Inlägg från: Chicky01 |Visa alla inlägg
  • Chicky01

Pergotime - börjar i april :)

Hej,

Jag ska oxå påbörja min första Pergokur i april. Inväntar min mens bara, som tyvärr är mycket oregelbunden. Läser här på tråden att en del av er har fått mensen igångsatt med hjälp av Provera. Jag gick på en sådan kur förra sommaren för att "rensa ut slemhinnorna" och har kvar recept för en kur till hos apoteket. Är det här något jag ska ta upp med min gyn om att jag vill ha Provera för att få lite fart på trötta Tant Röd? Eller av vilka andra medicinska skäl/ bakgrund har ni fått Provera? Passar det bara en viss typ av diagnos/ tillstånd?

För övrigt vill jag bara dela med mig av vad Merck sa till mig när jag ringde dit i måndags. Som många av er märkt, så finns de att få tag på igen. Produktionsproblemet som de har haft åtgärdades för flera månader sen. Dock prioriterades leverans till de "stora länderna" framför lilla Sverige. Jag sa: "bäst att skynda mig till apoteket innan de tar slut igen"... och kvinnan på Merck säger "du kan vara lugn, det ska finnas på den svenska marknaden nu. Bristen är över"... och sen önskade hon mig lycka till! Hoppas detta lugnar några av er. Jag har haft tur som fick Pergo utskrivet ngn vecka före leveranserna kom igång, så jag hann inte stressa upp mig så mkt...

• Chicky01

Grattis till er som plussat! Vad kul för er! Blir så hoppfull när jag hör alla lyckohistorier :) Tar min sista Primolut ikväll och hoppas tant Röd knackar på dörren snart. Sen blir det dags för min första Pergokur på dag 5. Äntligen! Hur har det gått för er andra?

• Chicky01

Hej brudar, Har en fråga till er... Det verkar som att de flesta som får Primolut och Pergo har fått diagnosen PCO/PCOS. Jag har varit hos två olika gyn för att få second opinion. Ingen av dem kunde se tecken på PCO-äggstockar. Mitt problem är att min mens/ ägglossning inte vill komma tillbaka efter åratal av knaprande av minipiller. Det var 1,5 år sedan jag slutade med pillerna... Är det någon av er som känner igen er eller har hört andra som jag...? Är PCO alltid lika med "konstiga" äggstockar?

• Chicky01

Hej, Är inne på cykeldag 3 nu och har haft den värsta mensvärken någonsin. Avslutade min Primolutkur i söndags. Var er mens efter Proveran/ Primolut också smärtsam och kraftig? Nu hoppas jag att det är värt allt! På söndag tar jag min allra första Pergo. Äntligen!!! Hur många av er fick ÄL redan efter första kuren? Hur många är det som har hunnit plussa?

• Chicky01

Mumman, Min gyn säger samma sak om sperman. När vi prickar ÄL ska killen ha "hållt sig" i 2-4 dagar för största chans... Samma sak gäller när killen ska lämna spermaprov... Det är då satsen är komponerad av bästa kvalité... ;)

• Chicky01

Babystar, har det blivit ngn ÄL av Pergokuren? ;) Lovvan, vad skoj! Min 5:e dag infaller imorgon... Hmmm, spelar det ngn roll när på dygnet jag fick min mens? Fick nämligen mens sent på kvällen i onsdags och räknar därmed onsdag som dag 1. Kanske ska ta min första Pergopiller på kvällen imorgon? Ngn som vet? Haha Mumman, så sant så sant! Tänk om det sprutas på fel dag? Jag har ju noll koll på min ÄL, det är ju därför jag hänger så mkt här på FL för att få råd och tips... :) Om praktiken hade varit lika enkel som teorin :)

• Chicky01

Vad kul, Mumman! antar att bäbisfabriken är öppen ikväll ;) Vilket ÄL-test använde du? har tidigare använt billiga tester men litar inte på dem längre. Ska nog investera i ett gäng Clear Blue... Hur ofta ska man testa sig? Är morgonurinen säkrast? En annan fråga: hur lång tid tar det för de bästa simmarna att nå äggledarna?

• Chicky01

Vad kul att höra att Pergo funkar så bra för er! :) Tog mitt första piller idag... Och hoppas att mina äggstockar är lika smarta som era och sköter sitt jobb :) Babystar, många kvinnosjukdomar kan vara ärftliga, tyvärr... Min mamma och ena syrra har fått alla sina barn på första försöket. Min andra syster däremot fick tidigt diagnosen Endometrios och fick höra att det är ärftligt. Som tur är verkar jag inte lida av just det i alla fall. Jag har bara "trötta äggstockar" som min gyn uttrycker det... Hoppas innerligt att jag brås på min mor och ena syrra... Vet du vad din mamma fick för piller och varför? Kan vara intressant att veta...

• Chicky01

Så kul att höra att Pergo har funkat på många av er. Ska ta mitt sista piller imorgon. Har inte haft några biverkningar alls... Jag inbillar mig att det är dåligt tecken :( Tror jag hade mått bättre om jag hade haft typ känningar i äggstockarna eller nåt... Knäppt? Ni som fick ägglossning, hur kändes det under kuren? På vilken dag har ni fått ÄL?

• Chicky01

Hej girls, Själv är jag inne på dag 13 och har ÄL-testat mig i tre dagar nu... Ännu inga tecken :( Min gyn nämnde inget om UL så jag har inte heller varit på en sådan undersökning, har alltså ingen aning om jag har ngt ägg som växt till sig. Får bara hoppas och sen ta blodprov på dag ca 21... Denna hemska ovissheten. Som någon annan nämnde ovan, dagarna går så långsamt. Det är så plågsamt att inte veta om Pergokuren har funkat eller inte... Vill inte offra en cykel till för att testa :( Börjar undra om jag är onormalt orolig...?

Svar på tråden Pergotime - börjar i april :)