Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

Pergotime - börjar i april :)

Mumman skrev 2011-05-04 21:20:56 följande:

Någon som vet varför ÄL testerna visar negativt trots äggblåsa på 22mm??

Kanske har äggblåsan inte spruckit och ägget släppt än? Beroende på hur länge sedan det var du tog VUL så kan det ju vara en sådan där tom äggblåsa som inte spricker ev? Ring och prata med din gynekolog och fråga. Lycka till!
  • JhjärtaK
    Mumman skrev 2011-05-06 15:34:29 följande:
    Ja, fast äl testerna ska väl visa positivt innan ägget släpper? Är väl det som är meningen med dessa tester så man kan pricka in rätt dag :)

Om det är min  vanliga otur så är det säkert som du säger en tom äggblåsa. Ser man det på VUL? Jag gjorde VUL i onsdags och då var blåsan 22mm och gyn sa inget om den var tom eller inte.
    Ja precis, ÄL-testerna visar postivit 24-48 timmar innan ägget släpper (vissa menar 12-48 timmar).

Nej vad jag vet kan man inte se detta på VUL, enligt min gynekolog kan man ha sådana, antingen är det en äggblåsa som har växt till på grund av pergon och då har den ett ägg i sig eller så kan det vara en äggblåsa som du haft väldigt länge och då är det troligt att den är "tom" dvs att den inte leder till någon ägglossning. Jag håller tummarna för att ÄL-testerna visar positivt inom kort. Vet inte vilka ÄL-tester du använder men ibland tycker jag det är svårt att avgöra om teststrecket är lika starkt som kontrollstrecket så jag kör på  stickor tills jag misstänker att det är ÄL och då kollar jag med ett digitalt test bara för att slippa tolka streck hit och dit.
  • JhjärtaK

Hejsan! En liten fråga kring ÄL som någon i denna tråd förhoppningsvis kan svara på Jag har hört att man kan ta ett blodprov som visar om ägget verkligen har släppt eller inte efter att man haft LH-stegring. Är detta sant och i så fall vet ni när man skall ta detta blodprov? Alltså hur många dagar efter LH-stegringen?

Har hört dag 21 eller liknande i cykeln men det måste ju vara om man har en ”normal” 28-dagarscykel antar jag?
    Hoppas att någon vet för jag har fått pergo utskrivet (enkel dos) men jag vill testa en eller flera cykler till utan pergo men om det visar sig att jag inte har ÄL så tänker jag såklart ta pergo redan nästa cykel. Tacksam för svar och lycka till! {#emotions_dlg.flower}

• JhjärtaK
    lojzans skrev 2011-05-17 15:03:53 följande:
    Hej på er! Ja det här med dagar hit och dit är snurrigt och det verkar vara så olika för alla. Jag gjorde vul på dag 12 - ingen tillväxt. Nytt vul idag på cd 19 och har ett ägg på 13 mm så hoppas nu! När jag blev gravid med sonen hade jag ägglossning på dag 25. Inget sexförbud längre nu då:)
    Åh vad glad jag blir att läsa ditt inlägg! Själv väntar jag på ÄL (kom på dag 23 förra cykeln) och jag var så orolig att man inte kunde bli gravid om ÄL kom typ senare än dag 18 i princip men det finns ju chans ändå för mig då. Jag äter dock inte pergotime (än skall tilläggas, har fått det utskrivet men vill testa någon/några cykler till utan).

En extra bonus att ni inte har sexförbud heller längre
  • JhjärtaK

Hejsan!

Har precis tagit min andra pergotime-tablett i min första kur. Vet inte om det var vädret inatt eller pergon men oj vad jag var varm och svettades! Sen så har jag börjat må illa också, usch!

Jag har inte PCO men hoppas att det är ok att jag hänger med här ändå? Anledningen till att jag äter Pergo är att jag har oregelbunden mens (efter p-pillerstopp, har varierat mellan 35 och 48 dagar) och har bara fått LH-stegring sent (som tidigast på dag 23) så min gyn tyckte att vi skulle testa pergo för att kicka igång ÄL mer normalt kring dag 14. Jag har dessutom haft lite spottings innan varje mens (i ett dygn ungefär) vilket jag tror "tyder" på att ÄL inte har skett eller att den i alla fall inte varit särskilt stark. Egentligen kunde jag tänka mig att vänta en cykel till med att prova pergo men då skulle mensen kommit precis innan/under en semesterresa plus att jag inte ville börja äta pergo utomlands och då skulle vi behövt vänta två cykler till. Ja och har man cykler som är uppemot 40 dagar så blir ju två cykler en hel evighet typ Vet dock att jag är relativt "lycklig" lottad då de senaste cyklerna har hållit sig under 40 dagar, finns ju många som har mycket längre cykler än så.

Hur har det gått för de som började med pergo i april? Någon som har statistik på hur "effektiv" pergo är?

• JhjärtaK
    lovvan skrev 2011-06-14 07:23:15 följande:

Här kom mensen nu på morgonen med så det blir för mig till att ringa och be om nytt recept med. Tråkigt men nu vet jag i alla fall hur min kropp fungerar. Blir förhoppningsvis lite lättare med väntan nästa kur. Jag vet att jag får sen äl, (denna gång på dag 26 eller dag 27) och att min cykel är på 41 dagar. Bara till att ta nya tag

Tack för ditt svar angående svettningarna, de har lättat lite nu vilket är super

Fick du så lång cykel trots pergo? Senast (utan pergo) fick jag också ÄL på dag 27, gången innan dess på dag 23.
  • JhjärtaK
    MadeleineK1501 skrev 2011-06-14 10:25:57 följande:
    fruxäll: nej bara jag som är kollad och det ser ut som jag är helt frisk bara svårt att komma igång efter Ppiller. så därför äter jag pergo. bm tyckte vi skulle försöka över sommarn innan han skulle kollas.
    Samma för oss, min kille har inte blivit kollad heller (fast han skall gå och göra det självmant ändå) och jag äter också efter att min kropp verkar vara lite seg efter p-piller. För övrigt verkar jag vara "frisk" (normala hormonhalter osv).
  • JhjärtaK
    MadeleineK1501 skrev 2011-06-15 16:22:06 följande:
    khjärtaj: okej! hoppas vi lyckas snart. hur länge har ni försökt?! när ska din kille bli undersökt?! hur många kurer pergotime har du ätit. detta blir min 3dje kur!
    Vi bara försökt sedan i februari så det är ju inte länge alls men min gynekolog tyckte att jag skulle testa pergo för att få min ägglossning att komma mer normalt kring dag 14 (istället för dag 23, 27, 30, 36 som tidigare cykler). Allt verkar i övrigt normalt, såsom hormonhalter och VUL tydde inte heller på PCO men man behöver ju inte ha PCO för att ÄL skall krångla.  

Min kille skall gå på "drop-in" mottagning på Karolinska i Stockholm om några veckor, de har tydligen öppet för sådant varje morgon från halv nio tror jag.

Detta är min första kur och jag tog sista tabletten idag så på lördag tänkte jag börja testa med ÄL-stickor och förhoppningsvis ger de utslag rätt så snabbt *håller tummarna*.

Hur har de tidigare två kurerna "gått" (dvs, när har ÄL kommit, om den kommit alls? Har du tidigare haft ÄL stegring om du testat?). Hur länge har ni försökt? 

Hoppas att den tredje kuren blir "lucky number three".
  • JhjärtaK
    MadeleineK1501 skrev 2011-06-16 11:42:07 följande:
    Khjärtaj: okej! jag åt p piller från jag va 14 till ca 22 så när jag sluta ville ej mensen eller ägglossning komma igång igen efter ett års väntan . så då fick jag pergotime och det har funka jätte bra. får ägglossning ca 10-11 dagar efter sista tablett. så får kort cyrkel. prata med min bm igår för va tvungen och ha nytt recept så hon skicka remiss så nu ska han med kollas känns som de är lika bra :) vi har försökt sen jag sluta med ppiller men eftersom de ej funka så blir detta vårt tredje riktiga försök. äter även glandin25 denna månaden för att se om de hjäälper.
    Oj, skall man få så "sent" i cykeln?? Jag trodde att ÄL skulle komma runt dag 14, i alla fall enligt min gynekolog. Men han kanske räknade med att de hade lite snabbare effekt på mig eftersom jag faktiskt har haft ÄL och menscykler någorlunda "normal" (kortaste 35 dagar, senaste 39). Jag har ju tidigare haft ÄL av mig själv på dag 23 som tidigast så då blir det ju ingen stor skillnad om jag skulle få ÄL på dag 19 eller 20.

Själv åt jag p-piller i fem år och första mensen kom efter 48 dagar, sen 42, sen 35 och sen 39. Det var sista "uppgången" på fyra dagar som fick mig att testa.

Så nästa pergokur blir er tredje då om jag förstod det rätt?
  • JhjärtaK
    mörlin skrev 2011-06-20 09:18:41 följande:
    igad är sista dagen på dubbel pergokur.. hoppas så innerligt att ett litet ägg växer till sig nu.. har dock haft lite känningar denna gången som jag inte hade med enkel.. småhugg i magen å så, nästan som lätt mensverk fast det går över väldigt fort. någon som käner igen sig?? kan det vara teccken på att äl är på g?
    Hoppas hoppas att det blir ett ägg som växer till sig och släpper! Har tyvärr ingen erfarenhet av vare sig dubbelkur eller småhugg men det låter ju lovande Skall du till gyn för VUL? Jag är på dag 13 idag så förhoppningsvis får jag positivt ÄL-test denna vecka men allt innan dag 20 ser jag som riktigt positivt. Har du fått positiva ÄL test under tidigare cykler (även utan pergo?)?
Svar på tråden Pergotime - börjar i april :)