• Dreams Never Ends

    Skattepengar går till blygdläppsoperationer!

    Skattepengar går till mycket bra saker och jag är jätteglad att vi betalar skatt många gånger då vi får gratis sjukvård m.m.

    MEN

    Hur i h-vete har det godkänts att betala blygdläppsoperationer och bröstförstoringar med skattepengar!!!???
    Det är så SJUKT! Folk går och grinar till dessa människor för att lyckas få en blygdläppsförkortning för skattepengarna! Jag tycker det är äckligt! Ska folk betala andras blygdläppsförkortningar bara för att personen i fråga har så dåligt självförtroende att hon inte klarar av att leva normalt med sina blygdisar eller bröst!?
    Plastikoperera er om ni vill, men varför ska andra medmänniskor betala det åt er?

    Men jag är inte helt emot att betala plastik med skattepengar! Har man fått sitt ansikte bortbränt, har en missbildning osv så absolut!!!! Men vad jag vet så är långa blygdläppar och små bröst ingen missbildning....

    SKÄRPNING SVERIGE!!!!

    Tycker ni att skattepengar ska gå till blygdläppsplatisk och bröstförstoring?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skattepengar går till blygdläppsoperationer!
  • Rockan
    Dreams Never Ends skrev 2011-03-28 16:58:46 följande:
    Empati ? Att man har förståelse för andras känslor. Men det har inte med det här att göra. Varför ska man betala en blygdläppsoperation för att någon griner över att dom är fula och dinglar? För JA, det skulle vara skillnad om skattepengarna gick till glasögon, rotfylling osv som ngn tidigare sa. Vettiga saker och inte massa lyx.
    Om den personen inte klarar av att fungera i samhället p.g.a. sitt psykiska mående över ett fysiskt besvär så är en operation mycket billigare än sjukskrivning och terapi.
  • Rockan
    Cinza skrev 2011-03-28 16:58:19 följande:
    Jag undrar fortfarande vilket landsting det är som godkänner dessa operationer för långt ifrån alla gör det.
    Vilka gör det inte?
  • gumtree
    Dreams Never Ends skrev 2011-03-28 16:58:46 följande:
    Empati ? Att man har förståelse för andras känslor. Men det har inte med det här att göra. Varför ska man betala en blygdläppsoperation för att någon griner över att dom är fula och dinglar? För JA, det skulle vara skillnad om skattepengarna gick till glasögon, rotfylling osv som ngn tidigare sa. Vettiga saker och inte massa lyx.

    Se inlägg #19.


    Dessutom förstår jag att du inte har någon empati här. DU har bestämt att blygdläppar och bröst inte är nåt andra ska lipa över. Punkt. Skitsamma hur dåligt de mår. För det har DU bestämt att man minsann inte ska göra, för det är bara löjligt.

    HAR du någon som helst förståelse för att andra människor kan må dåligt, väldigt dåligt, av saker som DU inte skulle må dåligt över. Vilket för övrigt är väldigt lätt att säga om man själv inte är i samma sits...

  • Cinza

    Detta står om plastikoperationer på Sahlgrenska Universitets-sjukhusets hemsida. Vilket/vilka av dessa ingrepp är det du tycker det är fel att landstinget betalar?

    "Plastikkirurgi är en kirurgisk teknikspecialitet med kompetens inom rekonstruktiv och kosmetisk kirurgi. Inom offentlig vård utförs enbart rekonstruktiv kirurgi med syfte att normalisera kroppens utseende och/eller funktion. Vi rekonstruerar missbildningar inom bröst, urogenitala, kraniofaciala, läppkäkgomspalt och öron, efter cancer ( bl a huvud-hals- och bröstcancer), vid akuta skador (ansiktsfrakturer, brännskador och andra mjukdelsskador), vid kroniska sår (trycksår, bensår), vid resttillstånd efter infektioner och vid funktionella besvär (efter massiv viktnedgång, stor/tung byst, ansiktsförlamning). Vi opererar även tumörer såsom hudcancer".

  • Aviana

    Alltså, om blygdläpparna har blivit förstörda vid förlossning, att de har blivit längre och då gör ont och förhindrar dig att leva ditt liv normalt, du kan inte ha sex heller då överflödigt skinn håller på att knådas fram och tillbaka. Jag anser att dessa personer har full jävla rätt att få sitt underliv opererat. Eller kvinnor som behövt ta bort ett eller två pga bröstcancer. Jag har en känsla av att det, som redan sagts, bekostas om det är pga medicinska skäl. Så sluta vara så jäkla grinig. Bättre att skattepengarna går till sådant än till en massa onödiga fartgupp son förstör miljön, t.ex.

  • mamma till tre busungar

    Man kan få jobbiga skavsår ex vis vid cykling samt klåda och irritation på blygdläpparna om de är mycket långa. Att vara HELT plattbröstad som vuxen får anses vara nästan som en missbildning. Likaså finns det ett antal missbildningar som påverkar bröstens utseende, de kan t ex vara extremt olika stora, ha en mycket avvikande form etc.


    gumtree skrev 2011-03-28 16:59:01 följande:
    Du missar något grundläggande här.

    Hon mådde dåligt över dem.

    Tänk nu ett steg längre. Vad betyder det för henne? Varför ska detta inte tas på allvar? Ska DU verkligen bedöma om det var medicinskt berättigat eller inte.

    Som upplysning, eftersom det verkar som du missat just det grundläggande här, så räknas även psykiska problem som medicinska.
    Fast här har vi ju något intressant att diskutera för 70B är ju inte extremt litet. Det är rätt normalt. Och då sitter ju problemet istället i patientens självbild.

    Om jag har lite överfödiigt fett på midjan - som är helt normalt - men mår fruktansvärt dåligt över detta - ska jag fettsugas då?

    Om jag - helt felaktigt - tycker att min näsa är för stor - ska jag då få en näsplasik betald?
  • Fru U
    mamma till tre busungar skrev 2011-03-28 17:11:47 följande:
    Om jag har lite överfödiigt fett på midjan - som är helt normalt - men mår fruktansvärt dåligt över detta - ska jag fettsugas då?

    Om jag - helt felaktigt - tycker att min näsa är för stor - ska jag då få en näsplasik betald?
    Jag har lite överflödigt fett på midjan och jag kan få det fettsugit om jag skulle vilja. Skulle även kunna få mitt ärr vidgjort om jag mått dåligt över det men jag tycker inte det är lönt, det lär komma tillbaka förr eller senare.

    Finns medicinska skäl till båda sakerna
    har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • Cinza
    Rockan skrev 2011-03-28 17:03:02 följande:
    Vilka gör det inte?
    Jag tror helt ärligt inte det är speciellt många som gör det om ens något. Följande mening finns på nästan alla universitetssjukhus hemsidor: Inom offentlig vård utförs enbart rekonstruktiv kirurgi med syfte att normalisera kroppens utseende och/eller funktion.

    Storlek 70b anses nog vara helt normalt och att man inte är nöjd med utseendet på sina blygläppar tror jag inte heller faller under rekonstruktiv kirurgi med syfte att normalisera kroppens utseende och/eller funktion. Sedan kanske undantag görs. Vad vet jag? 
  • Indillia
    Stårscha skrev 2011-03-28 16:42:44 följande:
    Inte så länge inte mina glasögon är gratis. För jag KAN inte fungera utan glasögon/linser eftersom jag ser så jävla dåligt, men nog får jag vackert betala dem själv.
Svar på tråden Skattepengar går till blygdläppsoperationer!