Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

Pergotime - börjar i april :)

Mumman skrev 2011-06-25 07:49:41 följande:

äl testerna kan visa positivt fast det inte blir någon ägglossning. Alla symptom, hormoner osv kan vara där men ändå släpper inget ägg. Tyvärr visar testerna ändå positivt, så man kan inte riktigt veta om ett ägg faktiskt släpper -endast genom att 2 veckor senare endra bli gravid eller få mens. Frustrerande!

Dessutom om man har PCO som mig kan dom missvisa om man tar äl tester. Jag har massor med ggr fått positiva tester, men ingen ägglossning. Dessutom till och med varit till gyn som sagt att äl är på gång, testerna visat positivt, haft alla symptom men ingen ägglossning i alla fall.

En fråga, om man får mens ca två veckor efter positivt ÄL-test, menas det då att ett ägg har släppt? Jag har nämligen alltid fått min mens 13 dagar efter positivt ÄL test men kanske säger det ingenting?
  • JhjärtaK

Blir så himla frusterad. Igår så tog jag ett ÄL-test vid halv tolv men jag hann varken hålla mig i fyra timmar innan eller vänta fem minuter på att det skulle bli "klart". Så jag kollade sedan när jag kom hem på natten och då var strecket kanske 50% av kontrollstrecket vilket jag tolkade som att jag skulle få soklart positivt test idag, men icke. Testet imorse visade nästan ingenting, sedan i förmiddags så visade det lite starkare och nu återigen så ligger jag på kanske 40% styrka (ja, jag har blivit en testgalning). Kan inte den j***vla LH-stegringen komma någon gång?

Hur går det för er andra? Bättre hoppas jag

• JhjärtaK
    ettplustack skrev 2011-06-25 19:47:19 följande:
    Men jag var och lämade prover som visade att jag hade haft en fin äl, kan blodproven visa att jag haft fin äl fast äggen inte släpper ?
    Måste fråga, vad är det för blodprov som de tog på dig för att se om du hade haft ÄL eller inte?
  • JhjärtaK

Fick positivt ÄL-test idag, whii! Dag 19 vilket gör att min cykel blir 31 dagar Är så himla glad att pergo verkar ha kickat igång min ÄL, har som tidigast fått på dag 23 innan. Men jag har inte stora förhoppningar på att det skall ta sig ändå, även om man får ÄL så är ju chansen att bli gravid rätt så liten ändå. Men jag har köpt hem munkpeppar och tänkte testa det nästa cykel för att se om jag kan få ÄL själv i någorlunda normal tid (innan dag 20 enligt mig) nästa cykel utan pergo. Eller så testar vi att köra utan allt vad "hjälp" heter och då slipper jag ju dessutom att testa med ÄL-stickor vilket vore rätt så skönt att kunna skippa.

• JhjärtaK
    Mumman skrev 2011-06-26 21:51:42 följande:
    Grattis!! Nu håller jag tummarna att det tar sig för dig, se till att mysa mycket nu! ;)
    tackar! vi fick till det i fredags, lördags och imorse så jag tycker att vi har gett det ett ordentligt försök i alla fall, haha
  • JhjärtaK
    FruZäll skrev 2011-06-27 10:36:05 följande:
    Någon som fått länge cykel när ni ätit pergo?

Är som sagt 7 dagar över tiden nu... blir ju knäpp på detta 
    Hur lång cykel brukar du ha? Kanske har ÄL kommit senare än vad det "normalt" skulle kommit i din cykel och det är därför mensen är sen? De flesta verkar ju fått ÄL runt dag 20 av pergo, kanske kan vara förklaringen?
  • JhjärtaK
    MadeleineK1501 skrev 2011-06-27 18:22:17 följande:
    åhh tror fan jag fått ägglossning 3 dagar för tidigt :/ uj blir så less..
    Hur kommer det sig att du skriver "för tidigt"? Vilken dag i cykeln fick du ÄL?
  • JhjärtaK
    MadeleineK1501 skrev 2011-06-27 18:39:18 följande:
    den brukar komma 10-11 dagar efter jag sluta med pergo det är på torsdag och träffar inte killen förens torsdag :(
    Trist när bebisverkstaden och ens liv inte klaffar men jag läste precis en artikel där det stod att hela 70% av barn blir gjorda under tiden då paret inte tror att de har ÄL så förhoppningsvis blir det samma för er!
  • JhjärtaK
    Astrid skrev 2011-06-27 22:36:54 följande:
    Hej på er! Jag hänger gärna på denna tråd! Jag är nu inne på min andra kur pergotime. Min första kur (enkel) resulterade inte i något alls utan det va bara att knapra provera o sen börja med en dubbelkur. Va på VUL dag 12 o då hade jag en äggblåsa på 8mm. Är nu på dag 17 o lever fortfarande på hoppet (även om hoppet är litet)att den ska ha växt till sig så att den släpper. Någon annan som också haft så små äggblåsor och som lyckats få ägglossning?
    Jag var aldrig och kollade VUL så vet om/hur mycket mina äggblåsor hade växt. Men jag fick positivt ÄL-test på dag 19 så jag hoppas ju att ett ägg (och inte sex stycken, haha) verkligen har släppt. Kontrollerar du med ÄL-test?
  • JhjärtaK
    ettplustack skrev 2011-06-28 11:35:02 följande:
    Ingen aning ? Jag lämnade ju ett blodprov i kur 21 som visade på en fin ägglossning och att jag skulle fortsätta äta enkel för att det verkade fungera på mig
    Vet du vad de tog för prov och vad ditt värde var? Funderar på att tjata mig till ett sådant prov nämligen. Hur många dagar efter positivt ÄL-test tog du provet?
  • JhjärtaK
    J Palm skrev 2011-06-28 14:02:28 följande:
    Blev inget denna gång heller. Min gynn läkare tyckte att jag skulle ringa imorgon för att skriva upp mig och min partner på vänte listan för utredning. ca 3månader brukar det vara före man får komma på informationssamtalet. Kunde hon inte satt upp mig på den listan för tre månader sedan när jag började med pergotime och sedan bara strykigt mig från den om det tog sig!? mycket omständigt system må jag säga. Jag som redan väntat i två år på att min partner ska våga ta detta steg. Vi ska ev. flytta till hösten. Kan man skriva upp sig på två väntelistor utifall att? är också lite nervös för de frågor som kan tänkas ställas under utredningen. Jag studerar och min pojkvänn är bara timmanstäld. förra året bode jag på annan ort pga utbildningen. Kommer de att vägra oss hjälp nu?
    Gud vad tråkigt! Förstår din frustration över att behöva vänta i onödan i tre månader för ett jäkla informationssamtal, men med lite "jäklar anamma" så går det säkert att snabba på den processen.  

Har ni påbörjat någon slags "utredning" (antar att ni har det eftersom ni fått pergotime utskrivet)? Vad har de kontrollerat på dig? Har de kontrollerat något på din partner redan?

Kolla om det inte finns någon privat gynekolog som har kortare väntetid än 3 månader, jag antar att man inte behöver gå genom landstinget för själva utredningen?

Klart att du kan skriva upp dig på två listor. Ring orten dit du kanske skall flytta och förklara hur det ligger till, att ni kommer att flytta dit och därför skulle ni vilja bli satta på väntelistan där (du behöver ju inte meddela att flytten är eventuell och inte “spikad”).

Om din kille inte är kollad så tror jag det första ni bör göra är att kontrollera hans sperma och det kan man göra rätt så enkelt. Inte heller detta kräver att någon utredning startas såvitt jag vet. Så detta kan ni ju kontrollera redan innan den "officiella" utredningen startar.
  • JhjärtaK

Är det någon som vet om någon i denna tråden har lyckats att plussa med hjälp av pergo?

Eller vet ni hur statistiken ser ut rent allmänt? Dvs, hur "framgångsrikt" är det att äta Pergo?

• JhjärtaK
    ettplustack skrev 2011-07-01 21:37:43 följande:

Ja det hade varit intressant att veta :)

Jag har ingen aning alls. Nu väntar jag ju på äl som borde vara runt tisdag. . . Men varje dag eller varannan och i så fall om man kör varannan dag ska man se till så att en utav sexdagarna är på äl dagen eller har det ingen betydelse ?

har ni sex varannan dag så tror jag inte att det spelar någon större roll om en av gångerna blir på ÄL dagen eller dagen innan. Ibland kan det ju till och med vara bättre om det är dagen innan eftersom spermierna kan behöva upp till ett dygn på sig för att "hitta" ägget.
  • JhjärtaK
    Mumman skrev 2011-07-01 22:26:07 följande:
    JAG :) Utan pergon skulle det aldrig ha fungerat.
    Härligt att höra Mumman! Du skänker hopp till oss andra
  • JhjärtaK

Är det någon av er som haft erfarenhet av nidblödning?

Upptäckte igår kväll (sju dagar efter ÄL) en liten ljust ljusrosa flytning och nu på morgonen en liten ljusbrun flytning. Sedan dess ingenting. Jag är orolig för att det inte är en nidblödning utan att min kropp har flippat totalt och att jag har fått spottings sex dagar innan mensen skall komma igång. Har tidigare haft det ett dygn innan mensen kommit igång men inte mer.

Vad tror ni? Är så orolig...

Hur snart efter att ägget har fäst kan man testa? Någon som vet hur snabbt hcg-halterna stiger? (de flesta grav-test kan ju märka 25 någonting, kommer inte på enheten). Vet att de fördubblas generellt varannan dag men det säger ju ingenting hur hög hcg-halten är en dag efter att ägget fäster, två dagar efter osv osv.

• JhjärtaK

Igår morse testade jag positivt på graviditetstestet, BIM -2 Nu håller jag tummarna för att det håller i sig och för att alla i denna tråd också får sina efterlängtade plus snart!

• JhjärtaK
    ale81 skrev 2011-08-10 11:05:26 följande:
    Hej Allihopa! 

Vad trevligt att det finns detta forum som man kan fråga massor! 
    Jag har läst mycket om era resor för längtar efter barn och nu börjar jag min resaGlad!!!

Jag skulle hade börjat med pergo i juni men fick aldrig mens fast jag tog provera så min doktor sa att det var ingen meningen att ta den senare eftersom hon(doktor) skulle vara på semester och hon skulle inte hinna att göra någon VUL på mig men hon skulle komma tillbaka den 15 augusti. Nu på måndag! Som tur fick jag mens själv utan någon tablett förra veckan och då när jag kom hem idag natt efter resan tog jag min första tabletten.

Så Idag var min första dag med pergotime. Jag har börjat med pergo dagen 7 istället för dagen 5. Tror ni att det kommer att funka ändå? 

På söndag blir min sista tablett och på måndag ringer jag min doktor som förmodligen är tillbaka så hon kan göra VUL. Då blir på måndag dagen 11 för mig.

Tror ni att det finns möjlighet att till dagen 11 om man har sex under dagarna utan någon kontrol(VUL) kan man ha flerbörd? 

Kanske var det dumt att ta tabletterna utan att vänta på min doktor skulle tillbaka? men jag har väntat så länge på att börja med behandlingen och ha en chans att bli mamma! Skäms

Jag hoppas att ni kan svara!
    Härligt att ni skall börja er barnresa

Eftersom du tog din första tablett på dag 7 så blir ju din sista tablett på dag 11 så att du skulle hinna få ÄL innan dess känns väldigt otroligt enligt mig. De flesta jag har läst om (inklusive jag själv) får ÄL något senare än "normalt" (vid dag 14) när man äter pergo men såklart kan man aldrig vara säker. Jag började på dag 5 och fick positivt ÄL-test först på dag 18, dvs åtta dagar efter min sista tablett. Oroa dig inte utan kontakta din gyn och berätta att du har börjat, men på dag 7 och fråga när hon vill att du kommer in för VUL. Då kan du ju även fråga om hon tror att det är ok att ha sex fram till VUL eller om ni bör avstå.

Sedan finns det en hel del som inte gör VUL, det gjorde inte jag exempelvis så nu på torsdag skall vi se vad det blev av min första pergo-kuren då jag är gravid i vecka 9 nu
  • JhjärtaK

En liten uppdatering (även om tråden inte är så aktiv längre). Var på VUL igår och allt såg så fint ut och vi fick se embryot med det lilla pickande hjärtat, kändes så skönt! Det var bara en vilket också var en lättnad. Hoppas att det går bra för alla er där ute som försöker!

En tips på en tråd om Pergo som fortfarande är aktiv:

www.familjeliv.se/Forum-1-336/m59531290.html

Svar på tråden Pergotime - börjar i april :)