• USB

Pergotime - börjar i april :)

Känner ni nåt i magen av pergon? Jag är på cd 13 och på dag 11 och 12 hade jag jätteont i vänster äggstock men idag känner jag ingenting. Ska på VUL imorgon. Tog test imorse men det visade inte på någon äl. Läkaren sa att äl brukar ske runt cd 17. Idag känner jag mig uppblåst i nedre delen av magen. Detta är min första pergokur så jag har ingen aning om vad som är normalt att känna.

• USB
    Mumman skrev 2011-06-03 08:16:57 följande:
    Jag kände av ägglossningen, men inte så tidigt som du. Jag fick äl på dag 18 och fick då molvärk och flytningar. Hoppas det går bra på ditt VUL! :)
    Det gick inge vidare idag.....För det första så hittade han inte min högra äggstock och det gjorde inte läkaren sist heller. Han frågade idag om jag hade opererat bort den men det har jag inte. Den största blåsan han såg var 12mm och det var för litet sa han för de skulle vara lika stora som den cykeldagen man är på, så mina skulle vara 14. Nästa gång ska jag äta dubbel kur. Det konstiga är att jag idag har börjat få rikligare flytningar så jag vet inte vad jag ska tro....Jag frågade om de inte kunde växa på sig men det trodde han inte. Mina cykler brukar vara 30-32 dagar så jag hoppas ju bara att det var för tidigt att mäta idag. Nåja det var första gången med pergo så man får väl inte ha för stora förhoppningar....
  • USB
    Chicky01 skrev 2011-06-04 11:15:47 följande:
    USB, kommer inte ihåg var jag läste det och hur säker källan kan vara... Men äggblåsor som når 10 mm fortsätter vanligtvis att växa 1-2 mm per dag. Detta i kombination som Mumman skriver att ÄL kan komma väldigt sent gör ju att det finns hopp för dig :) Lovvan här på tråden fick utslag på sin ÄL-sticka på dag 26... Vill inte Inge dig falska amatörsförhoppningar... Men inget verkar omöjligt för oss Pergotjejer... Vad säger din gyn nu? Ska du först provocera fram en mens innan du sätter igång m dubbelkuren? Min kollega som fyller 50 i år berättade för mig att oberoende gyn inte heller hittade hennes ena äggstock. Hon har två barn :) Märkligt, kan man födas m bara en stock? Eller ligger den bara gömd bakom ngt?
    Jag brukar alltid få egen mens så jag väntar väl och ser. Det spänner och drar mer i magen idag så det kanske blir äl ändå. Har alltid haft två äggstockar förut så hur den ena kan vara gömd är för mig en gåta.
  • USB

Idag är det dag 25 och i morse hade jag så ont i mitten av nedre delen av magen att jag inte kunde röra mig. Det höll i sig en kvart ungefär men sedan har jag haft som småmensvärk hela dagen. Undra om det kan vara äl...Läkaren sa vid UL på dag 14 att han inte trodde det skulle bli nån äl den här gången eftersom blåsorna var lite för små för tiden. Kanske har de växt till sig och släppte idag.

• USB

Får man alltid utslag på stickorna vid äl? Har PCO och när jag tänker efter så har jag bara fått utslag på stickorna en gång i hela mitt liv. Har testat varenda dag men ej fått någon glad gubbe.

• USB

Visst blir menscykeln lite längre med pergo? Har för mig att min gynekolog sa det. Jag är iaf idag inne på dag 31 så jag tycker mensen borde komma snart. Brukar få den vid 28-30 annars.Vet inte om jag haft äl den här gången eftersom gyn tyckte att äggblåsorna var lite för små när jag var där och kollade och han trodde inte att det skulle bli nån äl. Ska ta dubbelkur nästa gång.

• USB

Igår var jag på VUL efter att ha tagit dubbel kur den här gången. Hade en blåsa på 16-17mm och det såg väldigt bra ut sa läkaren. Livmodern hade förberett sig väl för ett  ägg sa hon så nu är det bara att komma till skott i sänghalmen.
    Använder mig av CB fertilitetsmonitor också och den har visat på hög i fem dagar nu så det borde ju bli max till helgen. Den här gången ska jag även ta ett blodprov på dag 25 för att se att jag verkligen haft äl.
    Idag spänner det och drar i magen på den sidan där den stora äggblåsan var så förhoppningsvis är det äl på gång.
    Är det nån mer som är varm i kroppen? Den här omgången har jag fruktansvärda värmevallningar men jag antar att det är av pergon.

• USB

Är idag på cd 19 och ännu har ingen äl påvisats. Läste i instruktionerna till min monitor att om man åt klomifen så kunde den bli missvisande och ev. missa äl. Visst är väl pergo klomifen?
    Hade väldigt ont i magen i helgen men idag känner jag ingenting. Återstår att se vid blodprovet som ska tas nästa måndag om jag haft äl eller inte.

• USB
    FruZäll skrev 2011-07-11 09:51:22 följande:
    vad är det för monitor du använder?

Jag har Clearblue monitor, super bra=)
    Visar om man har stegringar eller inte, jag har 2 stegringar, haft det sen dag 5 typ... är nu på dag 12 och ingen stegring ännu, efter som ja fick dubbelkur denna gången så HOPPAS jag de blir ÄL och bebis.=) 
    Använder också CB:s. Den har visat hög sedan dag 12 men inte max.
  • USB
    FruZäll skrev 2011-07-11 10:28:56 följande:
    trist.. min är oxå på hög men ej max=( aldrig haft max , med andra ord aldrig ÄL så vore jätte kul om de kunde bli max denna gången=)

Äter du enkel kur denna gången? 
    Äter dubbel kur den här gången. Jag har hört vissa som aldrig fått max men som ändå blivit gravida. Trodde faktiskt att den skulle ha visat max i helgen men än är det inte för sent hoppas jag. Sista cykeln varade i 32 dagar så äl kan ju komma senare. Min läkare sa att blåsorna växer ca 1mm/dag och att de brukade släppa vid 20mm. Alltså borde det bli idag iom att den var 16-17mm i torsdags.

Hoppet är det sista som överger en!!
  • USB
    Mumman skrev 2011-07-11 18:54:17 följande:
    Min var på 22mm vid VUL, men släppte inte förrän några dagar senare. Så dom kan växa sig större innan dom släpper också :)
    Det sliter och drar i min vänstra sida ikväll och det ilar ner i ljumsken. Kanske är det ett tecken....Testar igen imorgon bitti iaf....
  • USB

Visade bara på hög idag också. Det är nionde dagen som den gör det. Måste ju vara nåt fel...

• USB
    Mumman skrev 2011-07-12 18:58:25 följande:
    Använder du ägglossnings tester också?
    Nej jag har bara kört på monitorn. Har hört att den ska vara sååå bra men den verkar inte funka på mig iaf. Kanske skulle ha testat med äl-stickor också....Vi har myst i sänghalmen och gjort det vi kunnat iaf så får vi väl se sen vad blodprovet visar om jag haft äl eller inte.....
  • USB

Hög även idag. På måndag ska jag ta blodprov. Skulle ta på dag 25 egentligen men det är på söndag och då är det stängt.

Är det puregon man får som "äl-spruta" om man behöver det?

• USB

Har fortfarande bara fått hög på min monitor. Vet att man inte ska kolla på strecken på stickorna men jag har gjort det varenda dag och för några dagar sedan så var strecken lika starka och nu syns det bara ett streck. Antar av det att det inte kommer att komma någon äl senare iaf...Kanske har haft den och monitorn inte har känt av den eller också har den uteblivit....

• USB
    Mumman skrev 2011-07-17 09:18:59 följande:
    Var strecken lika starka så är det ju ett positivt test.
    Men med monitorn så så ska man inte kolla på stickorna utan den läser av dem...
  • USB

Mår så fruktansvärt dåligt just nu. Har stora problem med "värmeattacker". Känner mig så varm och febrig men tempen är bara lite förhöjd och ligger runt 37,5 och ibland fryser jag som en tok.
    Ringde gyn idag angående mitt blodprov som jag tog i måndags men bm fick inte ge några svar så nu vet jag ingenting.
    Är idag på cd 29. Har kissat otroligt ofta den sista veckan. Vet att det är ett gravtecken men jag tror att det lika gärna skulle kunna vara en UVI.
    Frågade bm när jag ringde idag om hur länge biverkningarna på Pergo satt i och hon visste inte. När jag berättade om mina svettningar så sa hon att hon också var så och att det troligen var av vädret!! Jag sa att det här är en helt annan känsla än vanlig värme. Det riktigt hettar i kroppen men svetten rinner ju inte.

Hur länge har era biverkningar suttit i efter Pergo? Det är ju 20 dagar sedan jag tog sista tabletten så det borde väl vara ute ur kroppen nu eller vad tror ni?

• USB

Nu har min läkare ringt mig. Några biverkningar kunde det inte vara så långt efter sa hon men däremot tyckte hon att det lät som graviditetshormoner.....Ska vänta några dagar och ta ett test om inte mensen kommer.
    Hormonprovet var lite lågt men hon trodde det berodde på att det togs så pass sent i cykeln som dag 26. Hon trodde att jag haft äl för allt såg verkligen lovande ut när jag var på VUL på dag 15 och skulle jag haft äl på dag 17-18 så borde provet ha tagits på dag 23 istället för sedan blev det för sent iom att halten sjunker ganska fort sa hon. Jag hoppas ju att det är nåt på g men jag tvivlar faktiskt. Så lätt borde det inte gå. Är väldigt skör i slemhinnorna och det verkar som jag börjar få svamp så förmodligen kommer väl mensen som ett brev på posten...Får väl kämpa vidare nästa månad....

• USB
    Millan01 skrev 2011-07-21 16:24:43 följande:
    Hej alla! Jag började med pergotime denna månad, var på vul i måndags (dag 15), hade då två mogna äggblåsor på 18 mm. Är nu på dag 18 och har testat ägglossningsstickor sen dag 16, men har inte visat positivt :/ betyder det att jag inte kommer att ha någon ägglossning ändå? Fast att man har mogna blåsor så betyder det inte alltid att man får ägglossning eller hur? Har setat och läst om några sprutor man kan ta för att ägget ska släppa.. det var inget jag
    visste om, och min läkare har inte sagt något om det heller, utan bara att jag skulle testa detta i 6 månader ungefär. Hoppas att någon kan svara på mina funderingar :) kram på er!

Förresten USB: jag har lite lika symptom som dig, värmeattacker, och mått lite konstigt b.la. och har haft ett fruktansvärt dåligt humör så jag antar beror på pergo? Det börjar dock bli bättre nu :) men på bruksanvisningen står det att biverkningarna ska ge sig så fort man slutar, och det trodde jag var efter varje kur? Fast kanske inte.. :)
    Mina svettattacker började förra veckan. Jag kände ingenting när jag åt pergon utan det har kommit på slutet. Jag har testat med Clearblues fertilitetsmonitor under den här cykeln men den har inte påvisat någon äl men jag tror att det kan vara lätt att missa. Den har visat på hög fertilitet under hela tiden och det brukar den inte göra. Jag vet inte om det blivit något fel på den.
    Jag vet flera stycken som testar både morgon och kväll för att inte missa äl. 
Svar på tråden Pergotime - börjar i april :)