• mami75

    Lämna på dagis när man är ledig?

    Jag jobbar skift vilket innebär att jag kan vara ledig mitt i veckan och jobbar helger. Hur kan det vara så att på vissa dagis måste man ha barnet hemma då? Vad är det för regel? Antingen betalar jag för en tjänst eller inte....

  • Svar på tråden Lämna på dagis när man är ledig?
  • Hallonmumsan

    jag tycker det beror lite på hur många timmar barnet får resten av veckan.
    När jag var timmvikarie och ibland jobbade hela helgen och en dag på veckan så fick han vara där två dagar till 5 timmar/dag för att han skulle få rutin men hade jag jobbat fyra dagar och varit ledig en så hade jag inte lämnat. Jag hade heller inte ljugit för personalen utan dom tyckte det var helt rätt när han var där ibland fast jag var ledig.

  • mami75
    Hallonmumsan skrev 2011-03-29 15:49:04 följande:
    jag tycker det beror lite på hur många timmar barnet får resten av veckan.
    När jag var timmvikarie och ibland jobbade hela helgen och en dag på veckan så fick han vara där två dagar till 5 timmar/dag för att han skulle få rutin men hade jag jobbat fyra dagar och varit ledig en så hade jag inte lämnat. Jag hade heller inte ljugit för personalen utan dom tyckte det var helt rätt när han var där ibland fast jag var ledig.
    Ja det verkar vettigt, hon kommer gå på dagis då jag är ledig men bara några timmar. Men hur lägger man upp det isåfall? 
  • K med lilla E

    Du får nog höra vilka reglerna är i din kommun ang att lämna barn när föräldrar har lediga dagar. I vår kommun så är det inte tillåtet. Är föräldrarna lediga så skall barnen vara hemma.

  • Hallonmumsan
    mami75 skrev 2011-03-29 15:50:53 följande:
    Ja det verkar vettigt, hon kommer gå på dagis då jag är ledig men bara några timmar. Men hur lägger man upp det isåfall? 
    Det är ju upp till förskolan. men han var i regel där mån-torsdag 5 timmar dag om jag inte jobbade men om jag jobbade alla dagar utom onsdagen så var han hemma.
    Min systers son är på sin förskola enbart när båda jobbar ca 12 timmar veckan och han får inte mer tid. han är där kanske 2 dagar på hela veckan ibland en dag. Hon tycker det är kasst eftersom hon ändå får betala maxtaxan.
    Jag har även frågat förskolekontoret och dom har inga regler angående tiderna och förklarade att det får man ta upp med sin förskola.
  • Hallonmumsan
    Hallonmumsan skrev 2011-03-29 15:55:16 följande:
    Det är ju upp till förskolan. men han var i regel där mån-torsdag 5 timmar dag om jag inte jobbade men om jag jobbade alla dagar utom onsdagen så var han hemma.
    Min systers son är på sin förskola enbart när båda jobbar ca 12 timmar veckan och han får inte mer tid. han är där kanske 2 dagar på hela veckan ibland en dag. Hon tycker det är kasst eftersom hon ändå får betala maxtaxan.
    Jag har även frågat förskolekontoret och dom har inga regler angående tiderna och förklarade att det får man ta upp med sin förskola.
    tis-tordag menade jag att han var där. som 15 timmars barnen
  • Flygfotogen

    Vanligtvis så betyder ledig dag för förälder/vårdnadshavare så är barnet också ledigt. Fråga på förskolan.

  • asplundskan

    Det var en förälder som berättade att hennes man skulle vara ledig dagen därpå, (jag jobbade på dagis då). Hon frågade om det gick bra att lämna henne ändå på dagiset. Mitt svar blev och samma till dig nu då: absolut går det bra att lämna henne, men vill han inte umgås med sin dotter sin lediga dag då? Hon svarade att det vill han nog i och för sig... Dottern var hemma dagen därpå.

    Visst förstår jag väl att man vill vara ledig en stund för sig själv. Men en hel dag? När man är ledig? Jag är ensamstående och har alltid min son vart jag än är, så det är kanske lite svårare för mig att förstå...

  • Erese

    Jag tycker det verkar konstigt att du vill ha ditt barn på förskola när du är ledig. Den finns till för att barnen ska ha någonstans att vara medans föräldrarna jobbar, studerar, söker jobb mm. inte för att man vill ha lite "egen" tid, då får man fixa barnvakt på annat håll i sådana fall. Om du betalar för heltid är det bara att ändra i papprena till deltids taxa så känner du sig inte snuvad på konfekten. 

  • ELLEoClara

    Min tjej går vissa dagar 9-14 på förskolan då jag är ledig, för att få ett någolunda regelbundet schema.

    Jag jobbar natt och mycket helger, min man jobbar skift.

    Detta är på rekomendation från förskolepersonalen, då hon annars skulle gå ena veckan 1 dag och nästa 5 osv.

     Går nu alltid minst 3 dagar i veckan på förskolan.

  • CathrinLarsson

    När jag kommit i kontakt med frågan förut så har jag hört att svaret (iaf i min kommun) är att om förälder/vårdnadshavare är ledig från jobbet så ska barnen också vara lediga. Ibland händer det att den lediga föräldern ska resa bort och då blir det förskola utifrån de tider som den hemmavarande föräldern behöver. Men det är alltså inte ok att vara ledig och gå på stan och shoppa och fika medan man har barnomsorg.

    Du betalar ju för omsorgen för den tid du arbetar. Är du ledig arbetar du ju inte, och då borde det ju kunna räknas som kvalitétstid med ditt/dina barn. Men kolla upp reglerna för din kommun. Ring Barn- och utbildningsförvaltningen på kommunen så kan du få klara besked!

Svar på tråden Lämna på dagis när man är ledig?