• vit pion

    Någon med erfarenhet av EF språkresor?

    Planerat en språkresa till Malta i sommar för min 15 åriga dotter. Känns inte s¨å lustigt n u med tanke på oroligheterna i Libyen.


    Finns här någon med erfarenhet av  EF?


    All information är intressant!

  • Svar på tråden Någon med erfarenhet av EF språkresor?
  • barnluktarbajs

    Hej TS, jag igen...
    Jag måste tillägga att jag tror det är språkresor där ungdomarna bor hos värdfamiljer som oftast spårar ur, för där har inte ledarna speciellt stor översikt över vad ungdomarna hittar på på kvällarna. Det låter ju väldigt fint att bo hos en värdfamilj och ta del av kulturen och få va en i familjen, men för många av värdfamiljerna så innebär språkreseeleverna bara lite extra klirr i kassan, och deras ansvar sträcker sig inte längre än att se till att få iväg ungdomarna till skolan på morgonen och laga frukost och middag till dem.
    På min språkresa bodde vi allihop på hotell, fyra i varje rum, och hade inräkning både morgon och kväll för att se dså alla var med. Så även om man skulle vilja supa eller festa skulle det va svårt eftersom ledarna direkt märker om du är borta.

    Och så vill jag tillägga att allt såklart beror på ungdomarnas inställning till att dricka. Det finns självklart många ungdomar som åker på språkresa och INTE dricker, det beror ju på vad man är för person. När jag själv var femton och iväg hade jag inte en tanke på att dricka, så även om någon ställt fram sprit åt mig hade jag inte ens smakat. Så har man en tonåring som man vet är lite "vildare" så kanske boende på hotell med ledarna, är att föredra helt enkelt för att det blir mycket svårare att komma åt alkoholen, men har man en "lugnare" tonåring som man litar på kan de absolut bo i värdfamilj utan problem. =)

  • vit pion

    Åhh, tack för all information. Det har varit matnyttigt att få höra era åsikter och erfarenheter angå ämnet. Det är tänkt att min dotter ska bo på resort och inte i någon värdfamilj, så det är kanske bättre och roligare även för henne. Hon har aldrig druckit och har kanske inte det intresset så, hon vill dit för det fina vädret och framför allt engelskan.
     
    Men både hon och jag känner oss nu kluvna, med tanke på allt negativt man hör om just Malta att vi kanske får överväga ett annat resmål. Det känns som allt bara handlar om sprit, supa och festa där nere. Min dotter är inte alls mesig, utan ganska populär i skolan, men hon är inte där ännu och vill dricka sprit.

    Vi ska ta oss en ny funderare på detta, men min dotter har sett fram emot detta och att dra sig ur nu, ja, det kanske man ska göra innan man betalt in hela summan. Just nu har vi väl betalat in ca 3000-4000 kr.

    Det är just det att hon ska resa ensam, kommer inte att känna någon alls när hon kommer ner där. Man vet ju inte alls hur hennes rumskamrater blir. Är verkligen 15.åringar så heta på att supa till? Är det så spännande att man bara vill festa?  Disco 7 kvällar i veckan, är inte det mycket?? Min dotter har här hemma varit ute och dansat 2-3 gånger och tyckt att det var så där roligt. Hade helst velat åka hem tidigare än alla andra. Så som det ser ut idag är hon verkligen ingen festprisse och hon önskar nog att där finns fler liksinniga.

    Får verkligen ledarna som har hand om våra barn själva dricka sprit??? Där måste ordnas aktiviteter för barnen på em/kvällar, tycker man, inte släppa dem vind för våg eller?

    Jag vet ärligt talat inte om jag vågar släppa iväg henne. Tror ni det är bättre att försöka byta till annan resort?

    Någon som har fler erfarenheter? Negativa och gärna positiva!!! Tack igen!!

  • chiligirl

    Det är ingen skillnad på Malta eller annat ställe skulle jag påstå. Likadant i Brighton osv.

    Låt tjejen åka!

    Som sagt min dotter bodde på resort med 3 andra tjejer som blev goda vänner. Drickandet är något som sker lika mycket hemma som borta. Jag tror att orten inte har någon betydelse.

    Däremot har det betydelse att ni vet på riktigt hur det kan gå till. Många förädrar väljer språkresa för att då ska det finnas trygghet och blir snopna när det kommer fram en annan historia. Nu vet ni om historien med att det dricks på språkresorna!

    Min dotter drack sig inte redlös på språkresan, hon dricker sig inte redlös hemma heller. Men sanningen är att hon som minderårig drack (nu är hon vuxen) före språkresan och efter. Hon säger själv att hon inte drack på själva resan annat en delade någon öl. Men skulle hon velat hade varje kväll varit en fest.Enligt hennes egna ord!

    Det handlar inte så mycket om vad ledarna får eller inte. Omdömet är från person till person och EF:s program slutar tidigt. Efter kontroll att ungdomen sover i sina sängar är det bara för dem att dra ut. Ligga under täcket färdigt klädda....Du har säkert varit på läger själv som barn och vet hur roligt det är att lura ledarna???

    Därför är diskussionen det som gäller för att få en trygg resa för er som föräldrar och för henen som ungdom. Skicka inte iväg henne illa rustad!

    Nu är hon rustad bättre då ni har en dialog. Jag skulle själv låta mina barn åka, då jag inte vill att de ska gå skyddade genom tonåren så de är helt som kalvar på grönbete när de själva tar sina beslut. Bättre då att få växa med en språkresa, sedan en tågluff och sedan efter studenten den där 3 månaders Asienresan som alla vill göra idag! Eller hur nu ungdomen prövar sina vingar!

    Att kommunicera ärligt, naket och utan fördömande ger en nära relation till sitt barn. Att ha en åsikt och kunna motivera varför hjälper ungdomen mera än ett blankt nej utan förklaring. Med en förklaring kan ju ungdomen själv inse att ja så ska jag inte göra för då kan det och det inträffa. Ungdomar kan inte alltid konsekvens bedömma som en vuxen, men de är inga dumhuvuden!

  • vit pion

    Jag tror nog ändå att det kan bli en spännande resa för min dotter, så hon kommer att åka iväg till Malta OM INTE oroligheterna i Libyen blir värre. Men där är mycket att prata med sin dotter om just så att hon är förberedd på saker som kan hända. Tacksam för alla tips jag fått från er.

  • klocka

    Jag har jobbat som ledare för EF och några andra organisationer. Jag skulle tyvärr inte rekommendera någon att åka med dem. Det är helt riktigt att eleverna ofta har kul (om de är utåtriktade och har lätt att träffa nya vänner - de som inte är det blir lätt utanför i alla fall på de stora festprisseorterna som t ex Malta). När jag var på Malta var det ganska uppenbart att nästan alla åkte dit för att de inte fick lov att åka ensamma på charterresa, men språkresa kunde ju vara ett alternativ... Väldigt få var intresserade av lektionerna, de vill sola, bada och dricka sprit, typ.

    Att övervaka ungdomarna är i princip omöjligt. Som ledare är man bakbunden, oavsett fina principer om att eleverna skickas hem om de dricker så får ledarna order om att "eleverna har lovat att det inte skall hända igen" från platskontoret och så får de stanna ändå. Det är ju dålig reklam om många skickas hem.


    Visst, det är väl inte alla som vill festa, men grupptrycket är stort om man tillhör de populära. Det fanns de i min grupp som var hur skötsamma som helst, men de var i princip besvikna på resan eftersom så lite handlade om att lära sig saker och så stor del handlade om att festa utan föräldrar.

    Du känner din dotter bäst. Litar du på henne och tror att hon passar in så kör på! Roligt tror jag absolut hon kan få, men förvänta er inte att hon lär sig så mycket, gör hon det så är det bonus.

    Jag skulle även rekommendera er att prata om farorna/riskerna med knark, som det även finns gott om.

  • Larsan

    Utbytesår lär man sig mer av än språkresor och vissa som anordnar det är nästan lika dyr på språkresor som för att bli utbytesstudent.

    För att barnen ska lära sig något måste dom VÅGA prata engelska.
    Om din dotter pratar engelska hela tiden, Till och med till svenskar och pratar MYCKET med invånarna så lär hon sig garanterat. Men dom flesta vågar inte tala med "främlingarna" så mycket och lär sig därmed inte speciellt mycket av språkresor. 


    Ensamstående far till 12 barn, Som nu även har ett barnbarn
  • vit pion

    Dottern hemkommen från språkresan på Malta. Hon var där i 3 veckor. Första veckan var mycket tuff för henne, mest pga hemlängtan men även att hon med sina fem rumskamrater fick ett dåligt rum ovanför en pub där det spelades musik på nätterna igenom. Maten kunde varit bättre.
     
    Jag och även fler föräldrar ringde upp EF och klagade och förklarade läget. Resan kostade faktiskt en hel del pengar, så man vill att ens barn ska ha det bra.

    Dottern m rumskamrater fick ett annat mycket bättre boende, ljust och fint, stort och med 2 balkonger och ingen dunkande musik på nätterna.

    Det är nolltolerans med sprit enl EF. och det vill jag poängtera att i dotterns grupp var där en kille som drack sprit på 3:dje dagen. Han skickades hem direkt på föräldrarnas bekostnad, 8000 kr för returbiljetten. Tror inte hans föräldrar blev så glada. Sen var där några andra elever som drack sprit på hotellrummet tre eller fyra dagar innan hemresan. En eller två av dessa, skickades också hem, fast att det bara var så få dagar kvar innan hemresan. Inte kul för de föräldrarna heller. Men gud vad bra att EF håller vad de säger, tycker jag. Jag tycker att det är mycket bra att de verkligen skickade hem de elever som bröt mot reglerna, så det är inte en massa skitsnack om detta nu, spriten. Det är ingen spritresa, enl mig och dottern.

    Angå engelskan så kunde den varit bättre, undervisningen men dottern tyckte ändå att den var ok. Hon pratade engelska ute bland lokalbefolkningen mm.

    Hennes andra och tredje vecka var jätterolig enl henne, mycket utflykter och andra aktiviteter.

  • chiligirl
    vit pion skrev 2011-07-15 22:11:54 följande:
    Dottern hemkommen från språkresan på Malta. Hon var där i 3 veckor. Första veckan var mycket tuff för henne, mest pga hemlängtan men även att hon med sina fem rumskamrater fick ett dåligt rum ovanför en pub där det spelades musik på nätterna igenom. Maten kunde varit bättre.
     
    Jag och även fler föräldrar ringde upp EF och klagade och förklarade läget. Resan kostade faktiskt en hel del pengar, så man vill att ens barn ska ha det bra.

    Dottern m rumskamrater fick ett annat mycket bättre boende, ljust och fint, stort och med 2 balkonger och ingen dunkande musik på nätterna.

    Det är nolltolerans med sprit enl EF. och det vill jag poängtera att i dotterns grupp var där en kille som drack sprit på 3:dje dagen. Han skickades hem direkt på föräldrarnas bekostnad, 8000 kr för returbiljetten. Tror inte hans föräldrar blev så glada. Sen var där några andra elever som drack sprit på hotellrummet tre eller fyra dagar innan hemresan. En eller två av dessa, skickades också hem, fast att det bara var så få dagar kvar innan hemresan. Inte kul för de föräldrarna heller. Men gud vad bra att EF håller vad de säger, tycker jag. Jag tycker att det är mycket bra att de verkligen skickade hem de elever som bröt mot reglerna, så det är inte en massa skitsnack om detta nu, spriten. Det är ingen spritresa, enl mig och dottern.

    Angå engelskan så kunde den varit bättre, undervisningen men dottern tyckte ändå att den var ok. Hon pratade engelska ute bland lokalbefolkningen mm.

    Hennes andra och tredje vecka var jätterolig enl henne, mycket utflykter och andra aktiviteter.
    Så bra att dottern kom att trivas resten av tiden. Att ha hemlängtan är också en del av att utvecklas som person.

    Men har du som mamma tänkt på att de skickade hem de som åkte dit och var värst och om de drack så kanske andra slank igenom?
    Din dotter behövde inte alls dricka och var så skötsam att hon missade också de personer som festade utan att åka fast?
    Jag tror mera på att det dricks på EF-resor än inte dricks. Men undantagen finns alltid som inte dricker. Så akta dig för att se naivt på EF - du har många inlägg som berättar en annan historia. Utan att ha något uppsåt av att skada EF utan mera för att informera föräldrar om hur det går till har vi talat en annan sanning än den din dotter upplevde.
  • neeelly

    Hej!
    Jag var på språkresa i England med STS och dom veckorna var de bästa veckorna i hela mitt liv ångrar inte en sekund att jag åkte !
    Min värdfamilj var super bra och mina ledare var också super bra.
    Jag har bra kontakt med de flesta från min resa till och med någon italiensk och spansk och så klart dansk. Jag bodde som ensam svensk och det tyckte jag också var en positiv sak för då blev det engelska hela tiden !
    Jag skulle så gärna åka på en till resa men vi får se på det men det skulle jag absolut inte tveka på !
    Jag hade en nära till min familj som gick bort och jag hade det jätte tufft för det var in på första veckan och kände att jag bara ville hem. Mina ledare tog jätte bra hand om mig och gjorde allt för att glömma det ! Och när jag ville gå undan så fick jag det ibland följde dom med ibland inte det berodde på vad jag kände !
    Veckorna innehöll allt från lekar till shoppa och bara gå runt och titta och ha allmänt kul !
    Jag kan utan tveka rekomendera sts ! 
    men jag har hört tt ef inte ska vara så bra som STS. 
    / Nelly England 2011

  • Espressopappan

    Min guddotter åkte med EF till Malta (Gozo) och tyckte att det var toppen. De bodde på studenthem/hotell och hade massor av bra aktiviteter både på dagarna och kvällarna, och det var ingen alkohol på discona (de hade typ egna discon för EF). Där var det ingen som skickades hem från där hon var, men enligt guddottern var det heller inget drickande (och jag tror hon är ärlig). Men hon hade hört om elever som hade skickats hem från andra ställen, bara för att de hade druckit en enda gång, så enligt henne så har EF en nolltolerans.

    Det finns ju språkresor för olika åldrar och även för vuxna, och om jag förstår rätt så har EF bara "vuxna" elever (typ över 18) i St Julians/Paceville nu för tiden, medan de yngre eleverna bor på andra ställen. De "vuxna" gör förstås lite vad de vill på kvällen men man ska nog inte blanda ihop elever i olika åldrar, utan skicka de yngre till ställen som passar yngre.

    Olika ställen är definitivt olika, visst tusan är det svårare för ungdomar att få tag på alkohol tex i USA och även i England. På så vis tror jag visst att medelhavsländerna är annorlunda, att barägarna är inte lika nogräknade.

  • Emma82Johansson

    Jag åkte med EF till Malta sommaren 2006. Bodde på ett hotell med fyra andra studenter, och det var de tre bästa veckorna jag någonsin har upplevt. Jag har kontakt med stort sett alla från den resan, till och med den dryga kinesiska killen som bara pluggade. Jag gick i en internationell grupp, man kunde gå med enbart svenskar också, och vi var studenter från hela världen. Svenskar, danskar, norrmän, amerikanare, konserter, italienare, spanjorer, ryssar, japaner, tyskar allt!


    Lesbisk och framgångsrik.
  • Tina44

    Hej! 
    Jag har skickat två av mina barn med EF. Är supernöjd! Mina barn med :) Grym service, och bra skolor.

  • telly
    Tina44 skrev 2015-07-03 13:51:14 följande:

    Hej! 

    Jag har skickat två av mina barn med EF. Är supernöjd! Mina barn med :) Grym service, och bra skolor.


    Det är inte tillåtet att dumpa trådar för att göra reklam.
  • Besviken förälder

    Hej,

    min dotter åkte med EF som utbytesstudent till Kentucky och skulle vara borta i ett år. Hon bodde hos en familj och resan kostade oss 100 000 kronor. Efter tre månader fick hon körtelfeber och pga. detta var hon tvungen att åka hem. Trots att vi betalat en tilläggsförsäkring på dryga 6000:- fick vi inte pengarna tillbaka. Kompensationen från EF var att de erbjöd en ny resa inom kort tid men min dotter hade inte återhämtat sig då och EF vägrade att kompensera på något annat sätt. Mitt råd är att ni väljer ett annat företag än EF. Lycka till!
    Hälsningar Kicki

  • Kim121
    Ef Språkresor grundare och ägare Bertil Hult är Sveriges största skattesmitare. Han sysslar även med korruption. Se Uppdrag gransknings  avsnitt Paradisläckan på Svtplay. 
    Föreslår att ni boka din resa med ett annat bolag
Svar på tråden Någon med erfarenhet av EF språkresor?