• Catgodess

Varför skulle katterna vara värre än hunden?

Jag och min man väntar tvillingar i slutet av sommaren och alla släktingar utom våra föräldrar säger samma sak; Nu ska ni väl göra er av med katterna?
    VARFÖR I HELVETE DÅ OCH VARFÖR SKULLE VÅRA TRE KATTER VARA ETT STÖRRE PROBLEM ÄN HUNDEN?
    Vi älskar alla våra husdjur (tre katter och en hund) varför skulle katterna vara ett större problem, de är ju i princip självgående, det enda de kräver är lite gos, kattmat och rena kattlådor, de har inte sönder saker och är inga kattungar som slåss eller ställer till bekymmer på andra sätt.
    Vi älskar vår hund också men hon kräver ju lite mera som promenader tre gånger om dagen och vill vara med lite mera men hon är ju en hund. 
    Så varför skulle mina katter som jag haft i 11 år vara värre än hunden som är 1,5 år?
  • Svar på tråden Varför skulle katterna vara värre än hunden?
  • Catgodess
    Rigmor Mortis skrev 2011-03-23 13:01:37 följande:
    Är du tokig? Siameser är ju gaaaaaaalna katter, går inte att ha med barn!
    Ja gud så gaaaaaaalen han är när han jagar sin egen svans ;)
  • Mikesh

katterna lägger sig i vagnen /spjällsängen på barnets ansikte vid värmen... och wopps så vaknar inte barnet igen.

katter är ett jäkla skadddedjur! skjuter dom som kommer in i trädgården!

• Bottis
    Mikesh skrev 2011-03-23 13:07:36 följande:
    katterna lägger sig i vagnen /spjällsängen på barnets ansikte vid värmen... och wopps så vaknar inte barnet igen.

Och hur många gånger har det hänt? Lite taget ur luften. Ge mig gärna siffror på hur ofta det händer.

Våra katter lägger sig aldrig på våra ansikten. Och de är jävligt bra på att fånga skadedjur. Många möss och råttor har sett sitt slut tack vare våra katter. 

• Catgodess
    Mikesh skrev 2011-03-23 13:07:36 följande:

Det får stå för dig det, jag råkar på att lita mera på andra kattägare med småbarn än en katthatare.
  • kirsty

Den kommentaren har jag aldrig fått men alla i vår vänskapskrets har väl börjat inse att vi lever för våra djur. 3 katter (innekatter) numer "bara" tre hundar och två hästar delar vår vardag och ingen ingen skulle nog ens komma på tanken att något av våra djur skulle flytta i något slags förebyggande syfte.

• Rigmor Mortis
    Catgodess skrev 2011-03-23 13:05:11 följande:
    Ja gud så gaaaaaaalen han är när han jagar sin egen svans ;)
    Livsfarligt!
    Jag kan förvarna er om att ni om ni har innekatter förmodligen kommer få höra "Men nu får katterna gå ut va?" - som om man har katter inne för att man har dem som något slags creepy ersättning för barn.
  • Bottis

Vi ser inget konstigt med att ha tre katter och en hund. Ska själv ha barn i november. Har fått frågan om det inte blir jobbigt med hund och spädbarn. Jag ser inte riktigt problemet. Hunden får följa med på barnvagnspromenader, inga problem. Vill jag åka iväg utan hunden, ja då får hon stanna i hundgården där hon är när vi arbetar. Inga som helst problem.

Det blir vad man gör det till. Vill man se problem. Ja, då får man problem. Vill man se positivt på saken. Ja, då blir det mycket enklare.

Har även tre katter och jag är inte rädd för att katterna ska lägga sig i hög på bebisen och därmed kväva hxn till döds. De har aldrig någonsin lagt sig på våra ansikten så jag ser inte varför de skulle börja nu. Och kattmaten är inga problem, den står redan högt eftersom vi har hund. Kattlådan står även den bakom en grind där bebisen inte ska vara heller. Då är jag mer orolig för toalettborsten... 

• Catgodess
    Rigmor Mortis skrev 2011-03-23 13:11:54 följande:
    Livsfarligt!
    Jag kan förvarna er om att ni om ni har innekatter förmodligen kommer få höra "Men nu får katterna gå ut va?" - som om man har katter inne för att man har dem som något slags creepy ersättning för barn.
    Tror inte mina katter skulle godta att ha bebiskläder på sig som nåt slags surrogat, nä men allvarligt jag har ju den här lilla kattflocken på 3 för att jag gillar deras personligheter och jag misstänker att de nog kommer gilla varandra mera än bebisarna iallafall.

Tack vare kattgänget så har vi ALDRIG haft problem med att få in skadedjur heller eftersom gammelkattan är en fena på att fånga råttor om de dyker upp eftersom hon varit utekatt under en kort period av sitt liv och hankatten slår ihjäl alla insekter han ser.
  • Mrs Lilac

Min katt lägger sig gärna tvärs över ansiktet på mig, eller så ligger han på mitt huvud som en liten pälsmössa Så jag måste nog ha lite koll så hans kärlek inte blir för påträngande på en bebis. Mikesh: jag kan lova att det är fler barn som dör pga att pappan eller mamman skakat dem, än att katten lägger sig på dem. Det är ju ett allmänt vedertaget fakta, understött av forskning, att människor som har våldsamma tendenser mot djur (tillexempel njuter av att skjuta dem i sin trädgård) löper större risk att vara våldsam mot barn eller vuxna. Då menar jag naturligtvis inte dig, du verkar vara en underbart intelligent och empatisk person som säkert är en jättebra och kärleksfull pappa..

• Kimona

Vissa har haft problem med att katten lagt sig på barnet för att sova (när även bebisen sover) och tydligen (jag tror inte på detta) men iaf så påstår vissa att katten kan börja leka med pulsen i bebisens hals....

Svar på tråden Varför skulle katterna vara värre än hunden?