• Topdog

Vi som tar Fragmin/Innohep

Jag tänkte att det vore bra med en tråd för oss som tar blodförtunnande sprutor under graviditeten. Här kan vi ställa frågor, vertilera oro och funderingar vi har kring graviditeten, sprutorna och förlossningen.

Vi som tar blodförtunnande spruto under graviditeten:

TOPDOG, BF 31 oktober, tar Fragmin pga upprepade missfall där bebisarna dött i vecka 13+

• Svar på tråden Vi som tar Fragmin/Innohep
  • Skumbollen
    Mariposas skrev 2014-12-03 19:02:02 följande:
    Men... Är det inte svårt att ta i magen sen när du är höggravid?
    Haha, hullet försvinner ju tyvärr inte för det :) det gick fint sist så det skall nog gå bra denna gång med, men så har ju en kroppsform som påminner om ett äpple med två tandpetare i i vanliga fall också ;)
  • Mariposas
    Skumbollen skrev 2014-12-03 21:35:48 följande:
    Haha, hullet försvinner ju tyvärr inte för det :) det gick fint sist så det skall nog gå bra denna gång med, men så har ju en kroppsform som påminner om ett äpple med två tandpetare i i vanliga fall också ;)
    Jag började ta sprutor efter blodpropp sist i v 30. Tog aldrig i magen då pga att det va svårt o kändes obehagligt...
  • Anna198407

Hur lång tid efter förlossning har ni blivit tillsagda att fortsätta med inohep sprutorna?

Jag har nu fått 3 olika svar från " min läkare på vårdcentral " , barnmorskan och en läkare som jag träffat hos bm . Lite förvirrande!

• DaCruz

Är det någon här som har haft lungenboli och sedan blivit gravid?

• ÄlskarMina
    Anna198407 skrev 2014-12-03 22:10:39 följande:

Hur lång tid efter förlossning har ni blivit tillsagda att fortsätta med inohep sprutorna?

Jag har nu fått 3 olika svar från " min läkare på vårdcentral " , barnmorskan och en läkare som jag träffat hos bm . Lite förvirrande!

Jag har blivit tillsagd 6v efter förlossningen. Var samma förra gången då jag hade fragmin (nu.inohep)
    Lihihi skrev 2014-12-03 11:07:44 följande:

Har börjat med en ny teknik nu.. Förut så kände jag noga efter var jag tog sprutorna för att hitta ett bra ställe. Men de bra ställena finns liksom inte längre... Nu kör jag bara in den fort och ganska hårt... Går faktiskt mycket bättre nu.. Men gör ondare med fragminet när jag sprutar in det..

I låren kan jag inte ta alls.. Har ont i flera d och får världens knölar...

Är det någon här som tar i rumpan?

Förra grav. när jag hade fragmin tog jag i magen till en början, sen när magen växte på sig och blev så spänd bytte jag till skinkorna. Gick bra och fick okej att göra så. 
    Har ej frågat denna gång med inohep, men jag antar att det ska gå bra. Kör magen änsålänge (idag v.12+5)
    ·¨`*·.¸¸.*Nova -04, Arvid -10, "Grynet" bf 12/6-15*.¸¸.·*¨`·
  • Lihihi
    DaCruz skrev 2014-12-03 22:15:18 följande:

Är det någon här som har haft lungenboli och sedan blivit gravid?

Jag har haft både lungemboli och djup ventrombos :)
  • Bebislycka

Jag har med haft lungemboli (massiv) och djup ventrombos, upptäcktes i april en månad efter förlossningen. Är dock inte gravid igen. Äter warfarin ännu så de får vänta mist ett halvår till. Men nyfiken att höra från andra i denna sits. Kommer att få ta inohepsprutor vid nästa graviditet vet jag iaf.

• Nea12

Någon som fått en ytlig propp i vaden trots fragmin? Känns inte det konstigt o få det?

Får kolla med min bm efter jul.

• Alicia
    Lihihi skrev 2014-12-18 14:50:54 följande:

Jag har haft både lungemboli och djup ventrombos :)

Jag har haft massiv DVT med efterföljande lungembolier men är idag gravid genom IVF. Har haft Fragminsprutor sedan återföring och fortsätter med dom tills jag får gå tillbaka till wafarin.

Nea12 , jag slarvade i somras några dagar med Fragminet och fick då en ny propp i vaden, men det löste sig snabbt med en doshöjning av Fragminet. Vet andra som fått höja sin dos under grav. för att de drabbats av nya proppar.
  • Bebislycka

Någon som har koll på hur snabbt warfarin försvinner ur kroppen, alltså hur snabbt efter att man slutat som man kan försöka bli gravid utan risker (med tanke på medicinen)?

Svar på tråden Vi som tar Fragmin/Innohep