• Äldre 22 Mar 12:45
    2474 visningar
    8 svar
    8
    2474

    "farmor" gör skillnad på barnbarnen, är det okej?!

    Vi väntar vårat första barn och som vanligt är det en hel del som ska köpas till våran lilla skatt, min familj har ställt upp jätte bra med både stöd och såklart den ekonomiska biten.

    Men nu till mitt problem, och de är inte så att jag promt kräver att svärmor ska ge oss pengar eller saker, MEN till saken hör den att när sambons bror med fru, fick barn, gav hon dom pengar till en ny barnvagn, 5000kr. 
    vilket känns som mycket pengar att bara ge sådär och det är heller ingen hemlighet att hon gav dom pengar utan alla vet om det och det nämns ibland också.

    Det kanske är en struntsak men höggravid som jag är och känslig som få, så är det här något som stör mej fruktansvärt mycket.
    När något kommer på tal här hemma om att tex. min mamma hjälpte oss med babyskyddet, blir han ledsen och säger ofta.. "undra varför #namn fick hjälp med vagnen och inte jag.."

    jag tål inte att se honom ledsen, det gör ont i hela hjärtat..

    ÄR JAG KNÄPP?!

  • Svar på tråden "farmor" gör skillnad på barnbarnen, är det okej?!
  • Äldre 22 Mar 12:47
    #1

    Är man krass så är det kanske sönerna hon behandlar olika...

  • 071001
    Äldre 22 Mar 12:48
    #2

    Jag skulle också reagerat på det om det var våra päron som gjorde sån skillnad på oss.

  • Äldre 22 Mar 12:53
    #3

    Ger man en sak till någon så gör man det till alla sina barn anser jag. sen kanske man inte kan göra det till alla sina barnbarn men iallafall till den förstfödda.
    Min sambo var så fräck så han sa faktiskt till sin mamma att eftersom hon köpt till alla andra syskon så borde hon ge honom en vagn med. Vi fick en fast vi valde en billig för jag skulle aldrig känna det okej att utnyttja att nån annan betalar.

  • Äldre 22 Mar 12:55
    #4

    Känner igen det där....

    Tror som någon redan sagt att det är sönerna hon gör skillnad på - inte barnbarnen.... (inte än i varje fall).

  • Äldre 22 Mar 12:59
    #5

    Håller med, det är sönerna hon gör skillnad på, vilket är ett problem i sig, men om detta fortsätteroch går ut över barnen, hur tar vi upp det på ett bra sätt med henne?!

  • saltgu­rkan
    Äldre 22 Mar 13:05
    #6

    Absolut inte!

    Jag tycker din man kan fråga sin mamma varför hon gav sin ena son så mycket pengar men inte ens frågat om ni behöver hjälp med något, dvs det kan vara en gåva, en sak eller rent ekonomiskt eller med hjälp i form av att t. ex sy nya gardiner eller vad man nu vill... ställ frågan utan att anklaga och verkligen framhåll att det givetvis är ert barn och ert ansvar utan det är mer en undran om delaktighet inför den nya familjemedlemmens ankomst.

    Kan det möjligen vara så att hon har hjälp din man ekonomiskt flera gånger tidigare för andra saker eller i samband med att hans bror råkade få barn, så att det handlar mer om att "nu fick xx 5000 så då får xy 5000 också fast jag väljer att köpa en vagn istället för det vet jag att de behöver" (det behöver ju inte vara extakta summor, utan kan också vara så att han under lång tid eller vid flera tillfällen fått mindre summor, en 500-ring dit eller dit)
     
    Fråga och red ut det istället för att undra, det tär bara på krafterna och det kommer påverka ert förhållande senare och det vor väl tråkigt om inte "liten" får en bra relation med sin farmor?

  • Äldre 22 Mar 13:16
    #7
    saltgurkan skrev 2011-03-22 13:05:27 följande:
    Absolut inte!

    Jag tycker din man kan fråga sin mamma varför hon gav sin ena son så mycket pengar men inte ens frågat om ni behöver hjälp med något, dvs det kan vara en gåva, en sak eller rent ekonomiskt eller med hjälp i form av att t. ex sy nya gardiner eller vad man nu vill... ställ frågan utan att anklaga och verkligen framhåll att det givetvis är ert barn och ert ansvar utan det är mer en undran om delaktighet inför den nya familjemedlemmens ankomst.

    Kan det möjligen vara så att hon har hjälp din man ekonomiskt flera gånger tidigare för andra saker eller i samband med att hans bror råkade få barn, så att det handlar mer om att "nu fick xx 5000 så då får xy 5000 också fast jag väljer att köpa en vagn istället för det vet jag att de behöver" (det behöver ju inte vara extakta summor, utan kan också vara så att han under lång tid eller vid flera tillfällen fått mindre summor, en 500-ring dit eller dit)
     
    Fråga och red ut det istället för att undra, det tär bara på krafterna och det kommer påverka ert förhållande senare och det vor väl tråkigt om inte "liten" får en bra relation med sin farmor?
    Du har rätt, vi ska fråga henne helt enkelt =)
  • Äldre 22 Mar 13:17
    #8

    Usch vad jobbigt. Min sambos föräldrar gav oss precis samma som deras andra barn. T.ex. Ger de oss kvinnor (dom har bara pojkar) 1000 spänn att spendera bara på oss själva så vi kunde skämma bort oss under graviditeten. Dom är väldigt rättvisa och ger vår son lika mycket presenter som dom andra.

Svar på tråden "farmor" gör skillnad på barnbarnen, är det okej?!