Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

Pergotime - börjar i april :)

mörlin skrev 2011-06-20 14:21:42 följande:
    ja, ajg ska på vul på torsdag så hoppas vi kan baka bebis i midsommar

jag har pco och nästan ingen äl självmant alls.. kanske 2-4 ggr per år och det är dom gångerna jag oxå haft mens självmant.. provade med äl-stickor nästan varje dag i 2 månaderinnan jag sökte hjälp och fick konstaterad pco. Så jag har även fått äta primolut-nor för att få mes.. tyvärr syntes det igen aktivitet på äggstockarna med enkelkur, bara att slemhinan var något tjockare så hoppas verklige att dom ser nåt på torsdag!!

Hoppas verkligen du får ÄL innan dag 20. HAr du oxå pco eller varför äter du pergo? Vilken kur är du på?? Hållerå tummarna!!=)
    Tack för tummarna, de uppskattas! Håller mina för oss båda

Jag har inget som tyder på PCO (varken VUL eller blodprover) men däremot verkar min kropp vara lite seg på att komma igång efter p-piller så min gyn tyckte att jag skulle testa med pergo för att se om min ÄL kommer tidigare (har de senaste två cykerna kommit på dag 23 respektive dag 27). Detta var min första pergo-kur och det passade bra att börja nu för annars, med 35-39 dagars cykel, hade min mens kommit precis mitt i en semesterresa nästa gång och att börja äta pergo utomlands (även om jag inte gjort något VUL efter pergokuren) hade inte kännts bra. Så även om det inte tar sig denna gången med pergo så kommer förhoppningsvis min mens tidigare och inte mitt i utlandsresan
  • JhjärtaK

Ni som har fått ÄL av pergo, vilken dag har ni fått stegring på ÄL-testen? Har ni fått ÄL-flytningar några dagar innan ni fått utslag? Några andra symptom innan LH-stegringen? Börjar misströsta att pergo kommer att fungera för mig, är på dag 14 idag och ännu ingen stegring på ÄL-testerna

• JhjärtaK
    Mumman skrev 2011-06-21 10:23:43 följande:
    Jag fick positivt äl test på dag 18. Lite flytningar några dagar innan. Äl brukar kunna bli något senare då man tar pergo, så än är det absolut inte för sent för dig! :)
    Åh tack för hoppet! Det behövdes kände jag En vän fick precis barn och när man såg bilden på den lilla underbara flickan blev man ju inte så lite avis kan jag säga

Tänk vad underbart det hade varit om det tog sig den här gången och man kunde se två fina streck på gravtestet, åh vad jag längtar tills dess!

Håller tummarna FruZäll för att du har ett litet växande liv där inne! När skall du testa?
  • JhjärtaK
    MadeleineK1501 skrev 2011-06-21 19:52:06 följande:
    Hej.
    Hur gör ni med alkohol när ni äter pergo? Jag tog min sista tablett idag och funderar på att dricka på midsommar har inte ägglossning förens slutet av veckan efter midsommar? Kan alkoholen förstöra pergons funktion lixom?
    Jag frågade specifikt om alkohol kunde "hämma" effekten av pergo någonting men fick svaret att så inte var fallet så du kan nog ta några glas vin om du vill. Jag kommer definitivt inte att råsupa men å andra sidan känner jag att jag "måste" dricka åtminstone ett glas vin annars kommer vännerna att börja tro att jag är gravid på en gång vilket inte är kul när man inte är det
  • JhjärtaK
    lojzans skrev 2011-06-22 08:40:56 följande:
    Har varit öm i magen ett par dagar. Är på dag 18 och fick positivt ÄL test, känns ju fantastiskt bara det! Blir en mysig midsommar:)
    Härligt med ÄL!! Whi! Jag har haft lite småmolande värk sedan igår så då hoppas jag att det är samma som för dig, dvs att ÄL är på gång. Är på dag 15 idag men testet imorse var löjligt negativt
  • JhjärtaK
    FruZäll skrev 2011-06-22 20:22:54 följande:
    Jaha.. då ringde dom från IVF idag.. Provsvaren visade på ingen ÄL=(
    Så min läkare ska kolla på de och så trodde barnmorskan att de skulle höja dosen till denna månaden, så nu vill jag bara att mensen ska komma igång 
    Vad tog de för prover för att se om du haft ÄL? Jag försökte få tid för ett blodprov sju dagar efter stegring på mina ÄL-test men min gyn sa att det inte gick att säga riktigt om man haft ÄL, eller om ägget varit av bra kvalitet men detta verkar ju inte vara riktigt sant eftersom så många här har tagit prov för att se om ÄL har skett.
  • JhjärtaK
    KajsaKavat82 skrev 2011-06-23 03:29:59 följande:
    alltid fått stegring mellan dag 18-21. blir ofta så med pergo.. lite fördröjd inte ovanligt.. har denna måpnad stark äl och dessutom stegring på stickorna. köpte många denna gång så jag inte behövde käna mig begränsad av 7 då det är för lite för någon med PCO i min mening.
    Nej ett sjupack hade inte räckt långt för mig kan jag säga, köpte 53-pack senast från testlagret tror jag Nu testar jag både på morgonen och kvällen. Även om jag vet att man inte "ska" testa med morgonurin men jag gjorde det senaste gången jag fick stegring och trots att det var morgonurin så blev strecket kanske 70% av vad det skulle vara och sen på kvällen hade jag full stegring. Så jag tar testerna på morgonen mest för att inte behöva gå hela dagen på jobbet och hoppas att det är full stegring när jag kommer hem. På detta sättet får jag en indikation om vad som väntar på kvällstestet.

Tyvärr ingen stegring fortfarande, bara svaga svaga teststreck men som du, och flera andra, skriver så verkar det vara "normalt" att ÄL inte kommer på dag 14 med pergo utan lite senare.
  • JhjärtaK
    lojzans skrev 2011-06-23 10:07:44 följande:
    Hur är det med VUL för er del?
    Mina två tidigare Pergokurer har jag kollat tillväxt med VUL, nu tyckte dr att det inte skulle behövas iom att jag bara fått tillväxt på ett ägg båda gångerna. Jag tycker det känns rimligt och skönt att slippa åka in så ofta men det gnager iaf lite om att tänk om det blir flera... sexlingar vore ju en hit... Men plussar jag så ska jag ha tidigt VUL för att kolla!
    Jag har inte gjort VUL, har ätit en pergokur och det var aldrig på tal att jag skulle göra VUL heller. Känner inte heller att sexlingar vore en hit direkt men å andra sidan så verkar det ju vara fler som inte blir stimulerade alls.

Vet någon om man kan abortera några foster om det skulle visa sig att man har sex stycken där inne på ett tidigt VUL i vecka 8-9? (usch, inte kul att fråga om abort men hoppas att någon vet där ute)
  • JhjärtaK
    Mumman skrev 2011-06-23 10:17:30 följande:

min gyn litar inte heller på sådana blodprov så hon rådde mig till att inte göra något sådant = fick aldrig någon remiss till det för att göra ett sånt.

Alla gyn gör olika och det går inte att säga till 100% någonting som det verkar, endast om man blir gravid haha :)

Min gyn sa något liknande, att det inte egentligen skulle säga något för "jag blev ju inte gravid bara för att det var högt eller lågt", enligt honom så sa ett sådant blodprov ungefär lika mycket som ÄL-stickor och det kör jag ju med. Skönt att höra att fler gynekologer tycker samma sak, kände mig lite "ensam" där ett tag
  • JhjärtaK
    FruZäll skrev 2011-06-24 03:56:25 följande:
    Nu är mensen 4 dagar försenad.. suck.. 
    Jobbigt! När fick du stegring på ÄL-testen (om du gjorde några dvs)? Hur lång lutealfas brukar du ha?
Svar på tråden Pergotime - börjar i april :)