• vavi

    hjälp vid läggning!!!

    Jag är ensamstående med mina pojkar, 2,5 år gamla. Båda är inne i trotsåldern. Bytte ut deras spjälsängar mot två växasängar för ett tag sen och nu är det ett h-ete om kvällarna. De trotsar och vägrar ligga i sina sängar, springer omkring och busar, är inte alls trötta och kan inte komma till ro. Jag fixar inte att hålla koll på båda, fattas helt enkelt hela tiden två armar (minst!). Jag blir galet arg men de bara skrattar och "gaddar ihop sig". Är det nån som har nåt tips?

  • Svar på tråden hjälp vid läggning!!!
  • anju79

    Lugn stund innan läggning för att varva ner? Bada ??
    Min son är 2 år o 2 mån. Fick ny säng för 2 månader sen o det var struligt i början. Nu blir det en lugn stund med mys i soffan o tecknat. Sen går vi in o han får välja bok o sen lägger han sig o vi läser tills han somnar. I början försökte han leka eller kliva av sängen men vi sa då till honom bestämt att vi skulle sluta läsa o då kröp han ner igen. Nu går det jättebra. Vet inte om det var så mycket tips men men.... Lycka till

  • vavi

    jag förstår vad du menar, men problemet är att jag inte kan ligga och läsa bok för båda samtidigt eftersom de har varsen säng. ligger en stund med dem i min säng och läser två böcker för dem, sen går vi in till deras sängar för att sova, och då börjar h-etet...

  • anju79

    Ligger de i samma rum? Kan du isåfall inte bara sätta dug nånstans i rummet o läsa för båda?

  • vavi

    jo fast sen när de lägger sig i sina respektive sängar så börjar de springa upp och jag hinner inte stoppa den ena förän den andra sätter igång och springer iväg på sitt håll... trixigt

  • anju79

    Ojdå. Jag som tyckte det var jobbigt med en:/. Dom är ju rätt trotsiga OCH busiga i denna åldern.

  • Lizette4barn

    Mina tvillingar är snart tre. Vi har samma rutiner varje kväll med saga. Dom är inte alltid intresserade. Nu vill den ena somna hos den andra på kvällen. Det är en del bus. Den av oss som lägger släcker ner, och sitter på en stol i mörkret. Om nån kommer upp går vi bara tillbaka med dom utan att prata. Det kan ta tid ibland, men dom vet att vi inte ger oss. Våran äldsta var jobbigare. Hoppade och studsade upp och ner. Vi höll på att bli galna, men det är viktigt att komma ihåg att dom flesta perioder går över. Ibland får man bara vänta ut att tiden gör sitt. Idag är han 7, och har legat lugnt i många år nu. Vi är så glada att vi tog fajten med honom, för sen fick vi 4 barn till, och fungerande kvällsrutiner är a och o här. Vi måste fixa att lägga alla 5 själv, och det går.

  • Flickan och kråkan

    Du kan inte omorganisera sovandet på något sätt......tänker på sängarna. Jag har inte tvillingar men en ganska nybliven 3-åring och en 2-åringår. Nu samsover vi och har en stoooooor säng, men det borde ju gå att hitta någon annan lösning om du inte vill göra det. Du kan inte somna dem i din säng (du ligger mellan dem) och sedan lyfta över dem när de somnat? Det är väldigt smidigt att kunna ligga själv tillsammans med dem och ha en på varje sida.....förenklar enormt. Kanske placera deras sängar på något annat sätt.....om de inte är så tunga, skjuta ihop den inför nattning och när de sedan somnat dra isär dem lätt. Låter kanske omständligt men jag tycker det tar galet på krafterna med tokiga nattningar........

  • skånebo

    dåligt samvete..
    Är en ganska så nybliven tvillingmamma till 2 små pojkar, födda 3 månader för tidigt, de är nu 5 månader gamla. Är ju mest matning, blöjbyten och mys, som det ska vara antar jag. Men ibland vill man ju hinna med lite själv oxå, då e ju babysittern och gymmet utmärkta platser att lägga dom vid. Problemet är bara att jag får för mig att dom känner sig ensamna och övergivna, fast de inte gråter. Måste bli av med mitt dåliga samvete för att kunna njuta lite mer, HUR ska jag tänka??

  • skånebo

    oj, skulle bli ett eget inlägg, blev lite fel där;)

  • Kusinen från landet

    Sover de fortfarande på dagarna? När våra var i den åldern tog det lång tid att få dem att somna, men vi tog bort sovningen på dgen och då var de mycket tröttare vid läggdags.

  • Puffy75
    Kusinen från landet skrev 2011-04-01 19:42:18 följande:
    Sover de fortfarande på dagarna? När våra var i den åldern tog det lång tid att få dem att somna, men vi tog bort sovningen på dgen och då var de mycket tröttare vid läggdags.
    Min tanke också.
    Sen kanske de kan samla poäng om de är duktiga. Finns ju massor olika system med stjärnor och annat. En muta att tjäna ihop till eller kanske en kul grej på helgen om de sköter sig. Behöver ju inte vara något dyrt eller speciellt men något som de vill. Lekplatsen med fika, se en film på helgen, vad som. De är ju stora nog att förstå men inte stora nog att inte kunna "lura" lite!
    Det är en busig ålder. Var ofta själv med mina och jag minns med fasa hur de gaddade ihop sig och blev helt vilda. Så får man fason på en men då drar den andra igång igen, dessa tvillingar!
    Stenhård disciplin på kvällen, regler och muta brukar funka! Och framförallt dra ner på sömnen på dagen så de är trötta. Dagis kan ju låta dem sova max 30 min, bättre de kommer i säng på kvällen. Kämpa på det blir lättare!
  • trollbuset

    Jag känner igen precis. Jag är inte ensamstående så all heder att ta sig igenom denna fas på egen hand. Den är sannerligen inte lätt, och det finns så klart inte en särskild väg att gå.
    Vi hade enkla läggningar där allt flöt till den dagen spjälsängarna byttes ut, och hade sen tjo o tjim och hopp o galej o flams o allt möjligt. Det var skitjobbigt rent ut sagt. Allt var lugnt fram till själva ligga-i-sängen-o-sova-fasen. Vi testade att ha madrasser på golvet i deras rum mellan deras sängar, just för att ge dem möjlighet att ligga nära oss, men tja, funkade efter ett tag sen testades gränser där med.
    Vi kör ofta stilen vid förändringar - kör i 3 månader, är det fortfarande ett problem då, så behöver man se över det. Dvs ha is i magen och håll fast vid den lösning man väljer.
    Vid 3 månader var det fortfarande problem för oss att få till sjyssta läggningar. Då gjorde vi iordning lekrummet till sovrum, flyttade in en tjej där, och vips så somnade båda gott på kvällen. Det var lösningen för oss, men det hänger ju på hur mycket rum man har.
    Våra tjejer drog igång varandra, just som en höll på att somna sa den andra "Jag är törstig" eller "Jag är kissig", den andra vaknade till och så fick man köra från ruta 0 igen.

  • Åskan

    Som nån ovan sa. Funkar de inte att ni ligger kvar där ni läser saga och att du sen flyttar över dem t sina sängar? NÄr de somnat alltså?

  • Double the joy

    Gud vad jag känner igen mig. Mina gryn är helt rabiata just nu. Hetsar varandra och ska absolut inte sova. Bilen har varit min räddning de två senaste kvällarna =) Det har inte tagit många minuter i bilen innan de har sovit. Men det är ju inte den läggningen jag vill ha precis.
     Ikväll satt de lugna o tysta o höll nästan på att somna till filmen de såg men efter tandborstningen så körde de i igång för fullt. Har försökt  på alla möjliga sätt men de har bestämt sig. de har egna rum så när jag lägger den ena så sticker den andra ut och vise versa. Har suttit emellan dem o läst det funkar i ca 5 min innan någon av dem stimmar upp igen och drar med sig den andre.  Hade gärna låtit dem somna i samma rum för att sen bära in men det funkar inte heller.
    När vi är hemma båda två så går kvällarna hyfsat. Det är ju helt annorlunda när man bara behöver koncentrera sig på en.
    Till saken hör att vi har alltid haft det enkelt med deras lägging fram till för ca 2 veckor då vi bytte till stora sängar. Det har bara varit att lägga in dem i sina sängar sen har de i princip sovit efter 5 min. Det känns som att de har för mycket frihet i sina stora sänger och de kan absolut inte motstå att springa upp när möjligheten finns.
    Tack o lov så går det ju i perioder så det är val bara att härda ut.


    ♥¸.?°´¯) ♥Double the joy and two times the pleasure♥¸.?°´¯) ♥
  • Euphoria85

    Vi har ett helvete med läggningen här hemma nu
    killarna är 20 månader
    och testar nonstop hela tiden.

    På ena killen har vi tagit bort kanten
    han stannar endån inte alls i sängen utan studsar ut som en liten boll såfort man lagt ner honom...
    Så kanten fick ryka innan det blev skador på lillkillen :)

    Nu kom vi på att det är lika bra att träna in båda att sova utan kant
    så  nu sitter man i mitten och läggernerläggernerläggerner
    efter 1.5-2 timmar brukar de ge upp och somna....


    (: Melwin och Edwin :) sansad.webblogg.se
  • twinkies

    Våra tvillingar är nästan 2,5 år nu, vi har delat på de för ungefär ett år sedan. Nu söver ena tvillingen med store brorsan som är bara 16 månader äldre. Och såklart busar dem nu istället. Vi har löst det så att den äldre pojken får vara vaken en kvart längre, då har lilla pojken oftast somnat och det är inget problem. Om vi lägger dem samtidigt är det katastroph!

    Har ni möjlighet att inte lägga dem samtidigt, kanske varva vem som få vara vaken en liten stund till? Det ger ju också lite extra tid med bara ett barn.

  • Dohgon

    jag har funderat på att ha en liten soffa inne på killarnas rum nu när vi ska börja med sagor så vi ska sitta i den och läsa och varva ner. hoppas att detta är en bra idé och att det funkar, våra är bara halvåret ännu, men man börjar ju tänka framåt och planera lite mer nu när man märker vad det är man gett sig in på =)

  • vavi

    vet ni hur jag löste det till sist?!
    jo, som några av er sa, så drog jag ner på vilan under dagen. nu sover de bara ½ timme på dagis och då somnar de mycket lättare på kvällen.

    Tips för er som är i samma sits!   

Svar på tråden hjälp vid läggning!!!