• Anonym (Kaffedraken)

    varför kan farmor inte planera sin semster innan hon vet min?

    Jag undrar verkligen!

    Våran kille är nu 15½ månad, och hans dais kommer vara stängt hela juli. Ingen av "hans" personal kommer jobba på ersättningsdagiset, utan eftersom deras är stängt kommer alla ha semester. Pga detta har dagis rekomenderat att våran kille ska slippa sammanslagningen då han är så liten.

    Av någon anledning har detta gett farmor problem. Hon kan ju inte ordna sin semester innan hon vet min. Till saken hör att hon inte egentligen bestämmer själv, utan det gör hennes chef (medans vår chef sen flera år kört med att vi får göra upp själva, och ifall vi inte kommer överens så bestämmer han, till ingens fördel...)
    Jag har dragit ut på det, i väntan på att mannen (sonens far) ska komma tillbaka från sin 4 veckors runda på sjön, iom att han är mönstrad för en period vet vi inte nu om framtida jobb. När han kommer i början av april ska han höra av sig (och blir högst antagligen mönstrad) angående jobb, så vi vet att han kommer jobba, men inte i hurdana perioder.
    Dagis vill ha svar i mitten av april, så för dem fanns det tid, men farmor bara stressar på mig...

    För saken är att även om jag gärna är ledig juli, och givetvis då har sonen hemma, så skulle jag ännu hellre vara ledig i juni eller augusti om det visar sig att mannen kommer vara hemma juli, så att sonen får så långt sommarlov som möjligt.
    Idag bokade vi in våra semestrar, för att en annan måste få veta (hon och hennes man ska renovera det sista på sin sommarstuga) då hennes man har sista inlämninggsdag på sin imorgon.
    Jag har hela tiden sagt att sonen kommer vara ledig i juli, jag har bara inte velat boka min semester ännu eftersom jag hoppats få mannens schema först.

    Min fundering är, vad är farmors problem? Hon ringde idag, med inget annat ärende än att kolla hur jag fick semester, och sedan pusta ut, för då skulle hon ju kunna jobba om chefen hennes bestämde det. VA? Det har ALDRIG varit ens frågan om att någon av hans mor eller farföräldrar ska ha honom i juli, utan hela omständigheten har varit vem av mig och pappan som kommer vara ledig...


  • Svar på tråden varför kan farmor inte planera sin semster innan hon vet min?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag tror nog din snilleblixt till svärmor har gjort lite för många antaganden...
    Eller har du uteslutit en del av historien? Har ni kommit överens om att hon ska 'hjälpa till' i sommar?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag tycker att du skall vara glad att barnets farmor bryr sig. Då kanske barnet skulle kunna ha ett riktigt långt sommarlov. Det verkar som om hon är orolig över att ni inte kan vara lediga i juli. Inget konstigt i det.

    Jag är riktigt avundsjuk på dig. Skulle också vilja att mina barns mor och farföräldrar skulle lägga sig i lite och vela ha hand om deras barnbarn.  

  • Anonym (Kaffedraken)

    Min svärmor är en underbar farmor, men som svärmor lämnar hon en del övrigt att önska

    Det är just det som stör mig, att hon verkar anta att någon annan ska ha hand om sonen. det var en fundering innan jag frågade chefen hur det skulle göras upp (vi fick lappen om semester från dagis på en fredag och var till dem på helgen), att hur vi gjorde om systemet hade ändrats till rotation punkt slut. I såfall skulle jag haft augusti om jag fortsatte från där jag slutatde (hade juli för första gången innan jag gick på mammaledigt, ha haft mycket sen semester, eget val) eller juni om mitt hemmaår räknades med.
    Men detta redde ju upp sig redan på måndagen när jag frågade chefen hur det var, och han sa att det var som förut. Mellan varven har det nämligen varit tal om att återgå till rotation eftersom det finns så många barnföräldrar, och det betyder att övriga nästan alltid viker sig.

    Mina svärföräldrar är underbara på så vis att de hjälper till väldigt mycket när mannen är på sjön, tex hämtar från dagis om de slutar tidigt, har honom om de är lediga osv. Detta på eget initiativ för det mesta, ibland har jag bett om det pga övertid (vid jul) eller som senaste helg då det var fackföreningsmöte. Även min mamma ställer upp enormt mycket när min man är borta, även där får hon själv välja sina tillfällen.

    Svärmor är dock en helt annan sorts person än vad jag är, och det är väll där det skär sig. Bla blir jag knäpp på hennes krav att jag altid ska ringa och berätta att jag kommit hem när jag varit där. Sist såg jag dagen efter ett sms som frågade om vi kom hem ordentligt, fast hon visste att vi skulle till butiken och att köerna kan vara långa på fredags kvällar. Sen då när man kommer hem ska sonen läggas och mitt huvud är tomt. jag känner mig lite kvävd och kontrollerad helt enkelt. Enda gången min mamma vill att jag smsar är om jag varit över till sverige (bor på åland, 2½ timme med båt) så hon vet att vi kommit fram, och det är ok. Jag förstår även farmor på vintern när det är mörkt och man åker sent, men nu sist åkte vi direkt efter (den tidiga) middagen, i hopp om att missa värsta rusningen i butiken.

    sen har jag svårt att förstå hur hon tänkte med semestern, sonen kan inte vara som "dagbarn" hos henne om jag jobbar, det är 35km enkel väg och med bensinpriserna som är finns det inte en chans att jag börjar köra 140km om dagen för att hämta och lämna, jag får ju nästan ingen vakentid med sonen då pga restiderna... och ha honom borta ur mitt liv förutom på helgerna i en månad går bara fetbort


  • Anonym (Kaffedraken)

    Det förklarar saken lite bättre - hon är en orolig själ. Hon klurar på problem som ännu inte har uppstått! Jag kan tycka att hon gör det av välmening, vill vara lugn och veta att ni är i säkerhet när ni är ute på vägarna och veta att hon kan ställa upp för er i sommar om det skulle behövas. Tror det är vanligt för far- och mormödrar att vara sådana. Ring och prata med henne, hör varför hon är orolig och lugna henne sen, med snäll ton förstås. Försäkra henne att du ringer om hon behövs. Svärmödrar behöver också lite omtanke ibland :)

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jodå, hon är en orolig själ
    Hon har som krav att vi ska skicka med hostmedicin åt sonen om han ska sova där, för han ahr ju falsk krupp (haft 1 gång) detta trotts att hostmedicin inte har någon som helst effekt på det...
    Hon ahr även bekymmer då mannen är borta, eftersom hon inte kan ringa honom, hon ringer honom verkligen 1-3 gånger peer dag i vanliga fall, och han är van, så


  • Anonym (Kaffedraken)

    jahapp, laptoppen krånglar, nytt försökt, tar från den oavslutade meningen.

    Hon ahr även bekymmer då mannen är borta, eftersom hon inte kan ringa honom, hon ringer honom verkligen 1-3 gånger per dag i vanliga fall, och han är van, så det är ju han som sköter "vi är hemma" meddelandet vanligtvis. Däremot betyder det att hon nu ringer mig varje dag för att fråga mig om han ringt mig... Fast han ringer dem så ofta han kan, denna vända har det varit ungefär varannan dag. Dock riinger han oftast sin pappa då denna kan svara i telefon dagtid, och det passar bättre med mannens arbete då de har mycket på kvällen/efter kontorstid

    Vi har haft just diskussionen om "vi är hemma", jag har försökt få igenom "jag hör av mig om det händer något" men det hjälps inte, hon kan inte sova om vi inte hör av oss, vilket oxå resulterat i att hon många gånger ringt precis som jag fått sonen att somna. Tror mannen tog det med henne, för sen började hon smsa istället.


  • Anonym (Kaffedraken)

    Sånt där kan vara knepigt.  Jag håller med om att det är jättebra att hon bryr sig och att hon gärna ställer upp och hjälper er. Sån hjälp är ovärdelig! Men det är ert barn och ni som bestämmer! Och det måste hon acceptera. Sen tycker jag att det är din mans uppgift att prata med henne om hur du/ni känner och inte din. Jag tror att saker och ting bara kan bli värre om du tar det med henne.

    Hoppas att det ordnar sig!

Svar på tråden varför kan farmor inte planera sin semster innan hon vet min?