre nytta som en del av ett rum än som en pytteliten lekyta om 4 m2. Har svårt att se framför mig hur barnen skulle kunna leka på sådan liten yta, tror det blir mest förvaring av leksaker/passage in till det egna krypinet.

Tänk också på att värdet på lägenheten (gissar att det är en lgh ni har) kan försämras av att ni styckar upp ett relativt stort rum till 3 små ytor. Inte så många som vill ha det så inbillar jag mig. Dels måste en framtida köpare försöka tänka sig det hela som ett stort rum istället för 3 minikrypin, dels måste man vara villig att lägga ned tid och pengar på att återställa rummet till ursprungsstorleken.

Svar på tråden Barnrum 4 kvm? + lekrum 4 kvm? Fungerar det?