Inlägg från: Chicky01 |Visa alla inlägg
  • Chicky01

Pergotime - börjar i april :)

Hmmm... Så det finns risk att bli överstimulerad på enkel dos? I och för sig så har jag inget emot trillingar :) Men sexlingar låter faktiskt lite läskigt! Hur som helst så nämndes det inget om överstimulans, sexförbud el annat liknande av min gyn... Ja ja, just nu är jag inte orolig över för många mogna ägg... Utan snarare över att det inte blir ngn ÄL... Men jag får försöka slappna av och ha tålamod... Förresten, är det någon som hört ngt om tillförlitligheten på Clear Blues digitala ÄL-test? Kan det visa fel? Körde billiga tester ett tag, men litar inte riktigt på dem. Om CB är bäst och visar rätt så är det definintivt värt varenda öre... Usch, börjar verkligen bli desperat. Och då är detta bara min första kur. Börjar tro mig förstå par som går igenom det ena och det andra i åratal i hopp om en liten bebbe :( Tycker verkligen att vi är tappra flickor här på tråden. Kram på er alla!!!

• Chicky01

Dag 14 idag och fortfarande inget utslag på ÄL-testet. Ringde min gyn idag och tjatade till mig en tid för VUL (vad står V:et för). Ska dit imorgon :) Att man ska behöva slåss för sin existens, typ... Tror säkert att internetboomen och olika diskussionsforum har gjort oss patienter mer krävande. Jag har i alla fall en massa konstiga teorier om min kropp och det utan ngn läkarexamen ;) Efter VUL imorgon vet jag i alla fall om det är värt att fortsätta ÄL-testa el inte. Frågan är sen vad som händer om det konstateras att enkelkur inte funkar på mig? Måste mensen provoceras fram igen? Började ju min Primolutkur på dag 16. Fattar inte... Om jag nu inte får ÄL så får jag ju ingen mens och om man inte tar reda på detta så går ju typ ännu en cykel till spillo... När hade gyn tänkt att jag skulle börja med nästa Primolut/ Pergo? Vad blir "steg 2"? Usch, tror jag håller på att flippa ur helt!

• Chicky01
    Mumman skrev 2011-05-18 08:24:39 följande:
    V:et står för vaginalt. Dvs Vaginalt ultraljud :)
    Du behöver inte känna dig stressad över att ingen sticka har gett positivt än. Jag var på VUL på dag 15 och inte förrän på dag 18 fick jag positivt på äl stickorna.
    Fick också tjata mig till ett VUL då hon inte tänkt göra det annars. Man vill ju gärna veta hur allt ser ut och om det fungerat eller inte.
    Om enkelkuren inte har fungerat kommer du troligtvis få äta tabletter för att få mens igen, dom kan man börja med när som helst det behöver inte vara en speciell dag i cykeln (speciellt inte om man har oregelbundna cykler). Och så kanske du får ta högre dos nästa gång med pergotime.
    Lycka till och berätta hur det gick sen!! :)
    Tack Mumman, har länge undrat vad V:et står för... :)

Var hos min gyn vid lunchtid och fick en VUL-undersökning. Är inne på cd 15 och fortfarande ingen glad gubbe på ÄL-testet. Han kunde se två ägg (18 & 22 mm) och trodde nog att jag skulle få ägglossning inom 2-3 dagar! Min slemhinna är 3-skiktat vilket innebär att det förbereder sig för att ta emot ett ägg. Blev så glad så jag nästan började gråta framför gyn. Jag ursäktade mig för min instabilitet och tackade honom. Tur att han var så förstående och förklarade för mig att min reaktion är väldigt normal för en kvinna som har bebislängtan.

Nu kan jag i alla fall sluta oroa mig för att Pergo inte funkar på mig. Nu är det väl upp till min kropp igen att släppa iväg äggen... och så vidare... Hittar säkert på något annat att oroa mig för. Känner inte igen mig själv. Brukar vara ganska lugn och cool i de flesta situationer. Nu är jag hur moody och irrationell som helst! Tur att FL finns så jag får ventilera lite. Tack alla tjejer för att ni orkar läsa och bry er om mina nojjor ;)

Nu ska här nuppas varannan dag och drömmen om trillingar får jag lägga lite åt sidan... får satsa på tvillingar den här cykeln:)

KRAMAR!!!
  • Chicky01
    ettplustack skrev 2011-05-20 10:13:02 följande:
    På söndag är det 14 dagar sedan jag haft ägglossning så då får vi se om mensen kommer.
    Jag är öm i brösten men annars inget så det kan ju bara vara att mensen är på gång :(
    Hoppas din mens inte dyker upp! :) Annars får vi glädjas oss åt att din kropp reagerade så bra på Pergo. Håll oss uppdaterade om vad som händer eller inte händer på söndag!
  • Chicky01
    TigerRambo skrev 2011-05-19 19:49:24 följande:
    okej. kan ju vara bra att veta att det inte är 100% tillförlitligt då för oss.
    Jag ska inte enligt läkarna gå på några ultraljud för att kolla äggblåsa/or under tiden jag äter pergotime. Verkar som jag har förstått vara väldigt olika i alla landstingen/privat hur rutinen är.
    Är det någon annan som inte behövt gå på VUL?
    Ungefär vilken cykeldag fick ni ägglossning med pergo?

Hej TigerRambo,

jag fick inte heller ngn VUL, men jag gjorde som Mumman och tjatade till mig en sådan. Fick gå dit i onsdags då jag var på cd 15. Efter besöket var jag mycket lugnare och kunde slappna av. Tyckte det var så himla jobbigt att inte veta om Pergokuren hade tagit eller inte.

Är inne på cd 17 idag. ÄL-testet i morse var fortfarande negativt. Testar även på kvällarna då jag har några billiga stickor kvar på lager och igår kväll för första gången såg jag ett svagt streck - tecken på ÄL. Så jag tror nog att jag imorgon kommer att få fullt utslag. Så jag tror nog att jag och Mumman håller samma takt i vår cykel med Pergo.

Hur mår då än så länge? Själv har jag inte haft några biverkningar alls.

• Chicky01

Åh vad kul, Mumman! Stort grattis! :) Dag 18 här och fortfarande neg ÄL-test. Tänker fortsätta testa ett par dagar till. Har varit väldigt öm i magpartiet sen igår kväll... Kanske ngt på gång? Lovvan, tycker du oxå ska fortsätta testa. Eller vad sa din gyn? Ha en underbar lördag, girls!!!

• Chicky01

Mumman & Babystar, Min kille fick oxå göra spermaanalys innan Pergo. Vi fick göra alla prover så min gyn kunde remissa oss till Fertilitetskliniken på Karolinska på en gång. Har stått i kö i en månad nu. Om vi vill får vi åberopa vårdgarantin och få hjälp senast inom 3 månader. Då kan vi dock hamna lite var som helst i landet. Vill testa Pergo först och under tiden står vi i kö till kliniken i Huddinge. Först tyckte jag att det var tidskrävande och förstod inte varför jag inte kunde få ÄL-hjälp på en gång. Men nu tycker jag att det känns tryggt att vi kommit så långt i processen... Babystar, har du fått svar på din fråga ang. BMI i samband m utredning i Skåne? Tror inte det finns ngn gräns för utredning men däremot för IVF (BMI 30). Så är det i Sthlm i alla fall.

• Chicky01
    ettplustack skrev 2011-05-24 12:51:57 följande:
    Jag vet inte varför sambon inte fick lämna prover. Jag sökte egentligen för menssmärtor när jag gick till gyn som då konstaterade pco och att jag kunde få börja med pergotime. Nu har jag haft äl med pergotime och menssmärtorna som annars har börjat ca 10 dagar innan mens kom bara samma dag denna gång så för mig har det hjälpt. Gyn sa även att om det inte händer något på dessa 4 kurer så får han skicka oss vidare till utredning. För att utreda sambon.
    Jag kan ju inte hjälpa att min gyn valde att göra så, jag upplever att jag fick en ärlig chans och är tacksam för den. Skulle det sen inte gå så blir vi ju ivägskickade.
    Förstår dig helt och hållet! Personligen tyckte jag att det var ganska lätt att diagnostisera mig/ oss. Det var jag som inte hade ngn ÄL. Bra för att jag sökte hjälp blev min sambo automatiskt involverad... Jag sökte ju hjälp och pushade själv på en utredning, eftersom jag hade hört hur lång väntetid det är i Sthlm för IVF.

Tycker att du gör helt rätt att inte stressa på... (själv håller jag på att bli tokig på mig själv och mina tankar!!!) En bra gyn känner av situationen och stressar inte upp sin patient i onödan :) Tycker det är helt fantastiskt att Pergo verkar funka så bra på vissa. Som du skriver: nu fick du en ärlig chans! Hur ska man kunna göra barn utan att veta när kvinnokroppen är mottaglig, dvs har ÄL?
  • Chicky01

Lovvan, ska fylla i listan nästa gång jag kopplar upp mig via vanlig dator. (sitter med en IPad som har sina för- och nackdelar :)) Jag slutade oxå ÄL-testa dag 22. Gjorde prog.prov i fredags precis som du :), men för mig på dag 24... Även om jag missade stegringen med stickorna så finns det hopp om ÄL här. Jag mäter min temp varje morgon och den har varit förhöjd med 0,5-0,6 grader varje dag sen förra lördag. Eller kan Pergo påverka kroppstemperaturen? Ngn som vet? Om jag nu hade ÄL så är BIM beräknad till ca 4 juni... Pga den korta veckan som kommer så tvivlar jag på att provsvaren kommer min gyn tillhanda till veckan... Ännu mer väntan... Usch, känns som att detta aldrig tar slut! Tips på hur man kan styra om sina tankar?

• Chicky01

Vill tillägga att jag har utsätts för spontana grinattacker de senaste dagarna... Senast när jag tidigare idag kikade in på FL och läste några inlägg om morsdag... Blir rädd för mig själv :) Dessutom får jag periodvisa värmesvallningar och är mycket lättirriterad! Värsta klimakteriekärringen, känner jag mig som. Vanligt?

Svar på tråden Pergotime - börjar i april :)