• MirandaNallen

    Manlig faktor - vi lyckades

    Hej!

    Vet inte riktigt vad jag vill med denna tråd, mer än ge lite hopp till andra i samma situation som vi.

    Vi var ofrivilligt barnlösa pga att mannen behandlats för cancer som liten. Av läkarna fick vi oddsen 0,01% att lyckas att bli gravida. Vi blev därför snabbt remitterade till IVF/ICSIi. Efter en kort väntan gjorde vi tre ICSI-behandlingar med negativt resultat. Allt kändes helt hopplöst, efter ett års bergochdalbana både mentalt och kroppsligt var vi fortfarande barnlösa . Vår räddning var att vi hade fått några eskimåer  till frysen och vi bestämde oss för att göra FET. Kliniken vi gick hos insisterade på att göra ett stimulerat FET för att kontrollera ägglossningen och kunna schemalägga vårt FET... Men efter mycket diskussioner fick vi göra ett ostimulerat FET som lyckades direkt! Vi fick en underbar dotter och 2 år senare gjorde vi ytterliggare ett ostimulerat FET som resulterade i en liten tjej till.

    Jag tror mycket på att inte påverka kroppen alldeles för mycket. Under våra icsi mådde jag väldigt dåligt och fick i stort sett varenda biverkning jag kunde få. Utan att ha några vetenskapliga bevis tror jag på att låta den kvinnliga kroppen ta hand om embryot utan massa yttre påverkningar. Tror bara detta gäller när den enda orsaken till barnlösheten är av manlig faktor. 

    Denna tråden är tänkt att ge blivande föräldrar som har samma bekymmer som vi lite hopp. Med fler IVF/ICSI i bagaget är kanske ett ostimulerat FET att fundera på... 

  • Svar på tråden Manlig faktor - vi lyckades
  • Jelina068

    vi har tre tjejer födda 06, 08 och 10. första är en färsking andra ett stim.FET och tredje ett ostim.FET. Har lyckats på andra försöket varje gång, så vi har haft otrolig tur.

    Inför sista försöket fick gubben käka 60mg zink med 2 folsyra ena dagen och zink och vitamin man andra dagen. Han åt detta i ca 2-3 månader, men han slarvade en del. Vår ivf läkare tror inte på att sånt här kan hjälpa men vi tror på det för min man spermieprov ökade från 25,000 till 100,000 spermier. Detta hjälper dock inte så långt i den "vanliga världen" men vi fick 4 fina befruktade ägg sista gången mot 2st dom tidigare gångerna.

Svar på tråden Manlig faktor - vi lyckades